Mange bilister neglisjerer å sjekke dekktrykket, noe som kan føre til unødvendig slitasje, dårligere kjøreegenskaper og økte kostnader. Artikkelen viser til at korrekt informasjon om dekktrykk finnes på en lapp i bilen, vanligvis plassert på B-stolpen på førersiden, i bilens instruksjonsbok eller på innsiden av tanklokket.
Feil lufttrykk fører ikke bare til raskere dekkslitasje, men også dårligere kjøreegenskaper og økt strømforbruk for elbiler. Ved å opprettholde riktig dekktrykk forlenges dekkets levetid, kjøresikkerheten forbedres og energiforbruket reduseres.
Artikkelen oppfordrer alle bilister til å sjekke dekktrykket jevnlig.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Artikkelen omhandler vanlige feil som fører til at biler underkjennes i EU-kontrollen. Mange av disse feilene, som defekte lyspærer, rustne bremser og manglende utstyr, kan enkelt fikses av bileieren selv før kontrollen. Spesielt elbiler er utsatt for rust på bremsene på grunn av mindre bruk av bremsene, og artikkelen anbefaler kraftige oppbremsinger for å redusere dette problemet. Bileiere bør også huske å medbringe vognkort, varseltrekant og ladekabel. Ved å følge enkle vedlikeholdsrutiner kan bileiere spare tid og penger ved å unngå unødvendige etterkontroller.
25 dager siden
Artikkelen omhandler irritasjonen mange føler rundt TPMS-systemet (Tyre Pressure Monitoring System) som overvåker dekktrykket i biler. Systemet ble påbudt i 2014 og skal hindre ulykker og redusere drivstofforbruk. Varsellampen tennes ofte etter hjulskift, grunnet trykkfall i dekkene under lagring. Kjøring med feil dekktrykk kan føre til økt dekkslitasje, redusert rekkevidde for elbiler og økt ulykkesrisiko. Tilbakestilling av varsellampen kan være komplisert og varierer mellom bilmodeller, noen ganger kreves verkstedbesøk.
24 dager siden
Artikkelen fremhever to vanlige feil som bør unngås ved hjulskift på bilen. Feilplassering av jekken kan føre til skade på batteriet, spesielt på elektriske biler, med kostbare reparasjoner som resultat. I tillegg kan manglende etterstramming av hjulbolter føre til at hjulene løsner, noe som kan skape farlige situasjoner. Det anbefales å bruke momentnøkkel for å sikre korrekt tiltrekking og å kontrollere boltene etter en tids kjøring for å unngå ulykker og kostbare skader.
5 dager siden
Mange nordmenn bruker tilhenger, spesielt i forbindelse med oppussing og hagearbeid. NAF advarer imidlertid mot at mange tar unødvendige sjanser og ikke kjenner reglene for sikker tilhengerbruk.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler de nye LFP-batteriene som brukes i elbiler, og hvordan disse skiller seg fra de tradisjonelle NMC-batteriene. LFP-batterier er billigere, men krever andre laderåd. Mens NMC-batterier ikke bør fullades, viser forskning at LFP-batterier har lengst levetid ved lavt ladenivå. Likevel må LFP-batterier fullades jevnlig for at bilens batteristyringssystem skal fungere korrekt. Hyppig fullading kan være skadelig for batteriets levetid, men er nødvendig for å nullstille batteristyringssystemet og gi korrekt rekkeviddeinformasjon. Det er viktig å ikke fullade LFP-batterier daglig, men heller lade dem jevnlig for å opprettholde batteriets helse.
4 måneder siden
Artikkelen understreker viktigheten av bilvask om vinteren for å fjerne veisalt som forårsaker rust. Undersøkelser viser at mange vasker bilen for sjelden, og eksperter anbefaler hyppig avspyling, helst ukentlig, og grundigere vask med avfetting og såpe et par ganger i måneden. Det anbefales å vaske bilen når den er varm, smøre silikon på lister og spyle godt rundt bremsene. Veisalt er nødvendig for trafikksikkerhet, men er skadelig for biler, og det er derfor viktig med god bilpleie om vinteren.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler skader som oppstår på biler i vaskehaller, hvor det årlig registreres rundt 1000 skader i Norge. Vanlige årsaker er slitte børster som skraper opp lakken, eller at antenner og takstativ henger seg fast. Bileiere rådes til å lese bruksanvisningen nøye, fjerne løse deler, låse bilen og parkere korrekt for å unngå skader. Ved skade skal man dokumentere hendelsen, varsle betjeningen og melde skaden til forsikringsselskapet. Ansvarsfordelingen avhenger av om skaden skyldes feil ved maskinen eller manglende forberedelser fra bileieren.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg problemet med biler som blir stående forlatt gjennom vinteren i norske byer. Disse bilene hindrer trafikk, vanskeliggjør brøyting og kan føre til farlige situasjoner. I tillegg forfaller bilene, med fuktskader som fører til rust og råte. En verkstedseier forklarer hvordan batterier blir ødelagt, lakk skades og interiør mugner. Mangelen på garasjeplasser og høye parkeringskostnader bidrar til at biler blir stående.
