Artikkelen kritiserer kunnskapsminister Kari Nessa Nordtuns forslag om å fjerne digitale ferdigheter som en av de grunnleggende ferdighetene i barneskolen. Det argumenteres for at digitale ferdigheter er essensielt for å delta i samfunnet og arbeidslivet, og at mangel på slike ferdigheter kan skape digitale klasseskiller.
Utdanningsdirektoratet skal vurdere forslaget, men artikkelforfatteren mener det er et populistisk valgkamputspill uten faglig underbygging.
Det fremheves at digitale ferdigheter handler om mer enn bare bruk av sosiale medier, og at opplæring er nødvendig for å unngå misbruk og utnyttelse.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Artikkelforfatteren kritiserer VGs og kunnskapsministerens fremstilling av skolemiljøet ved Ullern og Bjørnholt videregående skoler, og mener fokuset på enkelthendelser og anonyme kilder gir et skjevt bilde. Kunnskapsministerens forslag om å forby russeklær blir sett på som overfladisk symbolpolitikk. Byrådet i Oslo fremhever egne tiltak for å bedre skolemiljøet, redusere utenforskap og sikre at flere elever fullfører videregående skole. De understreker at negative holdninger dannes utenfor skolen og at voksne må være gode rollemodeller, og inviterer kunnskapsministeren til å se helheten i Osloskolen.
2 måneder siden
Artikkelen argumenterer mot forbud som løsning på skjermbruk blant barn og unge, og fremhever viktigheten av å lære elevene å bruke skjermen som et verktøy. Forfatteren understreker at skjermbruk i klasserommet gir tilgang til kunnskap og kreativitet, men også utfordringer som distraksjon og avhengighet. Det foreslås at skolen og hjemmet bør samarbeide om å modellere gode vaner og undervise i digital dømmekraft, fremfor å innføre rigide restriksjoner. Artikkelen konkluderer med at digital kompetanse er nødvendig i fremtidens samfunn, og at skjermtid bør sees som en del av en større helhet.
2 måneder siden
Artikkelen kritiserer Sylvi Listhaugs skolepolitikk, og hevder den er preget av manglende erfaring og en repetisjon av tidligere feilslåtte løsninger. Listhaug ønsker mer pugging, testing og privatisering, noe forfatteren mener vil føre til økte forskjeller og dårligere resultater. Forfatteren argumenterer for at Listhaugs politikk er i strid med ekspertanbefalinger om mer lek og fellesskap i skolen, og frykter at den kan føre til svenske tilstander med større sosiale forskjeller.
12 dager siden
Artikkelen er kritisk til helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestres forslag om å opprette kommunale digitale legestillinger. Dette har ført til protester fra fastleger og Legeforeningen, som frykter at det vil svekke fastlegeordningen. Kritikken går ut på at det ikke er behov for slike digitale tilbud, og at de vil konkurrere med eksisterende fastleger og legevakt. I stedet argumenteres det for å styrke fastlegeordningen gjennom tverrfaglighet, bedre oppgavefordeling og samlokalisering av helsetjenester. Kontinuitet i lege-pasientforholdet fremheves som avgjørende.
23 dager siden
Artikkelen kritiserer NRK-programmet «Nytt på nytt» for å fremme feilinformasjon om Tromsø kommunes bruk av kunstig intelligens (KI) i en sak om nedleggelse av barnehager og skoler. Det hevdes at programmet feilaktig fremstiller kunnskapsgrunnlaget som KI-fabrikkert og digitaliseringsminister Karianne Tungs ros av kommunen som ukritisk. Artikkelen argumenterer for at kritikken er politisk motivert, da lignende feiltrinn ikke ville blitt kritisert om KI ble brukt til å forsvare politisk korrekte handlinger. Den konkluderer med at man må være forberedt på hersketeknikker når man utfordrer politisk korrekthet.
3 måneder siden
Artikkelforfatteren argumenterer mot et forbud mot sosiale medier for unge under 16 år, slik AUF har foreslått. Forfatteren mener at et forbud ikke løser problemene knyttet til sosiale medier, og at det er viktigere å tilrettelegge for sunn bruk. Istedenfor å forby, bør man regulere teknologiselskapene og deres praksis, som datainnsamling og algoritmer. Forfatteren understreker behovet for internasjonalt samarbeid og tydelige retningslinjer, samt opplæring og veiledning for barn og unge om hvordan de skal bruke sosiale medier på en trygg og ansvarlig måte. Det er viktig å styrke individets rettigheter og ruste dem til å takle utfordringene, fremfor å innføre forbud som kan virke urettferdig.
