Regjeringen har avvist forslaget om å åpne Flytoget for pendlere, med begrunnelse i at togene har for få og trege dører, noe som kan forverre situasjonen for pendlere. Stortinget hadde bedt regjeringen om å vurdere dette som et tiltak for å øke kapasiteten i rushtiden.
Rødt og MDG kritiserer regjeringens beslutning og mener Flytoget bør åpnes som en midlertidig løsning for å avlaste pendlertogene, spesielt med tanke på mangelen på tog. Regjeringen vurderer nå å øke antall Vy-avganger i rushtiden som et alternativ.
Det er også pekt på at anbud og kontrakter med togselskapene kan være et hinder for å åpne Flytoget for pendlere.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Konkurransetilsynet har godkjent sammenslåingen av Vy og Flytoget, men pendlere må vente til 2028 før de kan dra nytte av ledige seter. Regjeringen ønsker å utnytte Flytogets kapasitet bedre, men Flytogets smale dører gjør det vanskelig å åpne tilbudet for vanlige Vy-reisende umiddelbart. Vy har slitt med mangel på togsett, noe som har ført til trengsel og forsinkelser, men samferdselsministeren forventer bedring i desember.
4 måneder siden
Togforsinkelser har blitt et økende problem i Norge, med punktlighet som har falt siden 2021. Pendler Henrik Ulrichsen beskriver situasjonen som uholdbar, med hyppige forsinkelser og ustabilitet, spesielt på strekningen Drammen-Oslo. I Stortingets spørretime kritiserte flere politikere samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for manglende tiltak, til tross for tidligere løfter om forbedringer. Nygård innrømmer utfordringene, men peker på at det ikke finnes en rask løsning. Han lover økte investeringer i vedlikehold og nye tog. Bane Nor erkjenner at infrastrukturen er gammel og slitt, men mener punktligheten vil forbedres over tid, selv om det kan ta flere år før merkbare resultater oppnås.
2 måneder siden
Erna Solberg har uttalt at Høyre vil stanse sammenslåingen av Vy og Flytoget dersom de vinner valget. Solberg mener Flytoget er et godt tilbud som fungerer bra for kundene, og ser ingen grunn til å fjerne det. Hun antyder at Flytoget kan avgi kapasitet i rushtiden for å bedre situasjonen for pendlere som reiser med Vy. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kritiserer Solbergs tilnærming og mener sammenslåingen vil gi bedre plass til pendlere. Han påpeker også at Høyre tidligere har åpnet for salg av Flytoget, og at Norske tog overtar Flytogets materiell.
4 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) møtte kritikk i Stortinget for manglende forbedring av togpunktligheten. Tall viser at punktligheten er dårligere i år enn i fjor, og næringslivet taper milliarder på forsinkelser. Nygård erkjente at han ikke har lykkes med sine tiltak, men påpekte økte bevilgninger til jernbanesektoren. Han forklarte at manglende vedlikehold over tid er en årsak til problemene. Representant fra Høyre, Liv Kari Eskeland, etterlyste resultater og uttrykte bekymring for de reisende. Hun påpekte at under 75 prosent av togene rundt Oslo var i rute i rushtiden i november.
19 dager siden
Regjeringen svarer på kritikken om trafikkproblemer på E18 vest for Oslo med forslag om egne felt for tungtrafikk og samkjøring. Et tungtrafikkfelt er planlagt mellom Asker og Holmen, mens et samkjøringsfelt for elbiler med minst to personer foreslås mellom Holmen og Sandvika. Samferdselsministeren sier tiltakene skal bedre trafikkflyten etter stengingen av Ring 1. Statens vegvesen anbefaler tiltakene, og departementet opplyser at fartsgrensen i tungtrafikkfeltet vil variere. Forslagene skal på høring etter påske, og de nye feltene er planlagt åpnet sommeren 2025.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler på E18 i Asker og Bærum i ukedagene, til tross for omfattende køproblemer som følge av byggearbeid på Ring 1 i Oslo. Elbilforbudet, innført i mai 2024, har ifølge ministeren forbedret fremkommeligheten for busser og redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Ordførerne i Asker og Bærum uttrykker skuffelse og mener tiltakene har skapt kø og økt trafikk på lokale veier, noe som går ut over trafikksikkerheten. Ministeren foreslår i stedet et tungtrafikkfelt og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer mellom Holmen og Sandvika som delvise løsninger. Frps samferdselspolitiske talsperson kritiserer også tiltakene og foreslår sambruksfelt som alternativ. Debatten fortsetter om hvordan køproblemene best kan løses uten å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler i ukedagene.
3 måneder siden
En togpendler opplevde stadige forsinkelser og byttet til bil. Bane Nor kritiseres for manglende kompetanse i ledelsen, der topplederen har bakgrunn fra media og politikk, ikke jernbane. Jernbanereformen og manglende vedlikehold pekes på som årsaker til problemene. Fagforeninger krever ekstern gransking av togstansen første juledag, men Bane Nor foretrekker intern gransking. Artikkelen hevder at rotårsaken til problemene er politikernes fokus på nye prosjekter fremfor vedlikehold, samt en mislykket jernbanereform.
