
Sør-Korea: Fra økonomisk krise til kulturell supermakt på rekordtid
4 måneder siden siste oppdatering
5 min lesetid
Kort oppsummert
- Sør-Korea satset bevisst på kultureksport og ble en supermakt.
Sammendrag
Sør-Korea har raskt blitt en kulturell supermakt gjennom målrettet satsing på eksport av egen kultur. Inspirert av filmindustriens inntjening begynte myndighetene å investere i underholdningsbransjen, noe som resulterte i den koreanske bølgen, «hallyu».
Finanskrisen i 1997 tvang landet til å satse strategisk på kultur for å styrke sin posisjon globalt. K-pop og K-drama har bidratt til å forbedre landets omdømme og nasjonalfølelse.
I dag omfatter «hallyu» også kunst, mote og arkitektur, noe som bekrefter Sør-Koreas posisjon som en ledende kulturnasjon.
Liknende artikler

Koreansk TV: Global suksess med «Maskorama» og «Spillet»
7 måneder siden
Kunst som sikker havn: Investeringer i fredelig kunst i urolige tider
3 måneder siden
Norsk familiefar anmeldt av Sør-Koreas president for AI-video
4 måneder siden

Skogbranner herjer Sør-Korea: Dødstall stiger, tusener evakueres
3 måneder siden
Strømmegiganter pålegges å investere i norsk film og TV
5 måneder siden
Skogbranner i Sør-Korea: 16 døde, tusener flykter
3 måneder siden
Norsk lasteskip: Milliardbeslag av to tonn kokain i Sør-Korea
3 måneder siden
Sør-Koreas president tiltalt for opprør
5 måneder siden
Flyktet fra Nord-Korea: TV-signaler viste annen virkelighet
2 måneder siden

Sør-Korea: Fungerende president møter riksrett
6 måneder siden

Økende kritikk mot kunst- og kulturmiljøet
7 måneder siden
Norsk-koreaner risikerer arrestordre etter kritisk musikkvideo av Sør-Koreas president
4 måneder siden

Samenes nasjonaldag: Økt oppmerksomhet og kulturell blomstring
5 måneder siden

Flystyrt i Sør-Korea: 179 omkom, bilde går viralt
6 måneder siden
«Squid Game» inspirert av økonomisk stress i Sør-Korea
6 måneder siden
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!