
Kinesisk popkultur vinner unge hjerter globalt
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
Vestlige myndigheter advarer mot kinesisk teknologi, men landets spill, filmer og apper vinner nå unge hjerter verden over. Denne uventede suksessen, drevet av privat innovasjon, utfordrer tidligere forsøk på å bygge et positivt kinesisk image.
Til tross for vestlige myndigheters advarsler mot kinesisk teknologi, opplever kinesisk popkultur en betydelig global fremgang, spesielt blant unge. Digitalekspert Ashley Dudarenok hevder at Kina er «kult igjen», med eksempler som animasjonsfilmen «Ne Zha 2», de populære «Labubu»-dukkene, dataspillet «Black Myth: Wukong» og appen RedNote.
Professor Mette Halskov Hansen fra Kina-studier mener interessen for popkulturen kan øke søkningen til Kina-studier, da unge fans ikke lar seg skremme av Kinas autoritære styresett.
Denne suksessen er en gavepakke for Kina, da den drives av private selskaper, i motsetning til tidligere mislykkede statlige forsøk på å forbedre landets image.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!