Sjøfartsdirektoratet krever at hurtigbåten «Metro Lekafjord» har to toaletter, selv med kun én ansatt om bord. Rederiet mener dette er unødvendig og frykter at det vil stoppe planene om rutekjøring langs kysten.
Direktoratet begrunner kravet med hensynet til arbeidsmiljøet, mens rederiet mener det vil redusere passasjerkapasiteten og lønnsomheten. Flere støtteorganisasjoner, som Norges Handikapforbund, fremhever båtens universelle utforming.
Nå avgjøres saken av Nærings- og fiskeridepartementet etter en klage fra rederiet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss må svare i Stortinget om Sjøfartsdirektoratets krav om to toaletter i hurtigbåten «Metro Lekafjord», som har plass til 12 passasjerer og én ansatt. Frp og Høyre reagerer på byråkratiet og mener det må brukes sunn fornuft, da den ansatte uansett ikke kan bruke toalettet under drift. Sjøfartsdirektoratet begrunner kravet med at et felles toalett vil senke standarden for besetningen, men skipsfører mener dette er unødvendig da toalettet kun brukes av passasjerer. Saken skal nå avgjøres av Nærings- og fiskeridepartementet.
2 måneder siden
Regjeringen har droppet sitt mål om nullutslippskrav for hurtigbåter fra 1. januar, og begrunner det med at teknologien er for dyr. Næringen reagerer kraftig og mener teknologien er tilgjengelig. Batterisystemprodusenten Corvus Energy frykter tap av arbeidsplasser. MDG kritiserer regjeringen for å være kunnskapsløs og mener dette rammer grønne bedrifter. Regjeringen forsvarer avgjørelsen med at klimapolitikken må være realistisk og kostnadseffektiv, og at de vil satse på støtteordninger.
2 måneder siden
Sjøfartsdirektoratet ønsker å innføre kjønnsnøytrale uttrykk i maritimt språk, og foreslår blant annet å endre «sjømann» til et mer inkluderende alternativ. Dette har møtt motstand fra 21 år gamle Adrianne Eide, som mener at endringene er unødvendige og kan skape forvirring i nødsituasjoner. Hun vil fortsette å bruke tittelen «styrmann» og ikke «dekksoffiser». Språkforsker Merete Kristiansen støtter intensjonen, men advarer mot for lange og omstendelige uttrykk. Sjøfartsdirektoratet forsvarer forslagene som et ledd i en større likestillingsstrategi, og avviser at de utgjør en sikkerhetsrisiko.
3 måneder siden
Regjeringen innfører krav om nullutslipp for nye fergeanbud for å nå klimamålene, men fylkeskommunene mener dette er urealistisk og underfinansiert. Nordland hevder de trenger én milliard kroner for å elektrifisere fergene, men får kun 11 millioner i støtte. Møre og Romsdal og Vestland sliter også med store kostnader og underskudd etter elektrifisering. Fylkeskommunene mener de ikke klarer å gjennomføre nullutslippskravet uten mer penger. Samferdselsdepartementet sier at fylker uten tilstrekkelig strøm eller økonomi kan få unntak, og at de vil følge med på kostnadene årlig.
1 måned siden
Hurtigbåten Nordlandsekspressen har opplevd over 80 innstillinger i år, noe som skaper frustrasjon og usikkerhet for passasjerene. Årsakene inkluderer dårlig vær, tekniske problemer og mannskapsmangel. Etter kutt i hurtigbåttrafikken ble en tidligere lukrativ turnusavtale for mannskapet sagt opp, noe som har forverret bemanningssituasjonen. Fylkesrådet for samferdsel har reagert kraftig og innkalt rederiet Boreal til et møte. Ordføreren i Steigen uttrykker bekymring for at dette går ut over livskvaliteten til innbyggerne og frykter avfolking av distriktet.
2 måneder siden
Bolt saksøker den norske staten etter innføringen av nye regler for drosjenæringen. Reglene, som trer i kraft 1. mars, krever at plattformselskaper som Bolt oppretter en drosjesentral for å operere i Norge. Bolt mener dette vil redusere fleksibiliteten for sjåførene og føre til dyrere tjenester for kundene. Selskapet hevder også at de nye reglene er i strid med EØS-regelverket og at regjeringen ikke har lyttet til deres argumenter. Norgessjefen i Bolt, Thomas Barbo, uttaler at søksmålet er nødvendig for å kunne fortsette å tilby rimelige og tilgjengelige taxitjenester.
1 måned siden
Statkrafts planer om å oppgradere gamle vannkraftverk for flere titalls milliarder kroner møter motstand fra kraftkommuner, som frykter reduserte inntekter på grunn av utdatert regelverk for prising av konsesjonskraft. Kommunene frykter å tape penger på kraften de selger. Landssammenslutningen for vasskraftkommuner har bedt regjeringen om å endre regelverket for å unngå at kommunene sier opp kraftretten og motarbeider oppgraderinger. Energidepartementet har startet en gjennomgang av hvordan konsesjonskraftprisen fastsettes.
4 måneder siden
Nordland fylkeskommune planlegger omfattende kutt i hurtigbåttilbudet, med spesielt store konsekvenser for helgetrafikken. Dette vil føre til at flere øysamfunn blir isolert fra fredag til søndag. Forslaget har møtt sterk motstand fra næringslivet og opposisjonen, som mener kuttene vil ramme turismen og investeringer i distriktene hardt. Kritikere hevder fylkeskommunen mangler et solid økonomisk grunnlag for kuttene og har ikke gjort tilstrekkelige konsekvensutredninger. Fylkesrådet begrunner kuttene med økonomiske utfordringer og legger deler av ansvaret på statlige budsjettrammer.
