Artikkelen omhandler den kraftige økningen i ferjetrafikken etter at flere samband ble gratis. Dette har ført til kapasitetsproblemer og frustrasjon, spesielt i helgene, der mange biler blir stående igjen på kaia.
Ordføreren i Austevoll ønsker ikke å gjeninnføre betaling, mens fylkesordføreren i Vestland peker på manglende midler til å øke kapasiteten og foreslår å prioritere lokale innbyggere.
Regjeringen sier fylkeskommunene må løse utfordringene innenfor eksisterende budsjettrammer, uten å love endringer i prisstrukturen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Senterpartiet, som tidligere innførte gratis ferjer, foreslår nå også gratis hurtigbåter. Dette kommer til tross for at partiet opplever velgerflukt og dårlige målinger. Gratis ferjer har ført til økt etterspørsel og underfinansiering for fylkeskommunene, med Nordland fylkeskommune som eksempel. Kritikere mener at det er viktigere med flere avganger enn gratis billetter, og at regjeringen bør fokusere på å løse økonomiske problemer i stedet.
22 dager siden
Bilfergen til Søndre Sandøy på Hvaler har vært ute av drift i fire dager, noe som har ført til lange bilkøer og frustrasjon blant fastboende. Flere sliter med å komme seg til lege og sykehus, og frykter mangel på beredskap, spesielt med tanke på brannsikkerhet. Ordføreren i Hvaler er misfornøyd og har vært i kontakt med fergeselskapet Norled. Østfold Kollektivtrafikk (ØKT) varsler et møte med Norled for å diskutere tiltak for å unngå lignende situasjoner. Norled beklager hendelsen og opplyser at spesialister jobber med å reparere fergen, med mål om å få den i drift igjen snarest.
2 måneder siden
Artikkelen belyser hvordan staten pålegger norske kommuner stadig flere oppgaver gjennom lover, forskrifter og reformer, uten å kompensere tilstrekkelig for de økte kostnadene. Dette fører til budsjettunderskudd og nødvendige kutt i kommunale tjenester, noe som skaper et forventningsgap mellom innbyggere og kommune. Eksempler som barnevernsreformen og samhandlingsreformen illustrerer hvordan statlige initiativer, til tross for gode intensjoner, har resultert i økte utgifter for kommunene. Forfatteren argumenterer for at kommunene må få større handlingsrom, at statlige reformer må fullfinansieres, og at finansieringsmodellen må justeres for å reflektere reelle behov. Hvis ikke, frykter forfatteren en svekkelse av lokaldemokratiet og økt statlig styring.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler bompengeutgifter for bilister i Norge, særlig i vinterferien. E6 gjennom Gudbrandsdalen er fortsatt dyrest, men er litt billigere etter at noen bommer er fjernet. Samtidig planlegges nye bommer nord for Moelv. Finnmark er uten bompenger. Alternative ruter rundt Oslo kan redusere kostnadene. Elbileiere må ha Autopass-avtale og bombrikke for å få rabatt.
2 måneder siden
En artikkel i Bergensavisen viser at mange elbilister i Bergen ikke benytter seg av muligheten til å kjøre i kollektivfelt, noe som skaper unødvendig kø. Kjørelærer Ronny Røst bekrefter at mange elbilister ikke vet at de har lov til å kjøre i alle kollektivfelt i byen. Statens vegvesen påpeker at det er viktig å følge skilting og trafikkregler, da disse kan variere fra sted til sted. Noen elbilister unngår kollektivfeltet fordi de ikke ønsker å "snike", mens andre er usikre på reglene. Det er også forvirring rundt +2-skilt, men elbiler kan kjøre i disse feltene med kun én person. Artikkelen konkluderer med at bedre kunnskap om reglene kan forbedre trafikkflyten i Bergen.
3 måneder siden
Oslo og Bergen har klart å stanse veksten i biltrafikken, mens Trondheim og Nord-Jæren opplever økning til tross for statlige midler. Bybanen i Bergen og kollektivsatsing i Oslo har bidratt til nullvekst. Samtidig øker trafikken i flere andre byer og distrikter, og det er et økende krav om at ubrukte midler fra byvekstavtalene kan brukes for å bedre kollektivtilbudet og redusere bilbruken utenfor storbyene. En forsker understreker at både gode kollektivtilbud og restriktive tiltak er nødvendig for å oppnå nullvekst. Samferdselsdepartementet åpner for flere byvekstavtaler i fremtiden.
2 dager siden
Lange passkøer preger flere steder i Norge, spesielt i storbyene. Mange må vente til etter sommerferien for å få time.
