Oslo kommune har innført et nytt gebyr for levering av bygge-, rive- og oppussingsavfall på byens gjenvinningsstasjoner. Tidligere var dette inkludert i renovasjonsgebyret, men nå må innbyggerne betale per levering, med priser som varierer avhengig av mengde avfall.
Innføringen har skapt reaksjoner blant osloboere, som synes det er dyrt og frykter økt forsøpling. Kommunen begrunner endringen med at byggeavfall er kostbart å behandle og at de følger en nasjonal trend.
De vil evaluere ordningen, men mener det er for tidlig å si noe om effekten etter bare et par uker.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Nye krav om innsamling av plastavfall kan føre til en kraftig økning i renovasjonsgebyrer for norske huseiere. Huseiernes Landsforbund uttrykker bekymring for at kommunale gebyrer kan stige til over 40 000 kroner årlig, og mener dette vil være svært krevende for mange husholdninger. De nye kravene innebærer at kommunene må sortere ut feilsortert plast fra restavfallet, noe som krever bygging av nye sorteringsanlegg. Ifølge beregninger kan dette føre til kostnadsøkninger på over to milliarder kroner årlig. Plastretur oppfordrer kommunene til å samarbeide om regionale løsninger for å håndtere de nye kravene. For Oslo kommune kan dette innebære å gå bort fra fargede poser og heller bygge et sentralsorteringsanlegg.
3 måneder siden
Oslo kommune har økt prisen for gatelading av elbil med opptil 75 prosent på dagtid, mens nattprisen enten er uendret eller redusert. Elbilforeningen kritiserer prisøkningen og mener den er ufornuftig, da den rammer de som er avhengig av gatelading. Kommunen begrunner prisøkningen med at det skal være sirkulasjon på ladeplassene og at det ikke skal være billigere å lade enn å parkere. Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, mener at elbilister fortsatt har en god og rimelig pakke med rabatter på parkering og bompenger, men bruker selv elsykkel i hverdagen.
3 måneder siden
Prisen for å lade elbil på kommunale gateplasser i Oslo har økt med 75 prosent på dagtid, fra 20 til 35 kroner per time. Oslo kommune begrunner prisøkningen med at de ønsker å sikre sirkulasjon på ladeplassene og hindre at de brukes som parkeringsplasser. Elbilforeningen kritiserer økningen og mener den er ufornuftig og at politikerne ikke forstår behovet for gatelading. Beboerparkering har også blitt dyrere, men økningen er størst for fossilbiler. Kommunen forventer å hente inn 40 millioner kroner med de nye prisene.
6 dager siden
Oslos søppelanlegg ved Haraldrud var nede i 77 døgn i 2023 på grunn av eksplosjoner av lystgass-beholdere. Disse hendelsene førte til ekstra kostnader på 50 millioner kroner for Renovasjonsetaten, som måtte dekke reparasjoner, leie av alternative forbrenningsanlegg og tapte inntekter fra fjernvarmeproduksjon. Lystgass-beholdere kastes ofte feil, enten i restavfall eller på gaten, noe som øker risikoen for eksplosjoner i søppelanlegget. I fjor eksploderte lystgass-beholdere rundt 200 ganger, i snitt 3-4 ganger i uken. Renovasjonsetaten har testet sensorteknologi for å sortere ut lystgass-beholdere før forbrenning, og planlegger å utvide dette tiltaket. Direktøren foreslår også å etablere egne beholdere for lystgass i byen for å hindre feilplassering og redusere faren for eksplosjoner. Kostnadene kan ende opp som økte renovasjonsgebyrer for Oslos innbyggere.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
5 dager siden
Finn.no har startet en testperiode hvor det nå koster penger å legge ut annonser i kategoriene båtdeler, tilhengere og MC-deler, som tidligere var gratis. Prisene i testperioden er basert på salgsobjektets verdi, med en kostnad på 29 kroner for varer under 800 kroner og 79 kroner for dyrere varer. Kommunikasjonssjef Adele Cappelen Blystad forklarer at hensikten med testen er å redusere irrelevante annonser og useriøse aktører, og dermed øke kvaliteten på produktene som selges. Testperiodens varighet er usikker og avhenger av den innsikten Finn.no får underveis. Enkelte brukere, som MC-fører Håvar Haaby, er kritiske til betalingskravet og frykter at det kan føre til at folk heller bruker andre markedsplasser som Facebook, hvor risikoen for svindel er større. Finn.no understreker at målet med ordningen er å bygge tillit mellom kjøpere og selgere.
4 måneder siden
En kartlegging fra VG viser at Oslo skiller seg ut med høy bruk av private helseaktører for ressurskrevende tjenester. Seks av ti brukere i Oslo får tjenester fra private, sammenlignet med to av ti nasjonalt. Dette fører til milliardutbetalinger via en statlig tilskuddsordning, der kommunene får tilbakebetalt en stor andel av kostnadene. Flere bydeler i Oslo sliter med å kontrollere kostnader og kvalitet, og eksperter mener ordningen gir lite insentiv til å holde kostnadene nede. Helsedirektoratet mangler oversikt over kommunenes bruk av private aktører, noe som bekymrer flere politikere.
