Nordmenn betalte rekordhøye 15,5 milliarder kroner i bompenger i 2024. Fremskrittspartiet reagerer og lover igjen å fjerne bomstasjonene.
Foreløpige tall fra Statens vegvesen viser at nordmenn betalte rekordhøye 15,5 milliarder kroner i bompenger i 2024. Frps Per-Willy Amundsen kaller dette uakseptabelt og et usosialt angrep på folks økonomi.
Partiet går til valg på å avvikle bompengefinansiering og motsette seg elektronisk veiprising. Statssekretær Tom Kalsås (Ap) forklarer den høye innkrevingen med mange store samferdselsprosjekter under utbygging, som Hålogalandsveien i Nord-Norge.
Kalsås mener Frp mangler troverdighet i saken, da partiet satte opp mange nye bomstasjoner sist de satt i regjering. Ordfører Else Marie Stenhaug (Ap) i Harstad fremhever Hålogalandsveiens betydning for regionen, til tross for bomkostnadene.
Per-Willy Amundsen
Tom Kalsås
Else Marie Stenhaug
Frp
Statens vegvesen
Samferdselsdepartementet
Ap
Norge
Harstad
Oslo
Akershus
Ålesund
Nord-Norge
Sortland
Ny etterretning tyder på at Russland fokuserer på å sikre erobret territorium i Ukraina. USA har lagt frem et rammeverk for fredsforhandlinger som møter skepsis fra allierte. Samtidig styrker Russland båndene til Nord-Korea og Kina i en strategi mot Vesten, og Nord-Korea har bekreftet å ha sendt soldater til Ukraina. Ukraina koblet seg fra Russlands strømnett timer før invasjonen i 2022.
Trump-administrasjonen stenger et omstridt smutthull for tollfri import, noe som allerede gir prisøkninger for amerikanske forbrukere. Samtidig fordømmer en høyesterettsdommer Trumps angrep på dommere. Aksjemarkedet har hatt sin svakeste start under en president siden 1974, preget av usikkerhet rundt Trumps politikk. Presidenten har også publisert et KI-generert bilde av seg selv som pave.
Grensene til Gaza har vært stengt i to måneder, noe som forverrer den humanitære krisen med kritisk mangel på mat, medisiner og utstyr. Hjelpeorganisasjoner beskriver situasjonen som desperat og frykter at Israel og USA vil ta kontroll over hjelpedistribusjonen via en ny organisasjon, muligens i strid med folkeretten og med fare for tvangsflytting.
Pressefriheten er under globalt press, og journalister møter økende fare, også i demokratier som USA. I Norge uttrykker FpU-leder Simen Velle bekymring for unges synkende tillit til tradisjonelle medier og økende bruk av alternative kilder. Redaktører etterlyser bedre demokratisk folkeskikk i samfunnsdebatten for å motvirke polarisering og spredning av falske nyheter.
Kina gjennomfører en atomopprustning i et tempo som aldri er sett før, ifølge norsk ekspert. Årsaken antas å være frykt for USAs evne til et kjernefysisk førsteslag. Amerikansk etterretning anslår at Kina vil øke antallet stridshoder til over 1000 innen 2030, noe som øker bekymringen for regional stabilitet, spesielt knyttet til Taiwan.
Oljefondssjef Nicolai Tangen advarer om at en eskalerende tollkrig kan redusere fondets verdi betydelig, selv om fondet har falt mest på grunn av svak krone hittil i år. Han ser samtidig store muligheter i kunstig intelligens for fondet. Warren Buffets investeringsselskap Berkshire Hathaway melder om sterke resultater for første kvartal og en rekordhøy kontantbeholdning.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 dag siden
Norge har satt ny rekord i innkreving av bompenger. Dette får Fremskrittspartiet til å gjenta sitt krav om å fjerne bomstasjonene.
2 måneder siden
Nettavisen melder at 930 millioner kroner i bompengeinntekter ikke ble brukt i Oslo-området i fjor. NAF reagerer kraftig og mener det gir inntrykk av at bilistene kun er en melkeku, og foreslår å senke takstene inntil pengene brukes. Oslo kommune avviser kritikken og sier alle bompengene blir satt i arbeid, men erkjenner at utgiftene fordelte seg annerledes enn forventet. Forsinkelser i store prosjekter som Fornebubanen er en viktig årsak til at pengene ikke er brukt. MDG etterlyser mer ambisiøse planer for å bruke bompengene.
