En falsk Norsk Tipping-app har blitt populær på App Store, og Norsk Tipping advarer brukere mot å laste den ned. Appen er designet for å svindle brukere for penger og personlig informasjon.
Norsk Tipping har rapportert appen til Apple og understreker at de jobber med å få den fjernet.
Selskapet oppfordrer kunder til å være forsiktige og rapportere mistenkelige apper eller sider de oppdager.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Sikkerhetsfirmaet Cyfirma advarer mot skadevare-appen SpyLend, som har spredt seg raskt via Google Play Store. Appen er forkledd som en finansapp, men brukes til utlånssvindel og utpressing. Den får tilgang til sensitiv brukerdata som kontakter, meldinger, bilder og posisjonsdata. Google har fjernet appen og aktivert Google Play Protect for å beskytte brukerne. Eksperter oppfordrer Android-brukere til å være oppmerksomme på lignende apper.
10 dager siden
En butikk i Horten har begrenset salg av Apple-gavekort etter at ansatte oppdaget forsøk på svindel mot eldre kunder. Politiet advarer om en økende trend der svindlere bruker gavekort til å lure eldre for store pengebeløp, ofte gjennom falske profiler på sosiale medier eller ved å utgi seg for å være en kjæreste. Butikkansatte og pårørende oppfordres til å være oppmerksomme og varsle politiet ved mistanke.
9 dager siden
En falsk, kunstig intelligens-manipulert video (deepfake) av Sky News-journalister har blitt brukt til å reklamere for appen «Heavenly Sphere», som leder brukere til et ulovlig digitalt kasino. Videoen, som ble sett av over 250 000 på Facebook, hevder feilaktig at Apples sjef Tim Cook står bak appen. Deepfaken er basert på et gammelt nyhetsinnslag, men inneholder detaljer som avslører at den er falsk, som uvanlig aksent og feil font. Når man laster ned appen, blir man sendt til et svartelistet kasino uten regulering. Liknende svindelforsøk er observert i flere land, og norske banker og teleleverandører har advart mot slike metoder. Norske medier, inkludert Nettavisen, har også blitt misbrukt i lignende svindelforsøk med falske nyhetsartikler og videoer.
2 måneder siden
Kiwi advarer kunder mot en falsk konkurranse som spres på Facebook. Svindlere utnytter Kiwis navn og logo for å lure folk til å delta i konkurransen, der de blir bedt om å skrive «gratulerer» for å vinne premier. Kiwi understreker at de aldri sender ut konkurranser via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å slette slike meldinger umiddelbart. Kiwi oppfordrer også kunder til å rapportere falske innlegg og er i kontakt med teleoperatører og Forbrukertilsynet for å bekjempe svindelen.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot økt svindel i forbindelse med utsendelse av skattemeldinger. Svindlere bruker falske e-poster, SMS og QR-koder for å lure til seg personlig informasjon og penger. De utgir seg også for å være fra Skatteetaten eller politiet. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker uoppfordret eller ber om bankopplysninger via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn via de offisielle nettsidene for å unngå svindel.
2 måneder siden
Lotteritilsynet har varslet Norsk Tipping om en bot på opptil 36 millioner kroner. Bakgrunnen for boten er avvik som er funnet i pause- og utestengelsesverktøyet i Norsk Tippings spillapp, spesifikt for brukere med Apple-enheter. Disse avvikene anses som et brudd på gjeldende regelverk.
1 måned siden
Norsk Tipping er ilagt en bot på 36 millioner kroner av Lotteritilsynet på grunn av en feil i deres spillapp for Apple-brukere. Feilen, som varte i fire måneder, hindret spillere i å utestenge seg selv fra pengespill. Lotteritilsynet anser dette som et alvorlig brudd på loven, da Norsk Tipping har en viktig oppgave i å beskytte sårbare spillere. Selv om Norsk Tipping selv rapporterte avviket etter å ha blitt kontaktet av en kunde, mener tilsynet at boten er berettiget. Norsk Tipping aksepterer boten, men er uenig i størrelsen.
