Artikkelen omhandler vanlige feil som fører til at biler underkjennes i EU-kontrollen. Mange av disse feilene, som defekte lyspærer, rustne bremser og manglende utstyr, kan enkelt fikses av bileieren selv før kontrollen.
Spesielt elbiler er utsatt for rust på bremsene på grunn av mindre bruk av bremsene, og artikkelen anbefaler kraftige oppbremsinger for å redusere dette problemet. Bileiere bør også huske å medbringe vognkort, varseltrekant og ladekabel.
Ved å følge enkle vedlikeholdsrutiner kan bileiere spare tid og penger ved å unngå unødvendige etterkontroller.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Statens vegvesen rapporterer at 27 prosent av kontrollerte kjøretøy i 2024 hadde feil på bremsene, ofte på grunn av slitasje eller rust. Elbiler har en høyere andel bremsefeil grunnet mindre bruk av bremsene. Totalt hadde 676 000 av 1,4 millioner kontrollerte kjøretøy feil som krevde utbedring for EU-godkjenning. Etter bremsefeil, var feil på lys og elektrisk utstyr nest vanligst med 25 prosent, etterfulgt av feil på akslinger, hjul og dekk med 22 prosent. Statens vegvesen oppfordrer bileiere til å vedlikeholde bilene jevnlig for å unngå feil og etterkontroll.
2 måneder siden
Elbil24 har analysert EU-kontroller av fire år gamle elbiler og funnet at rust på bremseskiver er den vanligste årsaken til mangel. Dette skyldes at elbiler bruker regenerering i stedet for mekanisk bremsing, noe som fører til rustdannelse. Andre vanlige feil er knyttet til hjuloppheng, lysinnstillinger og dekk. Elbilers tyngde belaster hjulopphenget mer, og feil lysinnstilling forekommer også hyppig. Mange kunne unngått etterkontroll ved å sjekke dekkene på forhånd.
15 dager siden
Mange bilister neglisjerer å sjekke dekktrykket, noe som kan føre til unødvendig slitasje, dårligere kjøreegenskaper og økte kostnader. Artikkelen viser til at korrekt informasjon om dekktrykk finnes på en lapp i bilen, vanligvis plassert på B-stolpen på førersiden, i bilens instruksjonsbok eller på innsiden av tanklokket. Feil lufttrykk fører ikke bare til raskere dekkslitasje, men også dårligere kjøreegenskaper og økt strømforbruk for elbiler. Ved å opprettholde riktig dekktrykk forlenges dekkets levetid, kjøresikkerheten forbedres og energiforbruket reduseres. Artikkelen oppfordrer alle bilister til å sjekke dekktrykket jevnlig.
24 dager siden
Artikkelen fremhever to vanlige feil som bør unngås ved hjulskift på bilen. Feilplassering av jekken kan føre til skade på batteriet, spesielt på elektriske biler, med kostbare reparasjoner som resultat. I tillegg kan manglende etterstramming av hjulbolter føre til at hjulene løsner, noe som kan skape farlige situasjoner. Det anbefales å bruke momentnøkkel for å sikre korrekt tiltrekking og å kontrollere boltene etter en tids kjøring for å unngå ulykker og kostbare skader.
2 måneder siden
En analyse av EU-kontroller i 2024 viser at elbiler har en høyere strykprosent enn bensin- og dieselbiler. Dette gjelder for alle årsmodeller fra 2012 til 2020. Hovedårsaken er bremsefeil, som skyldes mindre bruk av bremsene i elbiler, noe som fører til rust. Elbiler scorer også dårligere på hjuloppheng og dekk grunnet høyere vekt og kraftigere motor, mens bensin- og dieselbiler oftere har feil knyttet til støy og avgasser.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg problemet med biler som blir stående forlatt gjennom vinteren i norske byer. Disse bilene hindrer trafikk, vanskeliggjør brøyting og kan føre til farlige situasjoner. I tillegg forfaller bilene, med fuktskader som fører til rust og råte. En verkstedseier forklarer hvordan batterier blir ødelagt, lakk skades og interiør mugner. Mangelen på garasjeplasser og høye parkeringskostnader bidrar til at biler blir stående.
2 måneder siden
Bilbergingsselskaper rapporterer om mange utrykninger på grunn av flate batterier, spesielt i kalde perioder. Hyppig småkjøring tapper batteriet, og mange elbileiere er ikke klar over at deres biler også har et lite startbatteri som kan svikte. Eksperter anbefaler å ta jevnlige langturer for å lade batteriet, vedlikeholdslade det et par ganger i vinterhalvåret, eller investere i en startbooster for nødsituasjoner. Ved gjentatte problemer bør batteriet sjekkes og eventuelt byttes ut.
