Nesespray-salget flater ut etter flere års økning
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
Etter flere år med jevn økning har salget av nesespray og nesedråper i Norge nå flatet ut, ifølge nye tall fra Folkehelseinstituttet (FHI). Denne uforklarlige utviklingen gleder FHI, som håper det skyldes økt bevissthet rundt forsvarlig bruk av legemidlene.
Nye tall fra Folkehelseinstituttet (FHI) viser at salget av nesespray og nesedråper i Norge har stabilisert seg, etter en periode med kontinuerlig økning. I fjor ble det solgt 8,8 millioner pakninger.
Seniorrådgiver Troy Hammer i FHI uttaler at selv om årsaken ikke er klar, er det en positiv utvikling dersom det skyldes økt bevissthet om forsvarlig bruk. FHI understreker at nesespray kun skal brukes i maks ti dager og tre ganger daglig, da langvarig bruk kan føre til avhengighet og kronisk nesetetthet, en såkalt «rebound-effekt».
Samtidig har andelen nesespray solgt i dagligvarehandelen økt, og 74 prosent av den mest brukte nesesprayen selges nå der. Kiwi bekrefter økt salg og opplyser om retningslinjer på produktkortene, selv om varene er delvis skjult i kassene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!