9 dager siden
Mange nordmenn investerer i dyre løpesko, men på nettet selges det mange billige, falske kopier som kan lure kjøpere. Norsk Sportsbransjeforening advarer om at disse piratkopierte skoene ofte distribueres gjennom tvilsomme nettkanaler, og at kvaliteten på kopiene er dårligere enn originalene. Forbrukerrådet understreker at omfanget av falske sko er stort, selv om det ikke finnes eksakte tall. De gir råd for å unngå å bli lurt, som å være skeptisk til nettsteder som stadig bytter utseende, har mistenkelige domenenavn eller alltid har salg. Kjøpere som har fått falske sko kan kreve pengene tilbake ved å klage til butikken eller kontakte banken. I tillegg påpekes viktigheten av riktig bruk av løpesko, blant annet ved å la skoene hvile mellom løpeturene for å forlenge levetiden.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot stadig mer sofistikerte svindelforsøk i forbindelse med utsendelsen av skattemeldingen. Svindlere bruker nå Skatteetatens logo og språk for å lure folk til å klikke på lenker i e-post eller SMS. Disse lenkene leder til falske nettsider hvor man blir bedt om å oppgi personlig informasjon som navn, e-postadresse og kortinformasjon. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker i sine meldinger, og oppfordrer folk til å logge inn direkte via skatteetaten.no eller altinn.no. Det er også rapportert om svindel der politiet misbrukes for å skape tillit.
1 måned siden
Statens vegvesen advarer mot en ny SMS-svindel der svindlere utgir seg for å være dem og ber folk om å fornye førerkortet via en lenke. Denne lenken fører til en falsk nettside hvor de forsøker å stjele sensitive personopplysninger. Vegvesenet oppfordrer folk til å ikke åpne lenken og kontakte politiet og banken umiddelbart hvis de allerede har gjort det. De råder også folk til å være skeptiske til SMS-er som ber om handling uten forvarsel, og anbefaler å endre passord på alle tjenester brukt på mobilen.
2 måneder siden
Statens Vegvesen advarer mot et svindelforsøk der svindlere sender ut e-poster og SMS-er som ser ut til å komme fra Vegvesenet. I meldingene blir folk bedt om å oppdatere førerkort eller betalingsinformasjon for AutoPASS. Vegvesenet råder folk til å slette slike meldinger umiddelbart og kontakte banken hvis de har delt sensitiv informasjon. AutoSync har tidligere advart om lignende svindelmetoder. Vegvesenet understreker at de advarer publikum og oppfordrer alle til å være ekstra forsiktige.
3 måneder siden
Justisminister Emilie Enger Mehl advarer mot bruk av den kinesiske appen DeepSeek på tjenestetelefoner, og oppfordrer til forsiktighet ved bruk av apper generelt. Appen har raskt blitt populær, men sikkerhetseksperter uttrykker bekymring for at den samler inn store mengder data som lagres i Kina. Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) har også gitt strenge anbefalinger om appbruk for statsansatte, og understreker at alle kan være potensielle mål. Myndighetene oppfordrer til økt bevissthet rundt sikkerhetsrisiko ved bruk av digitale tjenester, og anbefaler å begrense apptillatelser til det absolutt nødvendige.
3 måneder siden
Sparebank 1 advarer mot en økende trend med «sikker konto»-svindel, der svindlere utgir seg for å være bankansatte. De kontakter kunder og påstår at kontoen deres er hacket, og ber dem overføre penger til en «sikker konto». Banken understreker at de aldri vil be kunder om å flytte penger på denne måten, og oppfordrer alle til å legge på røret ved slike henvendelser. I tillegg advarer banken mot svindel via e-post og SMS, der svindlerne utgir seg for å være andre aktører. Kunder oppfordres til å være kritiske og bruke huskeregelen «stopp, tenk, sjekk» for å unngå å bli lurt.
1 måned siden
Nordmenn blir svindlet for store summer når de søker om elektronisk reiseautorisasjon (ETA) til Storbritannia gjennom uoffisielle nettsider. Disse sidene tar ofte opptil 20 ganger mer betalt enn den offisielle prisen. Forbrukerrådet beskriver dette som ren svindel og anbefaler å bruke den offisielle GOV.UK-nettsiden eller appen. Britiske myndigheter er klar over problemet og oppfordrer folk til å rapportere svindelforsøk. De som er rammet, bør forsøke å kreve pengene tilbake fra selskapet, banken eller eventuelt Finansklagenemnda. Vær oppmerksom på falske nettsider som betaler for å vises øverst i søkeresultatene.
2 måneder siden
Finn.no varsler om en økning i svindel gjennom falske e-poster som ser ut til å komme fra Finn.no. Svindlerne utnytter «Fiks ferdig»-tjenesten for å lure brukere til å avsløre sensitiv informasjon som kredittkortdata og BankID, noe som kan føre til at kontoen blir tømt. Finn.no presiserer at de aldri vil be om slik informasjon via e-post, og oppfordrer brukere til å være forsiktige og melde fra om mistenkelige henvendelser til Finn.no, politiet og banken.