
Plastposesalget stuper i Norge etter prisøkning
Plastposesalget i Norge har falt kraftig det siste året. En betydelig prisøkning tidligere i år pekes på som en viktig årsak til nedgangen.
3 måneder siden siste oppdatering
1 min lesetid
Kort oppsummert
- Plastposesalget i Norge falt med 31 prosent i april sammenlignet med april i fjor.
Sammendrag
Ferske tall viser en dramatisk nedgang i plastposesalget i Norge. I april falt salget med hele 31 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, og med åtte prosent fra mars til april i år. Cecilie Lind, daglig leder i Handelens Miljøfond, uttaler at både kontingentøkningen og endrede vaner blant folk nå gir resultater.
En viktig årsak til nedgangen er trolig prisøkningen som trådte i kraft 1. april, der kontingenten økte fra tre til fire kroner per pose for medlemsbutikker, noe som har ført til en utsalgspris på rundt 6,75 kroner.
Til tross for nedgangen, viser tallene for april et årlig forbruk tilsvarende 53 poser per person, noe som fortsatt er over EUs mål på maksimalt 40 poser per person innen utgangen av 2025. Inntektene fra kontingenten brukes til tiltak for å redusere plastposeforbruket og til miljøprosjekter.
Nøkkelentiteter
Cecilie Lind
Handelens Miljøfond
EU
Avisa Nordland
Norge