
Elev kritiserer eksamenssystemet: Vil ha faste eksamener for alle
En elev i videregående skole kritiserer dagens eksamenssystem, hvor tilfeldig trekning avgjør hvem som må ta eksamen. Dette skaper urettferdighet og ulikhet i vurderingen av elevenes kunnskap, og forslaget er å innføre faste eksamener for alle.
Kort oppsummert
- Dagens eksamenssystem i videregående skole, med tilfeldig trekning, skaper urettferdighet og ulikhet i vurderingen av elever.
En elev i videregående skole kritiserer dagens eksamenssystem, hvor kun et utvalg elever trekkes ut til eksamen i Vg1 og Vg2. Dette skaper en opplevd urettferdighet, da to elever med samme standpunktkarakter kan ende opp med ulike vitnemål basert på tilfeldig trekning.
Artikkelen argumenterer for at et slikt system er uakseptabelt i et utdanningssystem som skal være rettferdig og forutsigbart, og sammenligner det med andre samfunnssystemer hvor tilfeldighet ikke godtas. Videre peker eleven på at systemet fører til ulik vurdering og ineffektiv ressursbruk.
Løsningen foreslås å være faste eksamener for alle, for eksempel i norsk hovedmål i Vg3, for å sikre like vilkår og et mer troverdig system.