En australier oppdaget en misfarget brikke i frokostblandingen Weetabix 9. desember. Bildet av funnet ble delt på Reddit, hvor det skapte stor oppmerksomhet og mange spekulasjoner.
Produsenten Sanitarium Health Food Company forklarer at misfargingen skyldes naturlig opphopning av kli, som kan gi en brent lukt og smak, men understreker at det ikke er farlig å spise. De uttrykte skuffelse over hendelsen og oppfordret kunden til å ta kontakt for erstatning.
Produsenten lover å jobbe for å forhindre lignende situasjoner i fremtiden. Lignende tilfeller har også skjedd i Norge, som da en mann fant en tannpirker i brødet sitt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Frida Haugland opplevde en ubehagelig overraskelse da hun oppdaget mugg i en proteinpudding fra ProPud. Hun ble kvalm av smaken og delte en video av hendelsen på TikTok, som raskt fikk mange visninger. Produsenten, Njie, beklager hendelsen og undersøker om årsaken ligger i produksjon, transport eller butikkhåndtering. De forklarer at meieriprodukter er spesielt følsomme, og at selv små skader på emballasjen kan føre til muggvekst. Njie oppfordrer kunder med reklamasjoner til å kontakte butikken der produktet er kjøpt, men tilbyr også bistand for å forenkle prosessen.
15 timer siden
En kunde oppdaget en uvanlig trykkfeil på en brødpose fra First Price. Feilen førte til at brødet fikk et nytt navn og null vekt på emballasjen.
2 måneder siden
En kunde opplevde en kraftig allergisk reaksjon etter å ha spist et rundstykke kjøpt hos Baker Hansen i Nydalen. Kunden, som er allergisk mot nøtter, måtte kontakte legevakten og hevder at rundstykket feilaktig var merket som nøttefritt. Baker Hansen beklager hendelsen og sier de har allergenoversikt tilgjengelig og følger Mattilsynets regler. De oppfordrer kunder med allergier til å forhøre seg om innholdet i produktene. Baker Hansen understreker viktigheten av matsikkerhet, men erkjenner at menneskelige feil kan forekomme.
4 måneder siden
En test av pinnekjøtt har avdekket mugg i flere pakker, noe som er uvanlig. Mattilsynet anbefaler at pinnekjøtt med mugg kastes. Mugg oppstår ofte på grunn av små hull i emballasjen. Produsentene mener det er uflaks og ikke et utbredt problem. Forbrukere oppfordres til å sjekke pinnekjøttet før jul. Artikkelen gir også tips om valg av pinnekjøtt og bruk av ulike stykningsdeler for best smak.
29 dager siden
Steve Frizza opplevde en ubehagelig overraskelse da han fant rå kylling i sin nylig kjøpte kyllingburger fra McDonald's i Sydney. Han delte et bilde av funnet i en Facebook-gruppe for McDonald's-klager, noe som førte til avsky og bekymring blant medlemmene. McDonald's har beklaget hendelsen, tilbudt full refusjon og uttalt at de tar matsikkerhet svært alvorlig. Frizza er skuffet over opplevelsen og føler seg ikke tatt på alvor av restauranten.
3 måneder siden
En australsk småbarnsfar ved navn Josh delte et bilde av en pølse servert på brødskive med tuttifrutti-strø, noe som utløste sterke reaksjoner i sosiale medier. Mange kommenterte at det var ekkelt og grusomt. Det viser seg at retten, kalt «fairy snag», er inspirert av animasjonsserien Bluey, der den er en del av handlingen. Til tross for den innledende kritikken, har «fairy snag» blitt en internasjonal trend, og mange Bluey-fans tester ut retten. Reaksjonene er blandet, med noen som uttrykker avsky, mens andre lar seg inspirere. Retten har fått mye oppmerksomhet på plattformer som TikTok, Instagram og Reddit, og viser hvordan spesielle matkombinasjoner kan engasjere og provosere.
3 måneder siden
Kamal Wahoud opplevde en ubehagelig overraskelse da han fant insekter i to ulike pakker med jasminris fra Coop. Han oppdaget insektene da han skulle vaske risen før koking. Coop har fjernet den aktuelle risen fra butikkhyllene og varslet leverandøren. Mattilsynet forklarer at insekter i tørre matvarer ikke er uvanlig og sjeldent farlige, men anbefaler ikke å spise mat med store mengder insekter. Coop sier de får noen få henvendelser om insekter i ris hvert år, men anser det ikke som et stort problem. Det er vanskelig å unngå insekter i tørre matvarer, og det kan skje under produksjon eller ved dårlig lagring.