2 måneder siden
Statens vegvesen stoppet nesten 50 000 person- og varebiler i 2024, og av disse fikk nesten 10 000 bruksforbud eller ble anmeldt for alvorlige feil. Overlast er den vanligste årsaken til reaksjoner, og mange bilister er ikke klar over at spesielt elbiler ofte har lav nyttelast. Kontrollører avdekker også feil på lys og dekk. Bileksperter advarer om at overlast går ut over trafikksikkerheten og kan føre til bot, førerkortbeslag og redusert forsikringsutbetaling ved ulykker. Det er viktig å sjekke vognkortet for å unngå å overskride tillatt nyttelast.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler skader som oppstår på biler i vaskehaller, hvor det årlig registreres rundt 1000 skader i Norge. Vanlige årsaker er slitte børster som skraper opp lakken, eller at antenner og takstativ henger seg fast. Bileiere rådes til å lese bruksanvisningen nøye, fjerne løse deler, låse bilen og parkere korrekt for å unngå skader. Ved skade skal man dokumentere hendelsen, varsle betjeningen og melde skaden til forsikringsselskapet. Ansvarsfordelingen avhenger av om skaden skyldes feil ved maskinen eller manglende forberedelser fra bileieren.
1 måned siden
Statens vegvesen gjennomfører hyppige kontroller av tilhengere og avdekker en rekke feil. Vanlige problemer inkluderer dårlig sikret last, tekniske mangler som lysfeil, og overlast. Mange sjåfører mangler også nødvendig førerkort for tilhengeren de kjører, eller overser fartsgrensene. Særlig forvirring rundt 100 km/t-regelen fører til bøter og prikker i førerkortet, da mange ikke oppfyller kravene for å kjøre i denne hastigheten. Kontrollene skal bidra til økt trafikksikkerhet.
3 måneder siden
Artikkelen gir råd om hvordan man skal håndtere bilen på glatt føre. Moderne biler har førerstøttesystemer som varsler om glatt vei via blinkende lys på dashbordet. Ved understyring, der bilen går rett frem i en sving, skal man unngå bråbremsing og heller la bilen trille mens man svinger forsiktig. Ved overstyring, der bakenden sklir ut, skal man svinge mot motsatt retning av sladden. Gode dekk er essensielt, spesielt for store biler, og man bør unngå for kraftige rattutslag ved korrigering av skrens for å hindre kontraskrens. Artikkelen understreker viktigheten av å tilpasse farten og være oppmerksom på bilens signaler.
5 dager siden
Mange nordmenn bruker tilhenger, spesielt i forbindelse med oppussing og hagearbeid. NAF advarer imidlertid mot at mange tar unødvendige sjanser og ikke kjenner reglene for sikker tilhengerbruk.
4 måneder siden
Artikkelen understreker viktigheten av bilvask om vinteren for å fjerne veisalt som forårsaker rust. Undersøkelser viser at mange vasker bilen for sjelden, og eksperter anbefaler hyppig avspyling, helst ukentlig, og grundigere vask med avfetting og såpe et par ganger i måneden. Det anbefales å vaske bilen når den er varm, smøre silikon på lister og spyle godt rundt bremsene. Veisalt er nødvendig for trafikksikkerhet, men er skadelig for biler, og det er derfor viktig med god bilpleie om vinteren.
3 måneder siden
Mange opplever startproblemer med bilen i kulden, spesielt elbiler med flatt 12-volts batteri. Dette batteriet er nødvendig for å starte systemene som forsyner elmotoren med strøm. En startbooster fungerer som en powerbank og kan gi nok strøm til å starte bilen. Disse koster fra rundt tusenlappen, men det er viktig å sjekke at den er kraftig nok for din bil. Vedlikeholdslading av batteriet hjemme kan forebygge problemer. Hvis batteriet er seks-syv år gammelt, kan det være lurt å sjekke tilstanden.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler de nye LFP-batteriene som brukes i elbiler, og hvordan disse skiller seg fra de tradisjonelle NMC-batteriene. LFP-batterier er billigere, men krever andre laderåd. Mens NMC-batterier ikke bør fullades, viser forskning at LFP-batterier har lengst levetid ved lavt ladenivå. Likevel må LFP-batterier fullades jevnlig for at bilens batteristyringssystem skal fungere korrekt. Hyppig fullading kan være skadelig for batteriets levetid, men er nødvendig for å nullstille batteristyringssystemet og gi korrekt rekkeviddeinformasjon. Det er viktig å ikke fullade LFP-batterier daglig, men heller lade dem jevnlig for å opprettholde batteriets helse.