Helse Nord har satt krav om at pasienttransport skal foregå med nullutslippsbiler, noe som møter sterk kritikk i Finnmark. Taxinæringen peker på at det er for få ladestasjoner i regionen, med avstander på opptil 150 kilometer mellom laderne.
Bjørn-Eirik Mikkola, fylkesleder for taxinæringen i Finnmark, mener kravet er uforsvarlig under dagens forhold. Helse Nord ønsker å bidra til det grønne skiftet, men innrømmer at ladenettverket ikke er tilstrekkelig utbygd.
Lokale politikere og aktører, inkludert ordføreren i Vadsø, oppfordrer Helse Nord til å utsette kravet til infrastrukturen er bedre. Det er foreløpig ingen konkrete planer om flere ladestasjoner i regionen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Taxisjåfører og reiselivsnæringen i distriktene opplever store problemer på grunn av mangel på hurtigladere for elbiler. Stadlandet er spesielt hardt rammet, der de eksisterende hurtigladerne er ute av drift, noe som fører til lange kjøreturer til nærmeste ladepunkt og tapte inntekter. Dette kan også gå ut over beredskapen for pasienttransport. Elbilforeningene erkjenner at situasjonen er utfordrende, spesielt i utkantområder, til tross for en generell økning i antall ladepunkter. Kommunen skyver ansvaret over på kommersielle aktører, mens en politiker har tatt saken til samferdselsministeren. Frykten er at mangelen på lademuligheter vil ramme både lokalbefolkning og turister.
3 måneder siden
Regjeringen innfører krav om nullutslipp for nye fergeanbud for å nå klimamålene, men fylkeskommunene mener dette er urealistisk og underfinansiert. Nordland hevder de trenger én milliard kroner for å elektrifisere fergene, men får kun 11 millioner i støtte. Møre og Romsdal og Vestland sliter også med store kostnader og underskudd etter elektrifisering. Fylkeskommunene mener de ikke klarer å gjennomføre nullutslippskravet uten mer penger. Samferdselsdepartementet sier at fylker uten tilstrekkelig strøm eller økonomi kan få unntak, og at de vil følge med på kostnadene årlig.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
27 dager siden
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) gir kommunene hjemmel til å stille klimakrav på alle bygge- og anleggsplasser, også private og statlige, noe som kan inkludere krav om elektriske redskaper. Sylvi Listhaug (FrP) og Julie Brodtkorb (MEF) kritiserer tiltaket og mener det vil føre til økte kostnader og svekke konkurransekraften til norske bedrifter. Bjelland Eriksen forsvarer tiltaket med at det er nødvendig for å redusere klimautslipp, fremme utslippsfri teknologi og at flere store kommuner har etterspurt dette.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har besluttet å ikke åpne kollektivfeltet på E18 vest for Oslo for elbiler, til tross for omfattende køproblemer. Beslutningen har møtt sterk kritikk fra flere politikere, blant annet Høyres Trond Helleland som kaller avgjørelsen «hoderystende dum». Helleland mener at stengingen har ført til kø og belastning på det lokale veinettet, og varsler at Høyre vil åpne feltet for elbiler med passasjerer dersom de vinner valget. Asker-ordfører Lene Conradi (H) uttrykker også frustrasjon over svaret fra Nygård, og stiller spørsmål ved om myndighetene har tilstrekkelig kunnskap om situasjonen. Frps Frank Sve kritiserer regjeringen for å ikke ta ansvar for økt trafikk på lokalveier og foreslår sambruksfelt som løsning. Kollektivfeltet ble stengt for elbiler i mai i fjor og åpnet kun i helger etter protester, men er fortsatt ikke tilgjengelig for elbilpendlere på hverdager.
3 måneder siden
Statens vegvesen tester ut elektriske anleggsmaskiner i et pilotprosjekt på riksvei 94 ved Hammerfest, med mål om å redusere utslipp. Prosjektet viser at elektriske dumpere kan fungere med tilstrekkelig lading, men entreprenører advarer om at teknologien er for dyr og ikke moden for store veiprosjekter. De peker på mangel på strømkapasitet og ladeinfrastruktur, spesielt i nord, som store utfordringer. Vegvesenet vil likevel stille økende miljøkrav til entreprenører, mens entreprenørene mener biodiesel er en bedre løsning for å nå det grønne skiftet.
20 dager siden
FpU-leder Simen Velle reagerer på at en bensinstasjon i Oslo har blitt omgjort til en ladestasjon for elbiler. Han kritiserer ordfører Anne Lindboe (H) for å støtte dette, og mener det viser en bilfiendtlig holdning fra Høyre. Velle påpeker at mange Oslo-borgere er avhengige av bensinbiler og at de mister valgfrihet når bensinstasjoner forsvinner. Lindboe svarer at satsingen på ladestasjoner er viktig fordi elbil utgjør en stor andel av nybilsalget, og at det er viktig å legge til rette for de som ikke kan lade hjemme. Hun mener Frp overdriver problemet.
1 måned siden
Fremskrittspartiet (Frp) foreslår å kutte avgiftene på ladbare hybridbiler kraftig, noe som i gjennomsnitt vil gjøre dem 214.000 kroner billigere. Som et nytt argument fremhever partiet at en bilpark utelukkende bestående av elbiler utgjør et sikkerhetsproblem, spesielt ved strømbrudd i krisesituasjoner. Frp mener også at folk har ulike behov og at elbiler ikke passer for alle. Elbilforeningen kritiserer forslaget og mener det vil føre til redusert elbilsalg og økte utslipp, samtidig som de påpeker at forslaget vil favorisere fossilbiler. Frp avviser at forslaget går på tvers av Stortingets mål om kun elbilsalg i 2025, og understreker at dette var et mål, ikke et krav. Elbilforeningen minner om at Frp tidligere har støttet målet om full elektrifisering.
