Maria Torkildsen mottok en regning på nesten 40. 000 kroner fra Alver kommune for sin avdøde samboers sykehjemsophold. Hun og datteren klaget på beløpet, men opplevde lang ventetid og manglende kommunikasjon fra kommunen.
Saken skapte usikkerhet og bekymring for Torkildsen, som er minstepensjonist. Kommunen bekreftet senere at kravet var rettmessig, men valgte å avskrive det da det ikke var nok midler i boet.
Familien er fornøyd med utfallet, men stiller spørsmål ved prosessen. De har ikke mottatt skriftlig bekreftelse på at kravet er frafalt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
En eldre kvinne i Hamar har arvet et hus der en vannlekkasje har ført til en regning på over tre millioner kroner. Lekkasjen oppstod etter at en stoppekran frøs i stykker, noe som resulterte i et enormt vannforbruk registrert av husets vannmåler. Kvinnens advokat kritiserer Hamar kommune for å kreve full betaling for det unormalt høye forbruket og mener kommunen bør vurdere rimelighetshensyn. Forsikringsselskapet JBF får også kritikk for manglende kommunikasjon og oppfølging etter en tidligere vannlekkasje i huset. Hamar kommune har satt saken i bero og ønsker dialog med kvinnen, men opprettholder kravet inntil videre, noe som truer kvinnen med inkasso og tvangssalg.
24 dager siden
Pål Davidsen og hans kone opplevde å bli bøtelagt på Møllendal gravplass under et besøk ved konens besteforeldres grav. Klagen ble først avvist av Vestpark grunnet manglende opplysninger om hvem som kjørte bilen. Etter gjentatte henvendelser ble boten annullert. Davidsen retter kritikk mot Vestparks forretningsmetoder og stiller spørsmål ved Bergen kirkelige fellesråds (BKF) samarbeid med selskapet. Som en konsekvens vil BKF nå gjennomgå sine 17 parkeringsavtaler med Vestpark. Gravplassjef Inghild Hareide Hansen innrømmer at saksbehandlingen kunne vært bedre og varsler en fornyelse av avtalene i løpet av 2025.
26 dager siden
Elin Eide-Robertsen oppdaget at hennes 81 år gamle mor, Liv Ingerda Eide, ble fakturert av Allente for et bredbåndsabonnement moren ikke hadde bestilt eller brukt. Allente avviste først kravet om tilbakebetaling, men etter at TV 2 hjelper deg kontaktet selskapet, snudde de og tilbakebetalte 23.634,91 kroner. Allente kunne likevel ikke dokumentere at det var inngått en avtale med Eide, og Forbrukerrådet påpeker at selskaper plikter å oppbevare dokumentasjon for avtaleinngåelser, og at levering av tjenester uten gyldig avtale er forbudt.
3 måneder siden
En mann i Tromsø reagerer sterkt på at kommunen krever 40 000 kroner fra hans avdøde mors dødsbo. Kommunen begrunner kravet med en feilberegning av egenandelen for sykehjemsplass. Mannen, som er bostyrer, hevder at kommunen først trakk en stor del av morens inntekt mens hun bodde på sykehjem, og deretter krevde tilbakebetaling av hele skattebeløpet hun fikk etter sin død. Tromsø kommune bekrefter at de foretar årlige etteroppgjør for alle beboere i langtidsopphold, også etter dødsfall, men ønsker ikke å kommentere enkeltsaker. De viser til at dette er lovfestet og at vedtak kan påklages. Mannen beskriver kommunens handling som «skammelig» og sammenligner den med gravrøveri.
1 måned siden
Hanne Haugen fikk faktura på 8000 kroner fra Hertz for en ripe i en leiebil. Haugen nektet å betale, da hun mente hun ikke hadde forårsaket skaden. Hun reagerte også på at bildebevisene fra Hertz var datert to dager etter innlevering. Forbrukerrådet støttet Haugen og mente at bildene ikke kunne brukes som bevis. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med Hertz, snudde selskapet og frafalt kravet, og beklaget manglende rutiner for å dokumentere bilens tilstand.
1 måned siden
Helsedirektoratet har gjennomført tilsyn i Herøy og Siljan kommune etter medieomtale om mangelfulle vedtak og økte kostnader knyttet til tjenester for utviklingshemmede. Tilsynet avdekket ingen grunn til å kreve tilbakebetaling av utbetalte refusjoner, til tross for mangler i vedtakspraksisen. Helsetilsynet vurderer fortsatt gyldigheten av et flyttevedtak for Anita fra Siljan. Maritas situasjon er fortsatt uavklart, og kommunen jobber med å finne en løsning i samarbeid med hennes verge og pårørende. Helsedirektoratet understreker at ansvaret for å fatte vedtak om tjenester ligger hos kommunene.
1 måned siden
Lucia Calikova opplevde en stor overraskelse da hun mottok en regning på over 8000 kroner fra Redgo etter å ha trengt bilberging. Calikovas bil kjørte over en kantstein, og hun hadde ikke veihjelpsdekning i forsikringen. Etter at Bergensavisen kontaktet Redgo, ble det funnet flere feil i fakturaen, og beløpet ble redusert til 5947 kroner. Flere konkurrenter mener likevel at den opprinnelige prisen var for høy. NAF anbefaler bileiere å forsikre seg mot slike hendelser.
