Mobilselskapet NiceMobil, som ble lansert i 2021 som et heldigitalt selskap, legges ned. 57. 000 kunder flyttes over til Ice.
Ice begrunner beslutningen med endringer i markedet og et ønske om å samle ressursene om én merkevare. Overføringen starter denne uken, og kundene vil beholde sine eksisterende abonnement med samme pris og datapakker. I tillegg får de tilgang til nye fordeler.
Ice investerer i utbygging av 5G-nettverket og nærmer seg én million kunder. Selskapet har vært en del av Lyse-konsernet siden 2022.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Storebrand Asset Management flytter alle sine norskregistrerte aksje- og rentefond til Sverige. Flyttingen, som omfatter 58 fond, skal gjennomføres i løpet av 2025 og 2026. Selskapet begrunner avgjørelsen med et ønske om å styrke sin posisjon i det nordiske markedet og oppnå bedre konkurransevilkår. Storebrand har allerede en betydelig forvaltningskapital i Sverige, og ser det som fordelaktig å samle driften i ett domisil. Endringen skal ikke påvirke investeringsstrategier, kundekostnader eller medføre overtallighet blant de ansatte. Utflaggingen kommer etter at flere andre kapitalforvaltere har signalisert lignende planer på grunn av norske særregler og konkurranseulemper.
2 måneder siden
Norsk Tipping avvikler salg av Lotto, Vikinglotto og Tipping i butikk fra 2028 på grunn av økt digitalisering. Stadig færre kunder leverer kuponger i butikk, og mange kommisjonærer sier opp sine verv. Selskapet anser det ikke som økonomisk forsvarlig å utvikle nye terminalløsninger. Flaxlodd vil fortsatt være tilgjengelig i butikk, og Norsk Tipping vil bistå kunder med overgangen til digitale løsninger.
2 måneder siden
Aker-selskapet Industry Capital Partners (ICP) planlegger å presentere sin første investering i løpet av første halvår, etter en periode med stillhet. Selskapet endrer strategi og fokuserer nå på selskaper i Norden, med hovedkontor i Norge, Sverige, Finland eller Danmark. ICP vil investere i eksisterende selskaper som har nye prosjekter under utvikling, og som bidrar til å kutte klimautslipp. De vil ta eierandeler på 10–50 prosent, og jobbe sammen med de eksisterende selskapene. ICP mener at sol, vind på land og batterilagring ikke lenger trenger offentlig støtte, mens vind til havs, grønn ammoniakk og grønn hydrogen fortsatt trenger det.
2 måneder siden
Rema 1000 lanserer en ny app som erstatter Æ-appen fra 3. februar. Den nye appen, som heter Rema 1000, vil inkludere funksjoner som «Skann og betal» og en delbar handleliste. En av de største endringene er at kundene nå vil få bonuspoeng på frukt og grønt i stedet for direkte priskutt, mens de beholder priskutt på andre varer. Rema 1000 begrunner endringen med at kundene ønsker både priskutt og bonus, men noen kunder er skeptiske til bonusordningen og foretrekker direkte rabatter. Den nye appen skal gjøre hele handleopplevelsen enklere, fra planlegging til betaling, og inkluderer også et allergenvarsel.
3 måneder siden
Orkla har inngått en avtale om å selge hele sin vannkraftportefølje for totalt 6,1 milliarder kroner. Salget er delt i to separate transaksjoner, der Hafslund AS og Svartisen Holding AS kjøper Sarpsfoss Limited, mens Å energi kjøper Orkla Energi AS og Trælandsfos Holding AS. Orkla forventer en gevinst på rundt 5 milliarder kroner fra disse transaksjonene. Konsernsjef Nils K. Selte forklarer at salget er i tråd med selskapets strategi om å fokusere på merkevarer og forbrukerorienterte virksomheter, og at det reduserer kompleksiteten i selskapet. Orkla hadde tidligere signalisert at et salg av vannkraftporteføljen var en mulighet.
3 måneder siden
Rema 1000 oppdaterer sin kundeprogram-app og fjerner navnet Æ. Appen vil nå hete Rema 1000, som er et navn som er tettere knyttet til merkevaren. I tillegg til navneendringen vil appen også få en ny funksjon med en konto for oppspart bonus, som ligner på Norgesgruppens Trumf-program. Rema 1000 lanserte Æ-appen i 2017 som et kundefordelsprogram, og den gang ble den presentert som en revolusjon innen dagligvarebransjen. Rema 1000 mener at navneendringen vil forenkle brukeropplevelsen for kundene.
3 måneder siden
Rema 1000 endrer navnet på Æ-appen til Rema-appen og gjør store endringer i fordelsprogrammet. Tidligere fikk Æ-medlemmer priskutt direkte i kassen, men nå innføres et system med bonuspoeng i tillegg til personlige priskutt. Kritikere mener Rema hermer etter konkurrenter og at endringene gjør det mer komplisert for kundene. Rema 1000 innfører også bonusoppdrag og kampanjeprodukter, og fjerner den tidligere ti på ti-listen. Rema 1000 mener selv at endringene vil gjøre hverdagen enklere og billigere for kundene, men har ikke svart på spørsmål om hvordan.