3 måneder siden
Regjeringen åpner flere kollektivfelt for elbiler i helgene rundt Oslo etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i forbindelse med byggingen av nytt regjeringskvartal har ført til økt trafikkbelastning på andre veier. For å avhjelpe situasjonen, åpnes nå flere strekninger på E6, E18 og Ring 3 for elbiler i helgene. Tillatelsen gjelder fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, og skilting forventes å være på plass innen midten av februar. Elbilister oppfordres til å være oppmerksomme på skiltingen før de benytter kollektivfeltene.
2 måneder siden
Statens vegvesen har sendt ut et forslag på høring som innebærer at elektriske personbiler i utgangspunktet ikke skal få kjøre i kollektivfelt. Samtidig foreslås det å åpne for at elektriske varebiler og lastebiler skal få tilgang. Forslaget gir lokale myndigheter mulighet til å gjøre unntak. Bakgrunnen for forslaget er at det økende antallet elbiler har ført til redusert fremkommelighet for busser. I Oslo og Trondheim har det allerede vært innført lokale forbud. Elbilforeningen støtter forslaget om å tillate elvarebiler i kollektivfelt, men forventer at samkjørende elbiler også får tilgang i byområder for å redusere antall biler på veien og bedre kapasiteten.
21 dager siden
Artikkelen belyser økningen i bompenger i Norge, hvor bilister betalte omtrent 16 milliarder kroner i 2024. Elbiler må nå betale opptil 70 prosent av taksten for fossilbiler. E6 gjennom Gudbrandsdalen fremstår som den dyreste strekningen. Bilister som kjører uten bombrikke risikerer høyere kostnader. Flere nye bomfinansierte veiprosjekter er planlagt, noe som vil føre til ytterligere utgifter for bilistene. Det understrekes at man kan spare penger ved å bruke bombrikke, spesielt for elbiler.
1 måned siden
Artikkelen belyser hvordan økende kommunale avgifter for vann, avløp og renovasjon presser økonomien til norske huseiere. Disse avgiftene er basert på selvkostprinsippet, men nødvendige investeringer og EUs avløpsdirektiv vil føre til ytterligere kostnadsøkninger. Systemet fungerer som en «koppskatt» som rammer alle likt, uavhengig av inntekt. Rødt foreslår statlig støtte og vurderer å bruke veto mot EUs avløpsdirektiv for å hindre et nytt opprør blant huseiere, liknende det som skjedde med bompengepolitikken.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår å øke bøtesatsene for trafikkovertredelser, som mobilbruk og kjøring på rødt lys, til 10.450 kroner. Dette gjøres for å holde tritt med prisveksten. Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, som selv har fått fartsbot, har vært med på å øke satsene. Politiet er uenige og mener satsene er høye nok. En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at økte bøter har mindre effekt på trafikksikkerheten enn økt politikontroll. Statssekretær Tom Kalsås mener likevel at justering av bøtesatsene er nødvendig for å opprettholde den forebyggende effekten.
12 dager siden
Statens Vegvesen iverksetter tiltak med trafikkdirigenter på riksvei 7 over Hardangervidda for å håndtere problemer knyttet til feilparkering. Langfredag førte titalls biler parkert i veibanen til trafikkork og vanskeligheter, spesielt for utrykningskjøretøy. Vegvesenet understreker at eksisterende parkeringsplasser er fulle og minner om at feilparkering kan medføre bøter og borttauing. De oppfordrer også folk til å benytte seg av kollektivtransport med buss fra Geilo til Hardangervidda.
1 måned siden
Artikkelen belyser økningen i bilskader, særlig i parkeringshus, og de tilhørende kostnadene. Siv Andresen deler sin erfaring der en bulk i et parkeringshus kostet henne 18.000 kroner. Trange parkeringsplasser kombinert med stadig større biler bidrar til problemet. Forsikringsselskapet Fremtind påpeker at mange skader skjer i lav fart, ofte som følge av kontakt med stolper. Svein Halland (87) etterlyser bredere parkeringsplasser og mer hensynsfull oppførsel fra bilister. De høye kostnadene ved bilskader fører til økte forsikringspremier for kundene, og flere parkeringshus har startet utvidelse av parkeringslukene.
3 måneder siden
Artikkelen advarer om parkeringsbøter i Oslomarka i forbindelse med helgens skiforhold. Bymiljøetaten og Skiforbundet oppfordrer til bruk av kollektivtransport for å unngå trengsel og feilparkering. Det understrekes at feilparkering kan medføre bøter på opptil 990 kroner, og at bybetjenter vil ha ekstra tilsyn. Artikkelen nevner også at feilparkering kan hindre utrykningskjøretøy. I tillegg informeres det om at piggdekk uten gyldig oblat kan gi bot på 750 kroner.