2 måneder siden
Bilbergingsselskaper rapporterer om mange utrykninger på grunn av flate batterier, spesielt i kalde perioder. Hyppig småkjøring tapper batteriet, og mange elbileiere er ikke klar over at deres biler også har et lite startbatteri som kan svikte. Eksperter anbefaler å ta jevnlige langturer for å lade batteriet, vedlikeholdslade det et par ganger i vinterhalvåret, eller investere i en startbooster for nødsituasjoner. Ved gjentatte problemer bør batteriet sjekkes og eventuelt byttes ut.
3 måneder siden
Artikkelen gir råd om hvordan man skal håndtere bilen på glatt føre. Moderne biler har førerstøttesystemer som varsler om glatt vei via blinkende lys på dashbordet. Ved understyring, der bilen går rett frem i en sving, skal man unngå bråbremsing og heller la bilen trille mens man svinger forsiktig. Ved overstyring, der bakenden sklir ut, skal man svinge mot motsatt retning av sladden. Gode dekk er essensielt, spesielt for store biler, og man bør unngå for kraftige rattutslag ved korrigering av skrens for å hindre kontraskrens. Artikkelen understreker viktigheten av å tilpasse farten og være oppmerksom på bilens signaler.
2 måneder siden
En artikkel i Bergensavisen viser at mange elbilister i Bergen ikke benytter seg av muligheten til å kjøre i kollektivfelt, noe som skaper unødvendig kø. Kjørelærer Ronny Røst bekrefter at mange elbilister ikke vet at de har lov til å kjøre i alle kollektivfelt i byen. Statens vegvesen påpeker at det er viktig å følge skilting og trafikkregler, da disse kan variere fra sted til sted. Noen elbilister unngår kollektivfeltet fordi de ikke ønsker å "snike", mens andre er usikre på reglene. Det er også forvirring rundt +2-skilt, men elbiler kan kjøre i disse feltene med kun én person. Artikkelen konkluderer med at bedre kunnskap om reglene kan forbedre trafikkflyten i Bergen.
3 måneder siden
Statens vegvesen rapporterer at 27 prosent av kontrollerte kjøretøy i 2024 hadde feil på bremsene, ofte på grunn av slitasje eller rust. Elbiler har en høyere andel bremsefeil grunnet mindre bruk av bremsene. Totalt hadde 676 000 av 1,4 millioner kontrollerte kjøretøy feil som krevde utbedring for EU-godkjenning. Etter bremsefeil, var feil på lys og elektrisk utstyr nest vanligst med 25 prosent, etterfulgt av feil på akslinger, hjul og dekk med 22 prosent. Statens vegvesen oppfordrer bileiere til å vedlikeholde bilene jevnlig for å unngå feil og etterkontroll.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en kraftig økning i steinsprutskader på biler i Norge, hvor kostnadene i 2023 var 2,1 milliarder kroner. Forsikringsselskapene melder om en markant økning i år, og eksperter forklarer dette med værsvingninger, bruk av skarpere strømateriale og økt bruk av piggfrie dekk. Skader som ikke dekkes av forsikringen kan bli svært kostbare, spesielt på moderne biler med avansert teknologi. Artikkelen gir råd om hvordan man kan redusere risikoen for steinsprut, blant annet ved å holde god avstand og reparere skader raskt.
2 måneder siden
I Trøndelag strøk 43 prosent av de som tok teoriprøven for bil i fjor. Dette er en like høy strykprosent som landsgjennomsnittet og tidligere år. Statens vegvesen mener dette er for dårlig og fører til sløsing med tid og penger for både kandidater og myndighetene. De fleste som tar førerprøven består oppkjøringen, med en beståttprosent på 77 i Trøndelag og 78 nasjonalt. Artikkelen fremhever viktigheten av å øve godt på teorien og øvelseskjøre mye for å øke sjansene for å bestå teoriprøven. Flere ferske sjåfører forteller at de var mer nervøse for oppkjøringen enn teoriprøven.
2 måneder siden
Elbil24 har analysert EU-kontroller av fire år gamle elbiler og funnet at rust på bremseskiver er den vanligste årsaken til mangel. Dette skyldes at elbiler bruker regenerering i stedet for mekanisk bremsing, noe som fører til rustdannelse. Andre vanlige feil er knyttet til hjuloppheng, lysinnstillinger og dekk. Elbilers tyngde belaster hjulopphenget mer, og feil lysinnstilling forekommer også hyppig. Mange kunne unngått etterkontroll ved å sjekke dekkene på forhånd.