Nyhetssaker
Artikkel

Sør-Korea: Fra økonomisk krise til kulturell supermakt på rekordtid

4 måneder siden siste oppdatering

5 min lesetid

NRK logo

Kort oppsummert

  • Sør-Korea satset bevisst på kultureksport og ble en supermakt.

Sammendrag

Sør-Korea har raskt blitt en kulturell supermakt gjennom målrettet satsing på eksport av egen kultur. Inspirert av filmindustriens inntjening begynte myndighetene å investere i underholdningsbransjen, noe som resulterte i den koreanske bølgen, «hallyu».

Finanskrisen i 1997 tvang landet til å satse strategisk på kultur for å styrke sin posisjon globalt. K-pop og K-drama har bidratt til å forbedre landets omdømme og nasjonalfølelse.

I dag omfatter «hallyu» også kunst, mote og arkitektur, noe som bekrefter Sør-Koreas posisjon som en ledende kulturnasjon.

Liknende artikler

Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!