22 dager siden
Hansa Borg & Solera Norge legger ned bryggeriet i Sarpsborg og flytter produksjonen til Bergen. De ansatte ble informert på et allmøte. 45 ansatte i driftsavdelingen mister jobben. Selskapet ønsker å styrke sin posisjon i markedet og øke konkurranseevnen ved å samle produksjonen i Bergen, hvor det er gjort større investeringer. Produksjonen i Sarpsborg vil fortsette ut 2025.
5 dager siden
Telia i Norge planlegger en ny runde med nedbemanning, men ønsker foreløpig ikke å oppgi hvor mange stillinger som vil bli berørt. Informasjonssjef Daniel Barhom bekrefter at selskapet vurderer organisatoriske endringer som inkluderer bemanningsreduksjon, men detaljer er ikke klare ennå. Telia Norge-sjef Morten Sørby uttalte nylig at selskapet ikke er fornøyd med årets resultater, som ligger under forventningene sammenlignet med fjoråret. I september 2024 ble 245 stillinger berørt av et tidligere milliardkutt. Tidligere har Telia tilbudt sluttpakker for å redusere antall faste ansatte, med mål om å forenkle og effektivisere driften for å styrke selskapet for kunder og eiere.
27 dager siden
St1 starter denne uken overgangen fra Shell-stasjoner til St1-stasjoner i Norge. St1 kjøpte Shell-stasjonene for ti år siden, og nå gjennomføres et navnebytte. Det vil ikke bli store endringer i tilbudet, men butikkene vil få nytt navn, «réal». St1 satser også på å lansere et eget konsept for hurtiglading av elbiler.
2 måneder siden
Fra 1. januar 2028 vil det ikke lenger være mulig å tippe eller levere lottokuponger i butikk. Norsk Tipping faser ut denne tjenesten på grunn av synkende omsetning i fysiske utsalgssteder og en økende andel digitalt salg. Kun Flax-lodd vil fortsatt være tilgjengelig over disk. Kundedirektør Roger Soleim uttaler at dette markerer slutten på en æra, men at digitaliseringen tvinger frem nødvendige valg. I dag står digitalt salg for rundt 90 prosent av Norsk Tippings totale salg.
22 dager siden
Hansa Borg legger ned sitt bryggeri i Sarpsborg innen 2026, noe som berører 45 ansatte. Produksjonen flyttes til Bergen for å styrke selskapets posisjon i markedet. Beslutningen skyldes høye driftskostnader ved å opprettholde to produksjonsanlegg, samt behov for betydelige investeringer i Sarpsborg. Ansatte ble informert om nedleggelsen i et allmøte. Selv om bryggeriet stenger, vil kjente merkevarer som Borg-ølet og Fredrikstad-pilsen fortsatt bli produsert i Bergen.
21 dager siden
Equinor satser på kraftmarkedet ved å etablere et nytt forretningsområde, Kraft, ledet av Helge Haugane. Området vil inkludere både fornybar energi og gasskraft, med mål om å utnytte det økende strømbehovet drevet av det grønne skiftet og kunstig intelligens. Equinor ønsker å kombinere ulike energikilder for å styrke sin posisjon og verdiskaping i markedet. Selskapet har også investert i gasskraftverk med CO2-rensing og batterilagring for å møte fremtidens energibehov.
2 måneder siden
Siden fusjonen med Mathem før jul 2023 har Oda redusert bemanningen med 523 ansatte og kuttet kostnader betydelig. Selskapet satser nå på å selge sin teknologi til andre dagligvareselskaper, etter å ha doblet effektiviteten i Mathems logistikk. Oda har hatt lønnsom drift i perioder av året i Norge, og ser positiv utvikling i Sverige. Til tross for tidligere milliardtap, sikter Oda mot lønnsomhet i 2026, med støtte fra Summa og Verdane. Den nye strategien innebærer ingen videre internasjonal ekspansjon for Oda-merkevaren.
1 måned siden
TV 2 og Telia har ikke blitt enige om en ny distribusjonsavtale. Dermed mister nesten 500.000 Telia-kunder tilgangen til TV 2s kanaler og innhold. Dette skjer samtidig som TV 2 skal sende de siste dagene av ski-VM i Trondheim, inkludert femmila for både menn og kvinner. Telia beklager situasjonen og tilbyr kompensasjon til sine kunder i form av TV-poeng eller kontantkompensasjon. TV 2 bekrefter at det ikke er noen avtale med Telia og fokuserer på å tilby seerne alternative måter å få tilgang til innholdet sitt, som å bytte distributør eller tegne et TV 2 Play-abonnement.