23 dager siden
Artikkelen belyser økningen i bompenger i Norge, hvor bilister betalte omtrent 16 milliarder kroner i 2024. Elbiler må nå betale opptil 70 prosent av taksten for fossilbiler. E6 gjennom Gudbrandsdalen fremstår som den dyreste strekningen. Bilister som kjører uten bombrikke risikerer høyere kostnader. Flere nye bomfinansierte veiprosjekter er planlagt, noe som vil føre til ytterligere utgifter for bilistene. Det understrekes at man kan spare penger ved å bruke bombrikke, spesielt for elbiler.
4 måneder siden
Bompengene i Norge øker, og elbiler opplever en betydelig prisøkning. E6 gjennom Gudbrandsdalen er den dyreste veistrekningen, mens elbilpriser i bommer har mer enn doblet seg på enkelte strekninger. Selv med Autopass-avtale, er elbilprisene høyere enn tidligere. Stortinget har vedtatt 11 nye bomprosjekter, men Finnmark og deler av Troms er bomfrie. For eksempel har prisen for en elbil fra Sandvika til Otta økt fra 240 til 420 kroner. Det er fortsatt noen hundrelapper å spare for elbiler sammenlignet med bensinbiler.
3 måneder siden
I 2024 betaler Oslo-bilister i snitt 509 kroner i bompenger per måned, noe som er høyest i landet. Sandnes og Stavanger følger etter med henholdsvis 479 og 472 kroner. Selv om Oslo har den høyeste belastningen, var økningen i bompenger lav, kun 1 prosent. Østfold opplevde den største økningen, spesielt i Fredrikstad og Sarpsborg, som følge av ny bompengeinnkreving rundt Nedre Glomma. Fredrikstad hadde en økning på 83 prosent, mens Sarpsborg hadde en økning på hele 184,5 prosent.
2 måneder siden
Kristiansand har innført ni nye bomstasjoner som del av Byvekstavtalen, med mål om å redusere biltrafikken og fremme kollektivtransport. Dette betyr at bilister må betale bompenger for å kjøre til områder som Sørlandsparken. Tiltaket har utløst sterke negative reaksjoner fra innbyggerne, som frykter økte kostnader. Styrelederen i Sørlandsparken Næringsforening hadde allerede i fjor uttrykt bekymring for konsekvensene for ansatte og kunder. Ordføreren forsvarer bomstasjonene som en nødvendig finansieringskilde for samferdselsinvesteringer i regionen.
4 måneder siden
Til tross for rekordhøye bompengeinntekter i Oslo-området, står 930 millioner kroner ubrukt. Inkludert statlige og lokale midler er det totale ubrukte beløpet 1,6 milliarder kroner. Mindreforbruket skyldes forsinkelser i prosjekter under Oslopakke 3, spesielt Fornebubanen, ombyggingen av Majorstuen stasjon og nytt signalsystem. Både Frp og MDG reagerer på situasjonen. Frp ønsker å bruke pengene til å redusere bompengebelastningen, mens MDG mener det mangler ambisjoner for kollektivsatsingen. Byrådet avviser kritikken og hevder at pengene vil bli brukt, men at utgiftene er fordelt annerledes enn forventet.
4 måneder siden
I Porsgrunn har et flertall i bystyret vedtatt å opprettholde bompengeinnkrevingen i 2025, til tross for at den eksisterende bypakken utløper. Varaordføreren fra Frp reagerer sterkt og kaller det et svik, da det var forventet en pause i bompengeinnkrevingen. SV og to representanter fra Arbeiderpartiet brøt med flertallet og stemte for fortsatt bompengeinnkreving, med henvisning til folkehelse og miljøhensyn. Frp har klaget vedtaket inn til Statsforvalteren for lovlighetskontroll. Det er også vedtatt fortsatt bompengeinnkreving i Skien og Telemark fylkeskommune.
4 måneder siden
Frp-leder Sylvi Listhaug reagerer kraftig på de høye strømprisene, som torsdag kan nå 13 kroner per kilowattime i Sørvest-Norge. Hun legger skylden på regjeringen og mener staten tjener store summer på folks bekostning, med et anslått overskudd på 23 milliarder kroner i 2024. Listhaug foreslår en makspris på 50 øre per kilowattime, men Frps forslag blir stadig nedstemt i Stortinget. Rødts Sofie Marhaug deler frustrasjonen og peker på Norges tilknytning til europeiske markeder som årsak til krisen. Hun etterlyser strukturelle grep for å beskytte husholdninger og næringsliv mot de økonomiske belastningene.
