Unge meninger: Eksamen er elendig, trenger makeover
4 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
4 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
En ny meningstekst argumenterer sterkt for at dagens eksamensform er utdatert og ineffektiv. Debatten om eksamenens relevans forsterkes av fremveksten av kunstig intelligens og behovet for nye vurderingsmetoder.
En meningstekst publisert under 'Unge meninger' argumenterer for at dagens eksamenssystem er utdatert og ikke fungerer lenger. Forfatteren kritiserer at eksamen tester kunnskap som var relevant for lenge siden, og at årets eksamen med begrensede hjelpemidler og uten forberedelsesdager i praksis tester puggeferdigheter. Digitalisering, pandemien og spesielt kunstig intelligens (AI) utfordrer dagens vurderingsformer.
UDIRs løsninger, som å blokkere nettsider, anses som kortsiktige, da juksemetoder utvikles raskere enn eksamen justeres. Artikkelen foreslår en 'langtidsoppgave' som et alternativ, der elever får 2-3 uker på en oppgave, vurdert av ekstern sensor og avsluttet med en fagsamtale.
Dette skal gi mulighet til å bruke kilder, få veiledning og vise dybde, samtidig som det forhindrer juks. Prøveprosjekter med langtidsoppgaven i Bergen og Oslo skal ha vist positive resultater blant elever og lærere.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!