En familie på tre, inkludert en toåring, ble strandet i Sandnes på første juledag grunnet togstans i hele Norge. Familien skulle reise til Hamar, men fikk ikke plass på buss for tog fordi de manglet barnesete.
De har ventet i kulden og sliter med å komme gjennom på telefon til togselskapet Go Ahead. Go Ahead opplyser at de vil kontakte familien direkte for å hjelpe dem med barnesete.
Togselskapet råder andre kunder til å legge ut for taxi og få refundert, men erkjenner at dette er vanskelig for de som ikke har råd.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Togpassasjerer på Sørlandsbanen opplevde store forsinkelser og manglende informasjon etter at et tog ble stående fast på grunn av rim på kjøreledningen. Passasjerene måtte vente i snøvær uten å få beskjed om hva som skjedde. Et forsøk på å hente passasjerene med et nytt tog ble også forsinket på grunn av et fastkjørt godstog. Go Ahead beklager hendelsen og lover å se på hvordan de kan forbedre informasjonsflyten. Alle passasjerer fikk refundert billettprisen.
4 måneder siden
En familie fra Fredrikstad opplevde en rekke problemer på sin planlagte ferietur til Kreta. Flyet deres ble kansellert, og på grunn av feil kontaktinformasjon mottok de ikke beskjed om nye billetter. De måtte selv kjøpe nye billetter og reise via flere mellomlandinger, og bagasjen deres ble forsinket. Familien var utslitt og frustrert over manglende kommunikasjon og oppfølging fra både Norwegian og Mixx travel. Etter å ha kontaktet media, har begge selskapene beklaget hendelsen og lovet å dekke familiens utgifter. Forbrukerrådet støtter familien og understreker at de har rett på kompensasjon for tapte feriedager.
4 måneder siden
Første juledag opplevde Norge full stans i togtrafikken i tolv timer på grunn av en kommunikasjonsfeil mellom togene og trafikkstyringssentralen. Feilen førte til at alle tog sto stille fra klokken 07:55 til 20:09. Bane Nor meldte at feilen var rettet, men reisende måtte fortsatt regne med forsinkelser og innstillinger. Alle fjerntog ble innstilt ut driftsdøgnet, og det ble ikke satt opp alternativ transport for flere togstrekninger. Samferdselsministeren kalte situasjonen alvorlig. Reisende på Oslo S opplevde manglende informasjon og frustrasjon, og mange måtte finne alternativ overnatting.
4 måneder siden
Togtrafikken i Norge ble lammet på 1. juledag, noe som skapte kaos og frustrasjon for mange reisende. En feil førte til at tog sto stille, og reisende på Oslo S opplevde mangelfull informasjon fra Vy. Mange reisende ble forsinket og måtte tilbringe flere timer på stasjonen i stedet for å reise til sine destinasjoner. Reisende uttrykte skuffelse over manglende informasjon og VYs håndtering av situasjonen. Vy beklaget situasjonen og erkjente at informasjonen ikke var god nok, men at det ville ta tid å få busser som erstatning. Dovrebanen, Bergensbanen og Sørlandsbanen var innstilt ut dagen.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge ble lammet i over tolv timer på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet. Feilen ble oppdaget første juledag morgen, og togtrafikken ble først gjenopptatt sent på kvelden. Bane Nor har ikke oppgitt årsaken til feilen. Flere togstrekninger, som Bergensbanen og Dovrebanen, var innstilt ut dagen uten at det ble satt opp busser. Passasjerer som ikke fikk alternativ transport, ble oppfordret til å bestille taxi for egen regning og kreve refusjon. Mellom Oslo og Bergen kan passasjerer få dekket flybillett. Togpassasjerer opplevde frustrasjon over manglende informasjon.
4 måneder siden
Togselskaper som Go Ahead og SJ Norge er frustrerte over en teknisk feil hos Bane NOR som førte til full togstans første juledag. Dette resulterte i store problemer for reisende og betydelige ekstrakostnader for togselskapene, som nå planlegger å sende økonomiske krav til Bane NOR. Selskapene opplever at det har vært et krevende år med mange togproblemer, noe som påvirker både regnskap og kundenes tillit. Samferdselsministeren har uttalt at han vil følge opp Bane NOR for å finne årsaken til feilen og forhindre lignende hendelser i fremtiden.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge ble lammet 1. juledag på grunn av en kommunikasjonsfeil. Feilen førte til at alle tog sto stille, og først sent onsdag kveld begynte togene å gå igjen på enkelte strekninger. Bane Nor melder at togene skal gå som normalt igjen 2. juledag, og at det ikke vil være følgeproblemer med forsinkelser. Samferdselsministeren ser alvorlig på situasjonen, mens Høyres samferdselspolitiske talsperson mener hendelsen er et symptom på et større problem. Flere togselskaper varsler erstatningskrav mot Bane Nor. Togselskapene hadde også problemer med å skaffe nok busser, noe som førte til at mange passasjerer måtte ordne alternativ transport selv.
