Artikkelforfatteren argumenterer mot et forbud mot sosiale medier for unge under 16 år, slik AUF har foreslått. Forfatteren mener at et forbud ikke løser problemene knyttet til sosiale medier, og at det er viktigere å tilrettelegge for sunn bruk.
Istedenfor å forby, bør man regulere teknologiselskapene og deres praksis, som datainnsamling og algoritmer. Forfatteren understreker behovet for internasjonalt samarbeid og tydelige retningslinjer, samt opplæring og veiledning for barn og unge om hvordan de skal bruke sosiale medier på en trygg og ansvarlig måte.
Det er viktig å styrke individets rettigheter og ruste dem til å takle utfordringene, fremfor å innføre forbud som kan virke urettferdig.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Artikkelen argumenterer mot forbud som løsning på skjermbruk blant barn og unge, og fremhever viktigheten av å lære elevene å bruke skjermen som et verktøy. Forfatteren understreker at skjermbruk i klasserommet gir tilgang til kunnskap og kreativitet, men også utfordringer som distraksjon og avhengighet. Det foreslås at skolen og hjemmet bør samarbeide om å modellere gode vaner og undervise i digital dømmekraft, fremfor å innføre rigide restriksjoner. Artikkelen konkluderer med at digital kompetanse er nødvendig i fremtidens samfunn, og at skjermtid bør sees som en del av en større helhet.
3 måneder siden
Artikkelen diskuterer hvordan mobiltelefoner og sosiale medier har utviklet seg til dopaminfabrikker som påvirker unges konsentrasjon, leseferdigheter og evne til å være uenige. Forfatteren argumenterer for at manglende regulering av skjermbruk fører til dårligere skoleresultater og økt radikalisering. Han opplever selv at mobilen har gjort ham dårligere til å konsentrere seg og koble av. Artikkelen understreker at det er naivt å tro at enkeltpersoner kan stå imot presset fra store teknologiselskaper, og at regulering er nødvendig for å beskytte barn og unge.
2 dager siden
En artikkel belyser utfordringer foreldre møter med barns bruk av sosiale medier. Den peker på farene og foreldrenes rolle i å beskytte barna.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer hvordan sosiale medier og influensere former unges selvbilde gjennom urealistiske perfeksjonsidealer. Den argumenterer for at unge trenger ekte forbilder som våger å være uperfekte, og at samfunnet må stille spørsmål ved influenseres makt. Forfatteren oppfordrer voksne til å lære barn å skille mellom ekte og iscenesatt, og fremhever markedsføringsbransjens ansvar for å bygge opp, ikke bryte ned, samfunnsverdier. Den understreker viktigheten av å fokusere på karakter og ekte menneskelige verdier fremfor utseende og overfladisk lykke.
1 måned siden
Artikkelen omhandler Saltvern skoles innføring av totalforbud mot mobiltelefoner, et initiativ fra FAU. Målet er å skape et tryggere og mer oppmerksomt skolemiljø, hvor elevene ikke distraheres av mobiler eller frykter å bli filmet. Skribenten argumenterer for at selv om dette kan møte motstand fra foreldre som ønsker konstant kontakt med barna sine, er det en nødvendig kamp for å fremme sosial interaksjon og redusere skjermbruk. Artikkelen oppfordrer andre FAU-er til å vurdere lignende tiltak for å bedre elevenes hverdag, og utfordrer dem til å ta debatten om mobilbruk i skolen.
3 måneder siden
Artikkelen argumenterer for at norske foreldre trenger tydelige nasjonale råd om barn og skjermbruk, inspirert av Sveriges tiltak. Det påpekes at dagens vage anbefalinger fra norske myndigheter ikke er tilstrekkelige, og at overdreven skjermbruk fører til stillesitting, søvnmangel, dårligere psykisk helse og lavere skolemotivasjon. Det etterlyses en normendring der grenser for skjermbruk er standarden, og det foreslås konkrete råd som å vente med smarttelefon til ungdomsskolen og sosiale medier til videregående. Artikkelen understreker behovet for at myndighetene tar et tydelig standpunkt og formidler rådene aktivt.
4 måneder siden
Digitaliseringsminister Karianne Tung (Ap) ønsker å heve aldersgrensen for sosiale medier til 15 år, og ser til Australia og EU for inspirasjon. Hun har møtt representanter fra store tech-selskaper som Meta, Google, Snapchat og TikTok, og understreket at de må ta større ansvar for å beskytte barn på nett. Regjeringen vurderer ulike metoder for aldersverifisering, inkludert en digital lommebok som EU jobber med. Australia har allerede innført et forbud mot sosiale medier for barn under 16 år, og legger ansvaret for håndhevingen på selskapene selv. Teknologiselskapene er uenige om løsningen bør ligge i maskinvare eller programvare, men ministeren forventer at de bidrar til å finne tekniske løsninger.