23 dager siden
Det har oppstått en ordkrig mellom Safedrive og regjeringen angående et forslag om å forby varsling av trafikkontroller. Safedrive hevder at regjeringen i praksis vil forby deres tjeneste, noe regjeringen avviser kontant. Regjeringen ønsker å forby varsling av trafikkontroller som fart, rus og bilbelte, men vil tillate varsling av hindringer og dyr i veibanen. Safedrive mener dette vil ramme dem hardest fordi deres enhet er lett synlig i bilene, mens konkurrenter bruker apper. Politiet mener varsling av kontroller er en fordel for kriminelle. Saken har skapt stort engasjement, og Samferdselsdepartementet har mottatt mange høringssvar. Safedrive truer med å legge ned bedriften og miste 80 arbeidsplasser dersom forbudet innføres.
28 dager siden
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) gir kommunene hjemmel til å stille klimakrav på alle bygge- og anleggsplasser, også private og statlige, noe som kan inkludere krav om elektriske redskaper. Sylvi Listhaug (FrP) og Julie Brodtkorb (MEF) kritiserer tiltaket og mener det vil føre til økte kostnader og svekke konkurransekraften til norske bedrifter. Bjelland Eriksen forsvarer tiltaket med at det er nødvendig for å redusere klimautslipp, fremme utslippsfri teknologi og at flere store kommuner har etterspurt dette.
2 måneder siden
Transportkomiteen på Stortinget har vedtatt å kreve en konsekvensutredning av regjeringens plan om å stenge 2G-nettet. Komiteen, med medlemmer fra flere partier, vil undersøke hvilke sikkerhets- og beredskapssystemer som vil slutte å fungere. Fremskrittspartiet mener nedleggelsen skjer for raskt og at Stortinget overkjører regjeringen i saken. Telenor har utsatt sin 2G-nedleggelse til 2027, mens Telia fastholder stenging i august 2025. Bilbransjen frykter at mange biler vil miste eCall-funksjonen, et automatisk nødsystem som kommuniserer via 2G, og at liv kan gå tapt.
3 måneder siden
NVE har valgt å ikke realitetsbehandle vindkraftprosjektet Davvi i Finnmark, noe som har ført til sterk kritikk fra NHO. NHO mener at NVEs fremgangsmåte er rettsstridig og at søker blir satt i en umulig situasjon uten mulighet for å klage. Davvi-utbyggerne har klaget til Energidepartementet, som nå behandler saken. SV støtter NVEs beslutning og mener det er bra at det kontroversielle prosjektet er lagt bort. Samtidig er det økende frykt for kraftmangel i Nord-Norge, noe som skaper press for økt kraftutbygging. NHO frykter at denne saken kan skape presedens og skremme utenlandske investorer. Det er også diskusjon om gasskraftverk som et alternativ.
1 måned siden
Raudt, Fagforbundet og Fellesforbundet kritiserer Høgre og NHO for deres ønske om økt bruk av innleie og midlertidige stillinger. De ønsker å stramme inn regelverket ytterligere, særlig i helse- og omsorgssektoren, og utvide innleieforbudet i byggebransjen. Raudt mener dette vil føre til flere faste arbeidsplasser, og får støtte fra SV og Arbeidarpartiet, som også vil redusere innleie i helsesektoren. Høgre mener økt tilgang til innleie vil inkludere flere i arbeidslivet, mens fagforeningene argumenterer for at innleie er dyrere og skaper utrygge arbeidsforhold.
1 måned siden
Sjømat Norge avviser krav om lukkede oppdrettsanlegg som urealistisk, og peker på utfordringer knyttet til slamhåndtering, energibehov og synlighet. De hevder at slamutslipp kan sammenlignes med å gjødsle en åker, mens Havforskningsinstituttet ser det som en miljøutfordring. Sjømat Norge mener oppdretterne tar ansvar når lakselusgrensen overskrides, til tross for få bøteleggelser. De understreker at næringen jobber med nye metoder for å håndtere lus, samtidig som de balanserer lønnsomhet og fiskevelferd.
10 dager siden
Regjeringens forslag om en fast strømpris på 40 øre per kilowattime, kalt Norgespris, møter kritikk fra NHO og flere høringsinstanser. De frykter at ordningen vil føre til dyrere strøm for næringslivet, som ikke omfattes av prisen, og dermed øke kostnadene for bedrifter. NHO-sjef Ole Erik Almlid mener Norgespris er feil svar og understreker behovet for mer kraftproduksjon og energieffektivisering i Norge. Konkurransetilsynet deler denne bekymringen og påpeker at økt forbruk blant husholdningene kan presse opp prisene for næringslivet. Statssekretær Elisabeth Sæther i Energidepartementet mener derimot at Norgespris vil redusere utryggheten blant husholdningene og at tiltaket har begrenset effekt på markedet. Samtidig viser en NVE-rapport at kraftproduksjonen vil øke lite fram mot 2029, noe som bekymrer NHO med tanke på industriens behov og klimamål. Flere aktører etterlyser bedre utredning av konsekvensene av Norgespris, som ifølge forskere og næringsliv kan skape nye utfordringer for krafttilgangen og næringslivet.