1 måned siden
Artikkelen omhandler Saltvern skoles innføring av totalforbud mot mobiltelefoner, et initiativ fra FAU. Målet er å skape et tryggere og mer oppmerksomt skolemiljø, hvor elevene ikke distraheres av mobiler eller frykter å bli filmet. Skribenten argumenterer for at selv om dette kan møte motstand fra foreldre som ønsker konstant kontakt med barna sine, er det en nødvendig kamp for å fremme sosial interaksjon og redusere skjermbruk. Artikkelen oppfordrer andre FAU-er til å vurdere lignende tiltak for å bedre elevenes hverdag, og utfordrer dem til å ta debatten om mobilbruk i skolen.
1 måned siden
Senterpartiets Per Olaf Lundteigen kritiserer Nav for å ha utviklet seg uten tilstrekkelig politisk kontroll fra Stortinget. Han mener mangel på kontinuitet og kompetanse i Stortingets arbeids- og sosialkomité har bidratt til dette. Lundteigen kritiserer også Nav for å prioritere digitalisering på bekostning av personlig kontakt, spesielt for de med helserelaterte utfordringer. Han tar til orde for å styrke førstelinjen i Nav. Nav-sjefen og Arbeids- og inkluderingsdepartementet avviser kritikken, og fremhever at digitalisering er nødvendig for å håndtere Navs komplekse oppgaver og sikre likebehandling.
2 måneder siden
Artikkelen kritiserer Støre og Solberg for å avlyse en ny EU-debatt, og anklager dem for feighet og populisme. Forfatteren argumenterer for at politikere må tørre å stå for det de mener er rett, og lede an i viktige debatter. EØS-avtalen fremheves som utilstrekkelig fordi den gir Norge liten innflytelse over beslutninger som tas i EU. Artikkelen konkluderer med at en ny EU-debatt er nødvendig for å håndtere globale utfordringer som klimakrise og handelskriger, og for å sikre Norges interesser i en verden i rask endring.
1 dag siden
Regjeringen foreslår endringer i barnehageloven som angår styring og finansiering av private barnehager. Forslaget sendes til Stortinget for rask behandling, noe artikkelforfatteren kritiserer sterkt.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer hvordan sosiale medier og influensere former unges selvbilde gjennom urealistiske perfeksjonsidealer. Den argumenterer for at unge trenger ekte forbilder som våger å være uperfekte, og at samfunnet må stille spørsmål ved influenseres makt. Forfatteren oppfordrer voksne til å lære barn å skille mellom ekte og iscenesatt, og fremhever markedsføringsbransjens ansvar for å bygge opp, ikke bryte ned, samfunnsverdier. Den understreker viktigheten av å fokusere på karakter og ekte menneskelige verdier fremfor utseende og overfladisk lykke.
16 dager siden
Artikkelen argumenterer for at norsk skole vil utvikle seg bedre uten stadige politiske inngrep. Politikere uten tilstrekkelig kunnskap kritiseres for å komme med skadelige krav og løfter. Lærere og universiteter jobber kontinuerlig med å forbedre skolen gjennom bedre lærerutdanning, men trenger tid, ressurser og tillit. Kutt i lønn og utdanning undergraver skolens behov for dyktige lærere. Skolen handler om danning og utvikling av fremtidens borgere, ikke om profitt.
3 dager siden
Frp-leder Sylvi Listhaug krever at partiet får kunnskapsministerposten i en eventuell borgerlig regjering. Hun presenterer samtidig en plan for store endringer i norsk skole.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler den økende «sløseripopulismen» i Norge, der kritikk av offentlig pengebruk og ineffektivitet har blitt mer fremtredende. Et eksempel er Tøyenbadet i Oslo, som etter en kostbar oppussing åpnet med synlige feil. Denne kritikken har fått fotfeste i sosiale medier og den offentlige samtalen, og partier som Frp har utnyttet frustrasjonen ved å love skattekutt og billigere strøm. Flere profilerte personer har også fått et stort publikum ved å kritisere offentlig sløsing. Samtidig er det en økende følelse av at staten har for mye makt over folks økonomi, og at mange ønsker å beholde mer av sine egne penger. Det understrekes at debatten om sløsing er viktig, men at man må være forsiktig med forenklinger.
2 måneder siden
Artikkelen kritiserer politikernes tilnærming til ungdomskriminalitet, som ofte preges av kortsiktige tiltak som overvåking, i stedet for å adressere de underliggende årsakene som manglende støtte fra skole og familie. Skolen kan forsterke sosiale ulikheter, og mange elever mangler nødvendige ferdigheter, noe som fører til skolefrafall og økt risiko for kriminalitet. Artikkelen understreker behovet for å investere i forebyggende tiltak som styrker familier, skoler og lokalsamfunn, samt å bygge broer mellom ungdom og storsamfunnet for å gi dem en sjanse til en positiv fremtid.