
Båtgjenvinnere taper penger: Regjeringen øker vrakpant
4 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
4 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Norske selskaper som gjenvinner fritidsbåter sliter økonomisk, med milliontap og miljøfare fra forfalne vrak langs kysten. Regjeringen foreslår nå å øke vrakpanten og vurderer et lovpålagt båtregister for å løse utfordringene.
Selskaper som gjenvinner kasserte fritidsbåter i Norge opplever betydelige økonomiske tap, deriblant Ecofiber Recycling som tapte én million kroner i fjor. Daglig leder Odd Egil Kvelland uttaler at de taper på hver båt de behandler, ettersom tilskuddet på elleve kroner per kilo ikke er prisjustert siden 2017, mens bransjens driftskostnader har økt med 35 prosent. Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen anerkjenner utfordringene og foreslår å øke satsen til 12,40 kroner per kilo, samt innføre en forskrift for årlig prisjustering.
Han understreker også viktigheten av et båtregister, en ordning regjeringen vurderer, da rundt én million fritidsbåter mangler et lovpålagt register. Rasmus Hansson fra MDG kritiserer mangelen på et slikt register, og sammenligner dumping av båter med dumping av biler.
Tilskuddsordningen, som ble innført av Høyre i 2017, har bidratt til å rydde over 80. 000 båtvrak mellom 2017 og 2024, men bransjen er fortsatt avhengig av ytterligere tiltak for å sikre bærekraftig drift.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!