2 måneder siden
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum uttrykker uenighet med deler av Støres nye klimapolitikk, og frykter økte avgifter og nullutslippssoner for bilister. Han kritiserer også den nye regjeringens helsereform, og mener den kan føre til sentralisering av helsetjenesten. Vedum hevder Sp har hindret Arbeiderpartiet i å innføre upopulære tiltak tidligere, og kritiserer regjeringen for å informere EU om godkjennelse av direktiver før Stortinget er informert. Statssekretær Varteressian avviser kritikken og sier det ikke var noen formell dialog med EU.
5 dager siden
Bilopphuggere i Norge sliter med en stor mengde skadde og lagrede elbilbatterier som utgjør en miljø- og brannrisiko. Minst 2000 batterier er lagret uten tilstrekkelig sikring, blant annet 1800 i Spydeberg. Flere stortingspolitikere fra MDG, Frp og SV krever at regjeringen tar ansvar og samler aktørene for å finne en løsning. De kritiserer dagens utydelige ansvarsfordeling og mener situasjonen er en test på Norges evne til å håndtere den grønne omstillingen. Klima- og miljødepartementet påpeker at bilbransjen har ansvaret for avfallshåndteringen, men jobber samtidig med nye EU-regler for bedre batterihåndtering. Produsentansvarsselskapet Autoretur mener det ikke er et avfallsproblem, men at markedet for brukte batterier er utfordrende. Flere aktører advarer om at situasjonen kan bli kritisk hvis det ikke tas grep raskt.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler på E18 i Asker og Bærum i ukedagene, til tross for omfattende køproblemer som følge av byggearbeid på Ring 1 i Oslo. Elbilforbudet, innført i mai 2024, har ifølge ministeren forbedret fremkommeligheten for busser og redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Ordførerne i Asker og Bærum uttrykker skuffelse og mener tiltakene har skapt kø og økt trafikk på lokale veier, noe som går ut over trafikksikkerheten. Ministeren foreslår i stedet et tungtrafikkfelt og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer mellom Holmen og Sandvika som delvise løsninger. Frps samferdselspolitiske talsperson kritiserer også tiltakene og foreslår sambruksfelt som alternativ. Debatten fortsetter om hvordan køproblemene best kan løses uten å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler i ukedagene.
2 måneder siden
Lokale politikere i Finnmark reagerer på NVE-sjefens uttalelser om Davvi-vindkraftprosjektet, som han beskriver som svært kontroversielt. Politikerne mener NVE selv bidrar til økt konflikt og hindrer fremtidig vindkraftutbygging i Finnmark. De understreker at Davvi-prosjektet har lokal støtte og at kommunen ønsker å realisere det. Kritikken omfatter også at NVE legger bort prosjekter før de er behandlet, noe som skaper usikkerhet. Ingvild Kjerkol (Ap) mener NVE-sjefen bør unngå politiske uttalelser for å sikre forutsigbarhet.
20 dager siden
En ny forskrift åpner for at kommuner kan kreve bruk av elektriske maskiner på byggeplasser. Senterpartiets leder, Trygve Slagsvold Vedum, er sterkt kritisk og kaller det «komplett galskap», da han mener det vil føre til økte kostnader for både private og offentlige prosjekter. Huseiernes landsforbund og Maskinentreprenørenes Forbund deler Vedums bekymring og frykter dyrere boliger og mindre byggeaktivitet. Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen forsvarer forskriften ved å påpeke at den er frivillig for kommunene og at det finnes støtteordninger. Vedum har fremmet et forslag i Stortinget om å oppheve forskriften, og har mulighet for å få flertall.
2 måneder siden
Senterpartiets leder, Trygve Slagsvold Vedum, varsler et klimaoppgjør og er kritisk til Arbeiderpartiets klimapolitikk. Vedum ønsker å prioritere kjøp av klimakvoter i utlandet fremfor det han mener er dyre og ineffektive nasjonale tiltak som elektrifisering av ferjer og traktorer. Klimaminister Andreas Bjelland Eriksen kritiserer Vedums uttalelser og mener de er farlige for norsk industri og arbeidsplasser. Samtidig kan Oslo forby fossildrevne varebiler i indre by innen få år, og ber regjeringen om fullmakter til å innføre nullutslippssoner for næringstransport.
7 dager siden
Regjeringens forslag om å innføre en fast Norgespris på strøm har møtt omfattende kritikk fra både norske og svenske aktører. Forslaget, som ble lansert etter at Senterpartiet forlot regjeringen, har fått 223 høringssvar som peker på manglende utredning, juridiske uklarheter og potensielt negative konsekvenser for kraftmarkedet. Norske bransjeorganisasjoner, advokater, Konkurransetilsynet og industrien mener ordningen kan svekke insentivene til strømsparing, energieffektivisering og fleksibel forbrukstilpasning. Svenske myndigheter og organisasjoner advarer om at forslaget kan føre til redusert overføringskapasitet og utfordringer for det nordiske kraftmarkedet, og oppfordrer til utsettelse eller endringer. Flere aktører påpeker at dagens strømstøtteordning allerede er god, og at alternative tiltak bør vurderes. Det reises også bekymring for økt nettbelastning, særlig i hytteområder, og at forslaget kan hemme investeringer i fornybar energi og skape utfordringer for industrien.