23 dager siden
Artikkelen kritiserer kunnskapsminister Kari Nessa Nordtuns forslag om å fjerne digitale ferdigheter som en av de grunnleggende ferdighetene i barneskolen. Det argumenteres for at digitale ferdigheter er essensielt for å delta i samfunnet og arbeidslivet, og at mangel på slike ferdigheter kan skape digitale klasseskiller. Utdanningsdirektoratet skal vurdere forslaget, men artikkelforfatteren mener det er et populistisk valgkamputspill uten faglig underbygging. Det fremheves at digitale ferdigheter handler om mer enn bare bruk av sosiale medier, og at opplæring er nødvendig for å unngå misbruk og utnyttelse.
1 dag siden
En forfatter argumenterer sterkt for å slette Facebook. Årsaken er Metas kontroversielle praksis for datainnsamling og KI-trening.
1 måned siden
Barneombud Mina Gerhardsen venter på regjeringens stortingsmelding om trygg skjermbruk, og etterlyser konkrete tiltak for å beskytte barn. Hun ønsker en reell aldersgrense på sosiale medier som er lett å håndheve, og viser til at mange barn debuterer tidlig på sosiale medier. Gerhardsen understreker behovet for tydelige, faglig forankrede anbefalinger om skjermtid, slik som i Sverige. Hun mener også at innholdsleverandørene må ta et større ansvar for innholdet på sine plattformer, og at en innloggingsløsning ikke må være avhengig av foreldre.
3 måneder siden
Artikkelen tar for seg hvordan sosiale medier normaliserer et usunt fokus på mat og kropp, spesielt blant unge. Forfatteren, som selv har slitt med spiseforstyrrelser, kritiserer influensere som fremmer kaloritelling og urealistiske kroppsidealer. Det påpekes at mange unge har et problematisk forhold til mat, og at sosiale medier bidrar til å forsterke dette. Begreper som 'bulking' og 'cutting' skaper et overdrevent fokus på kropp og mat. Artikkelen advarer mot at unge søker råd fra influensere i stedet for foreldre, og oppfordrer til å gjøre det utrendy å veie mat og telle kalorier.
4 måneder siden
En eventuell økning av aldersgrensen for sosiale medier fra 13 til 15 år kan føre til utenforskap og digital ekskludering for unge. Mange unge bruker sosiale medier før fylte 15 år, og plattformene er viktige for sosial interaksjon og informasjonsdeling. Digital ekskludering kan føre til ensomhet og mistrivsel, og mange unge deler ikke sitt digitale liv med foresatte. Det er behov for mer forskning på hvordan sosiale medier påvirker unges liv og helse, og det er viktig å gi unge kunnskap om trygg bruk og kildekritikk.
25 dager siden
Artikkelen tar for seg den økende søvnmangelen blant norske barn og ungdom, og fremhever skjermbruk som en sentral årsak. Konsekvensene av for lite søvn er alvorlige, med svekket hukommelse, konsentrasjon og økt risiko for psykiske problemer. Til tross for anbefalinger om å begrense skjermtid, øker bruken av melatonin blant unge. Forfatteren argumenterer for at kommersielle interesser stjeler søvnen fra oss, og etterlyser et krafttak for å bevisstgjøre foreldre om viktigheten av søvn og sette tydelige grenser for skjermbruk. Tiltak som 13-årsgrense på smarttelefon og 16 år på sosiale medier vil også bidra.
3 måneder siden
En kronikk på NRK Ytring beskriver hvordan mange lærere opplever en krise i klasserommet, med elever som er mer opptatt av mobiltelefoner og sosiale medier enn undervisningen. Lærere vegrer seg for å gripe inn, og forfatteren av denne artikkelen mener at dette er et problem. Han argumenterer for at ansvaret for læring er delt, og at lærere må ta ansvar for å skape et godt arbeidsmiljø. Det foreslås å fjerne slagordet «ansvar for egen læring» og innføre et tydeligere regelverk med læreren som kontrollør. Artikkelen tar også til orde for å differensiere skoletilbudet og tilby alternativer til den tradisjonelle undervisningen for å engasjere elever som lett faller inn i skjerm-apati.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer at lekebutikker selger sminke og hudpleieprodukter til barn, noe forfatteren mener bidrar til et usunt skjønnhetsfokus i ung alder. Hun er bekymret for at barn helt ned i barneskolealder eksponeres for urealistiske skjønnhetsidealer gjennom sosiale medier som TikTok og YouTube, hvor de også deler sminkevideoer. Forfatteren mener foreldre er for passive og ikke setter tilstrekkelige grenser, noe som fører til kroppsfiksering og usikkerhet. Hun oppfordrer foreldre til å våkne opp og beskytte barna sine, samt etterlyser høyere aldersgrenser på sosiale medier for å hindre at barndommen forsvinner i et hav av filtre og botox-drømmer.