Nesespray-salget flater ut etter flere års økning
Etter flere år med jevn økning har salget av nesespray og nesedråper i Norge nå flatet ut, ifølge nye tall fra Folkehelseinstituttet (FHI). Denne uforklarlige utviklingen gleder FHI, som håper det skyldes økt bevissthet rundt forsvarlig bruk av legemidlene.
Kort oppsummert
- Salget av nesespray og nesedråper i Norge har flatet ut etter flere år med økning, med 8,8 millioner solgte pakninger i fjor.
Nye tall fra Folkehelseinstituttet (FHI) viser at salget av nesespray og nesedråper i Norge har stabilisert seg, etter en periode med kontinuerlig økning. I fjor ble det solgt 8,8 millioner pakninger.
Seniorrådgiver Troy Hammer i FHI uttaler at selv om årsaken ikke er klar, er det en positiv utvikling dersom det skyldes økt bevissthet om forsvarlig bruk. FHI understreker at nesespray kun skal brukes i maks ti dager og tre ganger daglig, da langvarig bruk kan føre til avhengighet og kronisk nesetetthet, en såkalt «rebound-effekt».
Samtidig har andelen nesespray solgt i dagligvarehandelen økt, og 74 prosent av den mest brukte nesesprayen selges nå der. Kiwi bekrefter økt salg og opplyser om retningslinjer på produktkortene, selv om varene er delvis skjult i kassene.
Troy Hammer
Kristine Aakvaag Arvin
Folkehelseinstituttet (FHI)
TV 2
Kiwi
Norge