3 måneder siden
Norsk skattepolitikk på avfallsforbrenning kan føre til at mer søppel sendes til Sverige for å brennes, ifølge forskere og renovasjonsselskaper. Norge har en høy forbrenningsavgift, mens Sverige ikke har det, noe som gjør det billigere å brenne søppel der. Dette kan føre til økte transportutslipp og gjøre norske anlegg mindre konkurransedyktige. Avgiften i Norge er ikke øremerket klimatiltak, og det er bekymring for at den kan føre til økte kommunale avgifter for husholdninger. Det er også en diskusjon om hvorvidt avgiften faktisk er et godt insentiv for å redusere utslipp, da mye av avfallet uansett må brennes.
2 måneder siden
Regjeringen innførte 1. januar nye krav om sortering av tekstilavfall med mål om gjenbruk og gjenvinning. Kritikere påpeker at mangel på teknologi og marked fører til at det meste av avfallet likevel brennes. Renovasjonsbransjen beskriver situasjonen som utfordrende og kostbar, mens klima- og miljøministeren argumenterer for at det er en nødvendig investering i fremtidig ressursutnyttelse, selv om kun en liten andel kan gjenbrukes i dag. De økte kostnadene veltes over på forbrukerne.
1 måned siden
Oslo byråd for miljø og samferdsel ønsker å erstatte dagens bompengesystem med veiprising, hvor bilister betaler per kilometer. Byråden mener dette er mer rettferdig, da dagens system lar noen slippe bompenger grunnet bosted. Regjeringen har satt prosjektet på vent, noe byråden kritiserer. En seniorforsker i SINTEF støtter forslaget, og mener det vil være et godt verktøy for trafikkstyring og personvern. Kostnadene vil variere basert på biltype, kjøretidspunkt og lengde, slik at miljøvennlige kjøretøy og de som unngår rushtiden kan komme bedre ut.
19 dager siden
Gjenvinningsstasjonene i Grenland har redusert mengden restavfall med 40 prosent etter innføring av avgift. Renovasjon i Grenland (RiG) begynte å ta betalt for restavfall og fyllmasser fra nyttår, med en pris på 500 kroner per kubikkmeter, mens sortert avfall er gratis. Dette har motivert innbyggerne til bedre kildesortering. RiG ønsker å redusere avfallsmengden som går til forbrenning i Oslo, og heller øke materialgjenvinningen. Både Framtiden i våre hender og Naturvernforbundet støtter tiltaket, og sistnevnte fremhever viktigheten av holdningsskapende arbeid for å øke forståelsen for kildesortering.
2 måneder siden
Oslo Taxi og Norges Taxiforbund er sterkt kritiske til en ny bestillingsløsning for taxi på Oslo S, som de mener omgår den nylig innførte maksimalpris-forskriften. De hevder at de nye automatene er et fordyrende mellomledd som vil føre til høyere priser for kundene. Bane Nor har inngått en avtale med selskapet Fast Travel, som også står for taxibestillinger på Gardermoen, uten at det har vært en anbudsprosess. Taxiforbundet frykter at dette vil føre til en rekke gebyrer for drosjeeierne, og at ordningen vil spre seg til andre steder i landet. Fast Travel slår tilbake og hevder at deres system gir lavere priser og løser kaoset på togstasjoner og flyplasser. De mener søksmålet er et forsøk på å hindre konkurranse.
2 måneder siden
Kristiansand har innført ni nye bomstasjoner som del av Byvekstavtalen, med mål om å redusere biltrafikken og fremme kollektivtransport. Dette betyr at bilister må betale bompenger for å kjøre til områder som Sørlandsparken. Tiltaket har utløst sterke negative reaksjoner fra innbyggerne, som frykter økte kostnader. Styrelederen i Sørlandsparken Næringsforening hadde allerede i fjor uttrykt bekymring for konsekvensene for ansatte og kunder. Ordføreren forsvarer bomstasjonene som en nødvendig finansieringskilde for samferdselsinvesteringer i regionen.
1 måned siden
Kommunale gebyrer i Norge øker kraftig, særlig for vann og avløp, noe som bekymrer Huseierne. Oslo opplever en økning på 15,8 prosent i år, mens Lillestrøm har en gjennomsnittlig økning på 27 prosent. Årsaken er store investeringer og vedlikeholdsetterslep i vann- og avløpssystemene. Huseierne mener politikerne må ta grep og at staten må bidra for å dempe gebyrveksten, da høye gebyrer kan føre til betalingsproblemer for mange familier. Gebyrveksten ventes å overstige lønnsveksten, og innen 2030 kan mange husholdninger oppleve årlige gebyrer på 40-50.000 kroner.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler innføringen av nye maksprisregler for taxi i Oslo fra 1. januar, som følge av mange klager på høye priser. Thea Gudmundsen opplevde en taxitur på 11 minutter som kostet 626 kroner, men samme tur vil koste 314 kroner med de nye reglene. Hun har fått mange kommentarer på TikTok fra andre som har opplevd det samme. Frislippet i taxinæringen i 2020 førte til en økning i antall taxiløyver og priser. Flere reisende, som Cato Bratbakk og Astrid Hedvig Thorbjørnsen, foretrekker nå taxi-apper for å få en forutsigbar pris og økt sikkerhet, selv med de nye maksprisene.