Den nye norske filmen «Ingen kommentar», en satire over aksjehandlene i ekteskapet mellom Erna Solberg og Sindre Finnes, har premiere denne helgen og vekker forventning. Artikkelforfatteren uttrykker begeistring for filmens konsept, som sammenlignes med NRK-serien «Makta», og håper på stort publikumsbesøk for den festlige skandalen. Imidlertid rettes skarp kritikk mot Nordisk Films markedsføringskampanje, som utelukkende benytter kunstig intelligens (KI)-genererte illustrasjoner og filmsnutter.
Forfatteren beskriver KI-kunsten som «ytterst pinlige og dårlige tegninger» som mangler likhet med de karikerte politikerne, og kaller det «shit». Kritikken bunner i at Nordisk Film, som har mottatt statlige midler for både produksjon og markedsføring (to millioner kroner), burde ha engasjert ekte, kreative kunstnere fra det norske tegneseriemiljøet.
Forfatteren argumenterer for at KI-generert innhold er et «kulturelt tyveri» da modellene baserer seg på skraping av internett for kreative produkter. Dette er viktig fordi det reiser spørsmål om etikk, kunstneres rettigheter og kvalitet i en tid hvor profesjonelle aktører velger raske og billige KI-løsninger fremfor menneskelig kreativitet, spesielt når bransjen sliter med synkende kinobesøk.