4 måneder siden
Kollektivselskaper som Vy og Ruter har utbetalt rekordhøye summer i refusjoner til kunder på grunn av store forsinkelser og innstillinger i 2024. Vy har betalt ut 8,4 millioner kroner, en økning på 50% fra 2023, mens Ruter har utbetalt 7,9 millioner kroner i reisegaranti, en markant økning fra 2,7 millioner i fjor. Samferdselsministeren har blitt kalt inn på Stortinget for å forklare den dårlige punktligheten, til tross for et tidligere løfte om forbedring. Regjeringen planlegger å investere i jernbanenettet og har iverksatt tiltak for å redusere forsinkelser, men opposisjonen kritiserer regjeringen for manglende kortsiktige løsninger.
3 måneder siden
Ordførere langs Sørlandsbanen velger bort toget på grunn av stadige forsinkelser og problemer. Flere politikere, inkludert en stortingsvikar, foretrekker bil da de ikke stoler på at toget kommer frem i tide. Is på kontaktledningen og en togavsporing har forverret situasjonen. Politikerne mener at manglende investeringer i jernbanen over flere tiår er årsaken til problemene. Samferdselsdepartementet lover bedring gjennom satsing på drift, vedlikehold og nye tog, men erkjenner at det vil ta tid. En stortingsrepresentant mener imidlertid at det er infrastrukturen, ikke togene, som er problemet.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård erkjenner at norsk jernbane ikke fungerer godt nok, og at 2023 var et krevende år med økte forsinkelser og innstillinger. Regjeringen vil prioritere vedlikehold av eksisterende jernbane fremfor nybygging for å forbedre situasjonen. Riksrevisjonen har kritisert styringen av jernbanen, til tross for en firedobling i finansieringen siden 2016. Nygård lover et bedre togtilbud på Østlandet som følge av befolkningsvekst, og ønsker å øke antall passasjerer per tog for å utnytte eksisterende spor bedre. Han understreker at regjeringens viktigste oppgave er å fikse jernbanen.
6 dager siden
Forbrukerrådet mener togpendlere bør få billigere billetter hvis kvaliteten på togtilbudet forverres. Fagsjef Thomas Iversen sier til P4 at pris og kvalitet bør henge sammen, og at prisen bør gå ned når kvaliteten synker. Bane Nor stenger et verksted, noe som gjør at Vy må kjøre enklere togsett i rushtiden, noe som fører til stappfulle tog og innstillinger. Dagens regelverk gir rett til halv pris ved forsinkelser over 30 minutter, men Forbrukerrådet oppfordrer Vy til å vurdere prisreduksjon for månedskortbrukere som får et dårligere tilbud. Iversen foreslår også at kompensasjon bør automatiseres for å gjøre det enklere for reisende og øke presset på bransjen til å levere som avtalt.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har besluttet å ikke åpne kollektivfeltet på E18 vest for Oslo for elbiler, til tross for omfattende køproblemer. Beslutningen har møtt sterk kritikk fra flere politikere, blant annet Høyres Trond Helleland som kaller avgjørelsen «hoderystende dum». Helleland mener at stengingen har ført til kø og belastning på det lokale veinettet, og varsler at Høyre vil åpne feltet for elbiler med passasjerer dersom de vinner valget. Asker-ordfører Lene Conradi (H) uttrykker også frustrasjon over svaret fra Nygård, og stiller spørsmål ved om myndighetene har tilstrekkelig kunnskap om situasjonen. Frps Frank Sve kritiserer regjeringen for å ikke ta ansvar for økt trafikk på lokalveier og foreslår sambruksfelt som løsning. Kollektivfeltet ble stengt for elbiler i mai i fjor og åpnet kun i helger etter protester, men er fortsatt ikke tilgjengelig for elbilpendlere på hverdager.
1 måned siden
Riksrevisjonen kritiserer regjeringen for treg kraftnettutbygging, noe som fører til at mange aktører venter på strøm. Distriktsenergi mener systemet er preget av et ønske om å holde nettleien lav, noe som hindrer investeringer. Politikere etterlyser raskere beslutninger og bedre samordning mellom departementer for å unngå forsinkelser i prosjekter. SV krever en helhetlig energi- og klimaplan for å sikre at klimamålene nås gjennom fornybar energi. Kritikken kommer også fra Sverige, hvor man påpeker at nettutbygging alene ikke løser ubalansen mellom kraftproduksjon og behov.
3 måneder siden
En brannmurfeil førte til 13 timers togstans i Norge. Artikkelen argumenterer for at jernbanens problemer skyldes tiår med svake investeringer, manglende vedlikehold og politisk styring, ikke antall direktører eller konkurranseutsetting. Punktligheten og regulariteten har falt, mens Flytoget utmerker seg med høy punktlighet. Tidligere jernbanereformer har delt opp NSB i flere selskaper, noe som har skapt tydeligere ansvarsfordeling. Artikkelen kritiserer samferdselsministerens planer om å slå sammen Flytoget og Vy, og mener at konkurranse er viktig for å sikre et godt togtilbud. Det konkluderes med at løsningen ikke er å omorganisere, men å investere i infrastruktur og vedlikehold.
3 måneder siden
Norsk jernbane er i en kritisk tilstand med store problemer som forsinkelser, innstillinger og manglende vedlikehold. Riksrevisjonen kritiserer at iverksatte tiltak og bevilgninger ikke har gitt forventede resultater. Jernbanepolitikken er blitt en ideologisk slagmark, med uenighet om privatisering og anbud. Regjeringen og Vy forventer forbedringer fra 2028, men det vil ta tid å implementere nye togsett og digitalt signalsystem. Det er usikkert når jernbanen vil bli «god nok», og negative historier vil trolig dominere debatten i årene som kommer.