4 måneder siden
Uvær i Nord-Norge har skapt reiseutfordringer, og familien Johnsen opplevde å få sitt fly fra Alta til Oslo kansellert. Dette medførte at de mistet sin videreforbindelse til Bangkok, og deres planlagte juleferie i Thailand er i fare. Norwegian bekrefter at kanselleringen skyldes værforholdene og jobber med ombooking av de reisende. Familien Johnsen har imidlertid booket sin reise via en tredjepart, noe som gjør situasjonen mer komplisert. De vurderer nå å betale over 30.000 kroner for nye billetter for å likevel kunne reise til Thailand, hvor de skal feire jul, nyttår og et 20-årsjubileum.
4 måneder siden
Togtrafikken i store deler av Norge stoppet opp første juledag på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet. Dette førte til kaos og lange forsinkelser for mange reisende, spesielt på Oslo S. Passasjerer opplevde mangel på informasjon og måtte selv organisere alternative transportløsninger. Enkelte passasjerer uttrykte sterk frustrasjon over situasjonen og krevde at de ansvarlige måtte skjerpe seg. Bane Nor meldte at togene ville stå stille inntil videre, og at ny informasjon ville komme senere på kvelden.
4 måneder siden
Det er full stans i togtrafikken i hele Norge på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet mellom tog og togledere. Feilen ligger i GSMR-systemet, ifølge Bane Nor. Togene må stå stille til situasjonen er avklart, og det er usikkert hvor lang tid det vil ta å rette feilen. Reisende må regne med forsinkelser og innstillinger. Bane Nor meldte om feilen klokken 7.55 første juledag. Selv om det er mindre trafikk enn vanlig, påvirker dette mange reisende.
4 måneder siden
En omfattende kommunikasjonsfeil førte til full stans i togtrafikken over hele Norge. Feilen oppsto tidlig første juledag og deler av trafikken ble gjenopptatt etter klokken 20. Bane Nor har isolert feilen, men ikke funnet rotårsaken, noe som kan føre til forsinkelser også i morgen. Flere togstrekninger er innstilt ut dagen, og togselskapene har ikke klart å sette opp tilstrekkelig med busser som alternativ transport. Reisende på enkelte strekninger kan få dekket taxi eller flybillett. Passasjerer har uttrykt frustrasjon over manglende informasjon.
2 måneder siden
En familie fra Finnmark opplevde problemer med SAS' kundeservice da de skulle endre en billett for datteren. Navnet ble feilregistrert som "Alla" istedenfor "Ella", noe som førte til at datteren ikke fikk reise. Moren måtte bruke mye tid og energi på å ordne opp i situasjonen, og endte opp med å måtte finne alternative reiseløsninger via barnets mormor. SAS beklager feilen, har refundert utgiftene og sier de jobber med å forbedre kundeservicen, blant annet ved å bytte leverandør.
4 måneder siden
Flere togselskap, inkludert Go Ahead, SJ Norge og Vy, varsler at de vil fremme erstatningskrav mot Bane Nor etter togkaoset som oppstod første juledag. Togselskapene opplevde store problemer som følge av togstansen, og melder om betydelige ekstrautgifter til buss, taxi og ekstra bemanning. Kommunikasjonsansvarlige i de berørte selskapene uttrykker frustrasjon over situasjonen, og understreker at de forventer at Bane Nor dekker kostnadene som er pådratt som følge av hendelsen. Togselskapene har foreløpig ikke full oversikt over de totale ekstrakostnadene.
4 måneder siden
Dårlig vær har ført til innstilte togavganger mellom Narvik og Kiruna, og mange reisende er strandet i Narvik. Det er ikke satt opp erstatningstransport som buss for tog. Reisende må selv ordne transport, men SJ dekker taxi opp til 2000 svenske kroner. Noen reisende har forsøkt å hjelpe andre med å finne transport. SJ opplyser at togene vil gå igjen så snart de får klarsignal fra Trafikverket, og at informasjon er tilgjengelig på svensk og engelsk.
12 dager siden
En norsk familie er strandet i Zermatt, Sveits, etter kraftig snøfall som har stengt alle veier inn og ut av byen. Uten strøm og internett sliter familien med å få tak i mat og informasjon. Lange køer og aggressive situasjoner preger byens eneste åpne matbutikk. Mangelen på informasjon fra myndighetene skaper bekymring, og familien frykter at situasjonen kan eskalere hvis strømmen ikke kommer tilbake.