Artikkelen tar utgangspunkt i forfatterens kollega, Kristian Østby Brandser, som arvet en originalutgave av Adolf Hitlers «Min kamp» fra 1941. Boken ble i sin tid gjemt unna av Kristians tippoldefar, som nektet å undervise nazistisk tankegods under krigen. Dette reiser spørsmål om hvordan man forholder seg til en slik bok i dag, spesielt med tanke på at den var forbudt i Tyskland frem til 2015 og fortsatt er det i land som Østerrike, Russland og Polen.
Forfatteren beskriver sin egen ubehag ved å bære boken offentlig. En ny, kommentert norsk utgave fra 2019 har skapt debatt, men historiker Anders G. Kjøstvedt ved OsloMet beroliger med at boken er kjedelig, dårlig skrevet og utdatert, og advarer mot å gi den en mytisk kraft.
Artikkelen kontrasterer dette med Pamela Andersons selvbiografi «Love, Pamela», som beskriver hennes vanskelige oppvekst med vold og overgrep, og hvordan hun fant trøst og kunnskap i bøker. Forfatteren konkluderer med en endret oppfatning av begge bøkene, og ser Pamela Anderson som et nytt forbilde.