3 måneder siden
Fremskrittspartiet (Frp) går til valg på å stoppe elektrifiseringen av Melkøya, og mener det vil føre til høye kostnader og hindre utvikling i Nord-Norge. Senterpartiet (Sp) vurderer å endre sitt syn på elektrifiseringen etter å ha gått ut av regjering, og ser på en lengre konsesjonstid for gasskraftverket som en mulig løsning. Reineiere frykter at elektrifiseringen vil føre til økt vindkraftutbygging og tap av beiteland. Arbeiderpartiet (Ap) mener Frps utspill er useriøst og at elektrifiseringen er et viktig nasjonalt prosjekt som vil sikre arbeidsplasser og investeringer i nord. Regjeringen hevder at elektrifiseringen ikke vil føre til høyere strømpriser, da det skal bygges ut ny kraftproduksjon som tilsvarer det økte forbruket.
2 måneder siden
Bompengeselskapet Finter AS er under kraftig kritikk for sine høye gebyrer og mangelfulle skilting, noe som har ført til et stort antall klager fra frustrerte forbrukere. Kunder har opplevd at gebyrene for «lagring og oppslag» overstiger selve bom- eller parkeringsavgiften, noe som har ført til beskyldninger om å bli flådd. Forbrukerrådet anser Finters praksis som urimelig og anbefaler forbrukere å bestride kravene. Daglig leder i Østre Toten Skilag forteller at også de mottar klager på Finters system, men er bundet av investeringer i systemet. Finter selv forsvarer gebyrene og mener de er nødvendige for å sikre en rettferdig byrdefordeling mellom de som betaler og de som ikke betaler.
4 måneder siden
Frp-leder Sylvi Listhaug uttrykker sterk misnøye med de høye strømprisene i Sørvest-Norge, som torsdag kan nå 13 kroner per kilowattime. Hun legger skylden på regjeringen, bestående av Ap og Sp, for manglende tiltak og hevder at staten tjener store summer på folks bekostning. Ifølge Listhaug har strømprisene under Støre og Vedum vært 42 prosent høyere enn under tidligere regjeringer. Beregninger viser at staten vil ha et overskudd på over 23 milliarder kroner fra strøm i 2024, selv etter strømstøtte. Frp foreslår en makspris på 50 øre per kWh, men har ikke fått støtte i Stortinget.
1 måned siden
Stortinget krever at regjeringen griper inn for å redusere bompengebelastningen i Ryfast, hvor pendlere betaler opptil 8000 kroner i måneden. Transport- og kommunikasjonskomiteen har vedtatt å gjenoppta dialogen med garantistene for å finne tiltak som kan senke bompengene. Ryfylketunnelen, som er en del av Ryfast-prosjektet, har svært høye takster. En aksjonsgruppe krever at prisen reduseres betraktelig. Ordføreren i Strand uttrykker bekymring for at tiltakene ikke vil være tilstrekkelige uten økt statlig støtte. Saken skal behandles i Stortinget den 24. april.
1 måned siden
Utenlandske bilister skylder Norge 186 millioner kroner i ubetalte bompenger for 2023. Bompengeselskapene får kun betalt i overkant av halvparten av bompengene fra utenlandske kjøretøy. Samferdselsministeren og bompengeselskapene peker på manglende registrering og manglende tilgang til utenlandske kjøretøyregistre som hovedårsaker. Flere mener et EU-direktiv om bompenger kan være løsningen. NRK har tidligere omtalt manglende innbetaling fra rumenske kjøretøy i Oslo, der ett kjøretøy alene skylder over 122.000 kroner.
2 måneder siden
Over to milliarder kroner er brukt på planlegging av Hordfast, den fergefrie veien mellom Bergen og Stavanger. Rødt kritiserer pengebruken som sløsing og miljøskadelig, mens Statens vegvesen forsvarer kostnadene med prosjektets omfang og teknologiutvikling. Prosjektet, som skal redusere reisetiden ved å erstatte ferger med bruer, har en prislapp på over 40 milliarder. Samferdselsdepartementet vil fullføre reguleringsplanen, men fremtiden for selve byggingen er usikker.