3 måneder siden
Marita, en utviklingshemmet kvinne i rullestol, rømte fra leiligheten sin og kjørte mot en trafikkert vei. Dette skjedde mens en av hennes to assistenter var borte for å hente en kollega. Foreldrene stiller spørsmål ved om datteren får den helsehjelpen hun har krav på, og om bemanningen er som avtalt med det private selskapet Ecura. Herøy kommune betaler 10,2 millioner kroner i året for at Marita skal ha to assistenter, men familien mener at dette ikke alltid er tilfelle. Ecura hevder de leverer de tjenestene brukerne skal ha og trenger, og at bemanningen er som avtalt. Kommunen skal nå følge opp hendelsen og klagen fra Maritas far.
3 måneder siden
Shazia Mushtaq mottok et inkassovarsel fra Finter for en bompassering hun ikke hadde foretatt. Hun betalte for å unngå økte gebyrer, men krevde pengene tilbake da hun oppdaget feilen. Finter nektet først tilbakebetaling, og viste til et brukervilkår som hevdet at betaling innebar aksept av kravet. Forbrukerrådet reagerte på Finters praksis og mente vilkårene var urimelige. Mushtaq fremskaffet bevis for at bilen var et annet sted på tidspunktet for passeringen. Etter at TV 2 tok kontakt, endret Finter standpunkt og betaler tilbake pengene. Saken reiser spørsmål om forbrukerrettigheter og inkassoselskapers ansvar.
2 måneder siden
Cecilie Bye Nordskag (43) er skuffet over Sparebanken Vest fordi hun mener hun aldri ble informert om fordelsprogrammet Vestavinn, som gir gebyrfritak for kortbruk og e-faktura. Hun reagerer spesielt på at hun ikke ble informert om dette da hun arvet penger og overtok huslån etter morens bortgang i 2019, da hun trolig ville kvalifisert for programmet. Kommunikasjonssjef i Sparebanken Vest, Hanne Dankertsen, sier banken informerer om priser og vilkår, men vil likevel gjennomgå rutinene sine for å forbedre kundeinformasjonen. Hun forklarer at gebyrene skyldes kostnader knyttet til drift og utvikling av banktjenester, og at totalkunder med lån og sparing hos banken får fordeler.
4 måneder siden
Helsedirektoratet har startet en gransking etter at VG avdekket betydelige kostnadsøkninger og mulig lovbrudd i forbindelse med flytting av personer med funksjonsnedsettelser. I Herøy kommune økte kostnadene for Marita fra 300.000 til 850.000 kroner i måneden etter flytting til en privat leverandør, uten at nødvendige vedtak ble fattet. Siljan kommune står overfor lignende anklager etter at Anita Holt ble flyttet uten foreldrenes samtykke, og kostnadene for hennes tjenester økte betydelig. Helsetilsynet har varslet en nasjonal gjennomgang av slike saker, og Helsedirektoratet vurderer å kreve tilbakebetaling av statlige refusjoner fra kommunene. Kommunene har erkjent feil, men peker på utfordringer med pårørende og leverandører.
1 måned siden
Statens helsetilsyn har opphevet Herøy kommunes vedtak om å flytte Marita Hjelmeseth, en 32 år gammel kvinne, for tredje gang på fire år. Vedtaket ble opphevet fordi kommunen ikke hadde undersøkt godt nok om Marita kunne bo på hjemstedet sitt, nær sin familie. Helsetilsynet kritiserer kommunen for manglende utredning og vektlegger Maritas ønske om å bo i Herøy, i tråd med FN-konvensjonen om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne. Helsetilsynet mener også at feil lovparagraf er brukt i saken. Avgjørelsen er viktig for lignende saker i hele landet, og Anita-saken fra Siljan venter fortsatt på avklaring.
1 måned siden
Louise Mohn, datter av Trond Mohn, kjøpte en villa i Bergen i 2019 og engasjerte et håndverksfirma for oppussing. Prosjektet eskalerte med stadige endringer og tilleggsbestillinger, noe som førte til en konflikt om overfakturering og mangelfullt arbeid. Saken endte i retten, der Mohn ble dømt til å betale firmaet 3,1 millioner kroner, men fikk samtidig 2,3 millioner kroner i erstatning. Retten mente at Mohn selv var medvirkende til at prosjektet ble dyrere enn planlagt på grunn av stadige endringer underveis. Mohns advokat er likevel fornøyd med dommen, da den reduserte beløpet hun må betale.
1 måned siden
Bistandsadvokat Marijana Lozic krever over én million kroner i erstatning til Jonas Aarseth Henriksens familie, og begrunner dette med den skremmende tiden før drapet. Jonas levde i frykt og sov med våpen, etter flere episoder med trusler og forfølgelse. Familien føler fortsatt usikkerhet rundt motivet for drapet og fester ikke lit til de tiltaltes forklaringer. Totalt kreves 1.004.681 kroner i erstatning til foreldre, søster og samboer. Rettssaken nærmer seg slutten, og forsvareren til den tiltalte 29-åringen skal holde sitt avslutningsforedrag.
4 måneder siden
En kunde klaget til DNB Eiendom i Skien etter å ha oppdaget at meglerprovisjonen var dobbelt så høy som forventet. Provisjonen var basert på både salgssum og fellesgjeld, mens oppdragsavtalen var uklar på dette. DNB Eiendom tilbød kunden et «fullt og endelig oppgjør» på 44.650 kroner, men krevde at avtalen skulle være konfidensiell. Kunden aksepterte avtalen, men har senere valgt å dele sin opplevelse. DNB Eiendom hevder at feilen ble raskt rettet opp, og at de ikke benytter taushetsplikt i vanlige avtaler, men i enkelttilfeller eller tvistesaker. De har ikke svart på hvor ofte de inngår slike avtaler.