Klimaavgift for fiskeflåten gir økte utslipp og inntektstap
En CO₂-avgift innført for den norske fiskeflåten, ment for å redusere utslipp, har utilsiktet ført til økte utslipp og økonomiske tap for Norge. Dette har skapt debatt om avgiftens fremtid, da den også truer kystinfrastruktur og beredskap.
Kort oppsummert
- CO₂-avgiften fører til at norske fiskebåter bunkrer drivstoff i utlandet, som Shetland, for å unngå avgiften, noe som resulterer i økte CO₂-utslipp grunnet lengre seilaser.
CO₂-avgiften for den norske fiskeflåten, som skulle redusere utslipp, har i stedet ført til at fiskebåter bunkrer i utlandet, eksempelvis Shetland, for å unngå avgiften. Dette medfører økte utslipp fra lengre seilaser, tapte inntekter for staten og svekket konkurranseevne, ifølge Fiskebåt og stortingsrepresentant Geir Inge Lien (Sp).
Drivstoffleverandøren Bunker Oil melder om redusert salg og frykter konsekvenser for kystberedskapen.
Flere partier ønsker avgiften fjernet for fiskeflåten, og Finansdepartementet opplyser at de vil vurdere innretningen i neste års budsjett og kartlegger effektene.
Jan Ivar Maråk
Geir Inge Lien
Maren Kleven Fox
Ellen Reitan
Fiskebåt
Senterpartiet
Finansdepartementet
Bunker Oil
Regjeringen
Norge
Shetland
Ålesund
Nord-Norge