
Airbnb-mareritt: Familie krevd 6319 kr for påståtte skader
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
Dorothee Rieder fra Fornebu opplevde et Airbnb-opphold i Tallinn som endte med et krav på 6319 kroner for påståtte skader. Familien nektet å betale, hevdet skadene var der ved ankomst, og saken snudde først etter at NRK tok kontakt med utleieselskapet.
Dorothee Rieder og hennes familie fra Bærum leide en leilighet i Tallinn gjennom Airbnb, men fant den i dårlig stand med flekker på madrasser, skitten oppvask og tett sluk. Til tross for umiddelbar kontakt med Airbnb og en beklagelse som resulterte i en kompensasjon på 246 kroner, mottok familien senere et krav på 6319 kroner. Verten anklaget dem for å ha ødelagt en TV, deler av kjøleskapet, en bilderamme og forårsaket merker i leiligheten.
Rieder avviste kravet, dokumenterte at skadene eksisterte ved ankomst, og hevdet TV-en aldri ble brukt. Airbnb opprettholdt kravet, selv etter at Rieder fremla dokumentasjon, og truet med en merknad i systemet. Nora Wennberg Gløersen fra Forbrukerrådet påpeker at leie av feriebolig ikke er lovregulert, og at avtalen samt Airbnbs vilkår gjelder.
Hun anbefaler grundig dokumentasjon ved ankomst og avreise. Etter at NRK engasjerte seg i saken, ombestemte Airbnb seg, beklaget hendelsen og informerte Rieder om at hun ikke trengte å betale, samt at hun ville motta full refusjon.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!