Ruter, som organiserer kollektivtilbudet i Oslo og Akershus, har fått kritikk for økende kostnader, spesielt knyttet til konsulentbruk. I 2023 brukte selskapet 410 millioner kroner på konsulenter, og administrasjonskostnadene har økt med 70 % siden 2018.
Rødt mener dette er sløsing med offentlige midler og foreslår å legge ned teknologisatsingen Tet Digital, som alene har 200 ansatte. Partiet ønsker også å kutte prosjekter som ikke direkte forbedrer kollektivtilbudet.
Kritikken kommer samtidig som Oslo-budsjettet for 2025 behandles, med forslag om store kutt i velferdstjenester. Ruter og byrådet har foreløpig ikke kommentert saken.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Oslo kommune står overfor betydelige kutt i tjenestene etter et underskudd på 976 millioner kroner i fjor. Finansbyråd Hallstein Bjercke (V) peker på en skattesvikt på nesten 3 milliarder kroner som en hovedårsak, delvis forårsaket av endringer i utbytteskatten. Byrådet planlegger derfor effektivisering og budsjettkutt, noe som vil påvirke kommunale tjenester. Samtidig kritiseres byrådet av opposisjonen for å prioritere valgløfter som kutt i eiendomsskatten, samtidig som store prosjekter som Fornebubanen fortsetter.
4 måneder siden
Oslo kommune har fått kritikk for sin bruk av private aktører i helsetjenester, spesielt for ressurskrevende tjenester. En kartlegging viser at seks av ti brukere i Oslo får slike tjenester fra private, mot to av ti i resten av landet. Dette har ført til høye kostnader og manglende kontroll. Helsebyråden har nå gitt Velferdsetaten i oppdrag å utrede tiltak for å bedre situasjonen, med frist i februar. Tiltakene inkluderer å skaffe oversikt over enkeltkjøp, forbedre kvalitetskontroll og vurdere veiledning for bydelene. Nye rammeavtaler er planlagt for 2025. Bergen har redusert bruk av private gjennom politiske føringer.
2 måneder siden
En artikkel i Nettavisen avdekker at Bane Nor bruker 1,4 milliarder kroner på eksterne konsulenter i 2024, en betydelig økning fra 257 millioner i 2017. Kritikere, som Rødt-politiker Mímir Kristjánsson, mener dette er et resultat av politisk styrt nedbemanning og påfølgende avhengighet av konsulenter. Mange tidligere ansatte har startet egne selskaper og leies inn igjen til høye priser. Høyre forsvarer konsulentbruken med at det skyldes økt aktivitet og nye prosjekter, mens MDG foreslår å skille ut nyinvesteringer i et eget selskap for å tydeliggjøre ansvarsfordelingen. Det er bred enighet om at situasjonen krever strakstiltak.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler den økende «sløseripopulismen» i Norge, der kritikk av offentlig pengebruk og ineffektivitet har blitt mer fremtredende. Et eksempel er Tøyenbadet i Oslo, som etter en kostbar oppussing åpnet med synlige feil. Denne kritikken har fått fotfeste i sosiale medier og den offentlige samtalen, og partier som Frp har utnyttet frustrasjonen ved å love skattekutt og billigere strøm. Flere profilerte personer har også fått et stort publikum ved å kritisere offentlig sløsing. Samtidig er det en økende følelse av at staten har for mye makt over folks økonomi, og at mange ønsker å beholde mer av sine egne penger. Det understrekes at debatten om sløsing er viktig, men at man må være forsiktig med forenklinger.
2 måneder siden
Togpendlere i Akershus reagerer sterkt på Ruters prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. En pendler må nå betale 2510 kroner for å reise mellom Kløfta og Oslo, og uttrykker frustrasjon over at kollektivbrukere må dekke inn fylkeskommunens inntektstap på 250 millioner kroner. Akershus fylkeskommune skylder på regjeringen for det økonomiske underskuddet. Pendleren frykter at prisøkningen vil føre til økt bilbruk og kritiserer samtidig kvaliteten på togtilbudet. Ruter beklager situasjonen, men påpeker at billettinntektene kun dekker en del av de totale driftskostnadene.
4 måneder siden
Kollektivselskaper som Vy og Ruter har utbetalt rekordhøye summer i refusjoner til kunder på grunn av store forsinkelser og innstillinger i 2024. Vy har betalt ut 8,4 millioner kroner, en økning på 50% fra 2023, mens Ruter har utbetalt 7,9 millioner kroner i reisegaranti, en markant økning fra 2,7 millioner i fjor. Samferdselsministeren har blitt kalt inn på Stortinget for å forklare den dårlige punktligheten, til tross for et tidligere løfte om forbedring. Regjeringen planlegger å investere i jernbanenettet og har iverksatt tiltak for å redusere forsinkelser, men opposisjonen kritiserer regjeringen for manglende kortsiktige løsninger.
