Nyhetssaker

«Debatten» kritiseres: Lærere skal ikke bruke judogrep

Nettavisen logo

En kronikk kritiserer NRKs «Debatten» for å ha en snever og underholdningspreget tilnærming til skolepolitiske spørsmål. Forfatteren savner en dypere diskusjon om skolens utfordringer og mer relevante oppfølgingsspørsmål fra debattleder Fredrik Solvang.

Nei, Fredrik, lærerne skal ikke bruke judogrep på elevene

Kort oppsummert

  • Artikkelen kritiserer «Debatten» for å fokusere på snevre temaer som fysisk inngripen og nivådeling, fremfor skolens større utfordringer.

En kronikk kritiserer NRKs program «Debatten» for å ha valgt en snever og underholdningspreget tilnærming til skolepolitiske spørsmål. Forfatteren savner en debatt om større utfordringer som demokratiske verdier, lærerrekruttering og digitalisering, samt forslag til konkrete tiltak.

Spesifikt kritiseres debattleder Fredrik Solvang for å hauset opp temaet fysisk inngripen fra lærere, og for å fremstille det som om lærere nå skal bruke fysisk makt i stort monn. Kronikken påpeker at situasjoner er ulike, og at loven ikke vil føre til økt bruk av judogrep.

Videre omtales diskusjonen om nivådeling som marginal. Forfatteren etterlyser også relevante oppfølgingsspørsmål fra debattleder, spesielt når politikere foreslår løsninger som mer praktisk læring, uten å adressere mangel på kompetanse og utstyr.

Fredrik Solvang

NRK