
Forskning: Ullevålsveiens 90 mill. sykkelvei har blitt farligere
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
En oppgradert sykkelvei i Ullevålsveien, som kostet 90 millioner kroner, skulle øke sikkerheten for syklister, men ny forskning indikerer det motsatte. Mens Bymiljøetaten vektlegger trygghetsfølelse, viser ulykkesdata fra TØI at de opphøyde feltene har ført til flere skader.
En oppgradering av Ullevålsveien til 90 millioner kroner, ment å forbedre sykkelveien, har ifølge forsker Torkel Bjørnskau fra Transportøkonomisk institutt (TØI) gjort den farligere. I løpet av det siste året har TØI registrert elleve sykkelulykker i Ullevålsveien, hvorav åtte direkte knyttes til det opphøyde sykkelfeltet. Bjørnskau påpeker at 90 prosent av sykkelulykkene TØI har studert er eneulykker, ofte forårsaket av kantstein og vanskelig synlighet av opp- og nedramper, spesielt etter kryss.
Han mener opphøyde felt skaper problemer for forbikjøring og øker risikoen for å treffe kantsteinen. Bymiljøetaten, representert ved avdelingssjef Heidi Tomten, er kjent med funnene, men har ikke endret sin strategi. De vil fortsette å planlegge for opphøyde sykkelfelt i områder med høy fart, mye biltrafikk og store kjøretøy, da dette gir en økt trygghetsfølelse for syklister.
Tomten understreker viktigheten av fysisk separasjon i slike traseer og at tilbakemeldinger fra syklister indikerer økt tilfredshet. Bymiljøetaten planlegger imidlertid å bruke studiens funn til å vurdere tilpasninger som synlighet av kantstein, breddekrav og utforming av ramper.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!