10 dager siden
Artikkelen kritiserer de sterkt økende kostnadene for det nye regjeringskvartalet i Oslo, som har eskalert fra et estimat på 3-6 milliarder kroner i 2011 til over 54 milliarder. Skribenten påpeker at mens regjeringskvartalet får fortsette utbyggingen uten nevneverdig motstand, opplever kommunene i landet strammere budsjetter og må kutte i sine tjenester. Det stilles spørsmål ved prioriteringene, spesielt siden de som jobber i regjeringskvartalet er de samme som bestemmer de økonomiske rammene for kommunene. Forfatteren antyder at den endelige kostnaden vil overstige 70 milliarder kroner, og etterlyser en kritisk røst i debatten rundt pengebruken.
2 måneder siden
Nettavisen melder at 930 millioner kroner i bompengeinntekter ikke ble brukt i Oslo-området i fjor. NAF reagerer kraftig og mener det gir inntrykk av at bilistene kun er en melkeku, og foreslår å senke takstene inntil pengene brukes. Oslo kommune avviser kritikken og sier alle bompengene blir satt i arbeid, men erkjenner at utgiftene fordelte seg annerledes enn forventet. Forsinkelser i store prosjekter som Fornebubanen er en viktig årsak til at pengene ikke er brukt. MDG etterlyser mer ambisiøse planer for å bruke bompengene.
2 måneder siden
Steinar Solsvik reagerer kraftig på Ruters nylige prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. Solsvik påpeker at han nå betaler over 30 000 kroner årlig for å reise kollektivt mellom Kløfta og Oslo. Han mener det er urimelig at Akershus fylkeskommune velter et inntektstap over på kollektivreisende. Solsvik kritiserer også Vy for manglende punktlighet og mener togtjenesten ikke leveres som lovet. Ruter svarer at de forstår frustrasjonen, men at prisjusteringen er nødvendig for å finansiere kollektivtilbudet, og at billettinntektene kun dekker under halvparten av driftskostnadene.
4 måneder siden
Arbeiderpartiets nestleder Jan Christian Vestre uttaler at det finnes mange kvalifiserte kandidater til å overta som partileder etter Jonas Gahr Støre, men understreker sin støtte til Støre i en krevende tid for partiet. Han kritiserer Høyre-byrådet i Oslo for å prioritere eiendomsskattkutt fremfor velferdstjenester, og peker på at regjeringen har økt bevilgningene til Oslo. Byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) avviser kritikken og hevder regjeringen har påført Oslo store økonomiske tap gjennom endringer i inntektssystemet. Debatten om budsjettkutt i Oslo fortsetter, med sterke reaksjoner fra både politikere og brukere av velferdstilbud.
2 måneder siden
Oslo Taxi og Norges Taxiforbund er sterkt kritiske til en ny bestillingsløsning for taxi på Oslo S, som de mener omgår den nylig innførte maksimalpris-forskriften. De hevder at de nye automatene er et fordyrende mellomledd som vil føre til høyere priser for kundene. Bane Nor har inngått en avtale med selskapet Fast Travel, som også står for taxibestillinger på Gardermoen, uten at det har vært en anbudsprosess. Taxiforbundet frykter at dette vil føre til en rekke gebyrer for drosjeeierne, og at ordningen vil spre seg til andre steder i landet. Fast Travel slår tilbake og hevder at deres system gir lavere priser og løser kaoset på togstasjoner og flyplasser. De mener søksmålet er et forsøk på å hindre konkurranse.
2 måneder siden
Vy øker billettprisene med 4,1 prosent fra 1. februar, noe som har ført til kritikk fra flere ungdomspolitikere. De mener det er feil å øke prisene når togtilbudet er upålitelig og at det er et paradoks at det blir dyrere å ta grønne valg. Vy begrunner prisøkningen med økte kostnader og viser til en avtale som tillater årlige prisjusteringer. Regjeringen bevilger årlig midler til togtjenester for å gjøre tilbudet bedre, og dekker i snitt halvparten av billettprisen. Sosialistisk Ungdom mener kollektivtransport burde vært gratis, og flere ungdomspolitikere mener det bør prioriteres å kutte prisene på kollektivtransport.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
2 måneder siden
Over to milliarder kroner er brukt på planlegging av Hordfast, den fergefrie veien mellom Bergen og Stavanger. Rødt kritiserer pengebruken som sløsing og miljøskadelig, mens Statens vegvesen forsvarer kostnadene med prosjektets omfang og teknologiutvikling. Prosjektet, som skal redusere reisetiden ved å erstatte ferger med bruer, har en prislapp på over 40 milliarder. Samferdselsdepartementet vil fullføre reguleringsplanen, men fremtiden for selve byggingen er usikker.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler en konflikt rundt Oslos økonomiske situasjon, der Stortinget har vedtatt økt skatteutjevning som fører til at Oslo må spare penger. Forslag om å utsette eller utrede en særskilt støtteordning for Oslo ble nedstemt av regjeringspartiene Ap og Sp, samt SV. Dette har ført til kritikk fra opposisjonen, som mener at de rødgrønne politikerne forsøker å unndra seg ansvar for situasjonen. Artikkelen peker også på at store investeringsprosjekter i Oslo, som Fornebubanen og Ny vannforsyning, bidrar til kommunens økonomiske utfordringer.