20 dager siden
Friidrettsutøver Even Meinseth reagerte med humor og vantro da han fant sin pakke fra Helthjem plassert oppå postkassen. Han ga leveransen dårligst mulige score. Helthjem beklager hendelsen og lover å undersøke saken nærmere. Kommunikasjonsrådgiver Franco Roche understreker at dette ikke er standard prosedyre, og at de vil forbedre rutinene. Forbrukerrådet anbefaler å velge tryggere fraktmetoder for verdifulle gjenstander og opplyser at de mottok rundt 50 henvendelser om Helthjem i fjor, hovedsakelig om rettigheter og klagemuligheter.
3 måneder siden
En kvinne fra Gullhella i Asker fikk en ubehagelig overraskelse da hun fant maskindeler i en ferdig kyllingsalat fra Bama. Salaten, som var kjøpt på Rema 1000, inneholdt en bolt, en skrue og to muttere. Ektemannen uttrykte bekymring for at noen kunne ha skadet seg på delene. Bama beklager hendelsen og forklarer at det skyldes en glipp i rutinene under vedlikehold av produksjonslinjen. Selskapet har igangsatt en intern undersøkelse for å finne ut hvordan dette kunne skje og for å forhindre lignende hendelser i fremtiden.
1 måned siden
Betina Claesson opplevde et sjokk da hun betalte 279 kroner for en populær Dubai-sjokolade, bare for å oppdage at den var helt uten fyll. Claesson delte sin skuffelse på TikTok, og videoen gikk raskt viralt. Butikken Yummy Heaven, hvor sjokoladen ble kjøpt, forklarte at de var klar over populariteten og hadde forsøkt å holde prisen nede. Produsenten, Ert Godis, beklaget hendelsen og forklarte at det skyldtes en feil i produksjonen hvor testplater uten fyll ved et uhell hadde blitt blandet med de ferdige produktene. De forklarte også at den generelle høye prisen på Dubai-sjokolade skyldes stor etterspørsel og få produsenter.
1 måned siden
En kunde reagerte på at mørbrad-biffene han kjøpte hos Coop var mindre enn de 150 grammene som var oppgitt på pakken. TV 2 gjennomførte en stikkprøve i fire ulike Coop-butikker, og fant at ingen av biffene veide det de skulle. Gjennomsnittsvekten var 139 gram, noe som får en dagligvareekspert til å reagere. Han mener dette kan være et eksempel på «krympflasjon». Coop beklager hendelsen og sier at de vil ta tak i problemet med leverandøren.
4 måneder siden
En DinSide-ansatt, Martin Blekkerud, er oppgitt over at Freia har endret limet på Melkerull-innpakningen. Han beskriver hvordan det nye limet gjør det vanskelig å åpne pakken, og at det ødelegger hans årlige juletradisjon med å lage konfekt. Blekkerud kritiserer Freia for å ha gjort det vanskelig å åpne sjokoladen. Mondelez, som eier Freia, forklarer at de byttet lim for to år siden etter å ha mottatt klager på at rullene åpnet seg for lett i butikk. De har testet flere limtyper, og det nåværende limet tilfredsstiller kvalitetskravene deres. Freia beklager at enkelte kunder er misfornøyde, men sier de må følge kvalitetsavdelingens krav.
3 måneder siden
En kvinne oppdaget at en pakke med 500 gram kylling fra Coop kun inneholdt 377 gram, et avvik på rundt 25 prosent. Hun delte opplevelsen på sosiale medier, noe som førte til stort engasjement. Coop beklaget feilen og forklarte at det skyldtes en feil under pakking. De understreket at kundene skal være trygge på at de får det de betaler for, og at de følger opp saken med sin leverandør. Justervesenet har regler for hvor store avvik som er tillatt, og kontrollerer vektsystemer. For en pakke på 500 gram er et avvik på 30 gram tillatt, ikke 123 gram som kunden opplevde.
1 måned siden
Trond Vatle fra Ålesund oppdaget at en svinefilet han hadde kjøpt, veide betydelig mindre enn det som var oppgitt på pakken. Etter å ha kontaktet butikken, Eurospar Blindheim, ble det antydet at feilen lå hos produsenten, Norfersk. Produsenten beklaget hendelsen og forklarte at det trolig var en engangshendelse der to pakker hadde blitt veid samtidig. Vatle endte opp med å servere kylling til middag i stedet for svin, men han anbefaler potetgull som tilbehør til kyllingen.
4 måneder siden
FotoKnudsen har opplevd en feil der rundt 1000 kunder kan ha mottatt fotokalendere med bilder av andre. Selskapet har beklaget feilen og kontaktet de berørte kundene for å tilby kompensasjon og retur av feilleveransene. Datatilsynet har mottatt flere henvendelser om saken, inkludert en avviksmelding fra Storio Group, som leverer bilder for FotoKnudsen. De vil nå undersøke hendelsen for å kartlegge årsak, omfang og hvilke opplysninger som er berørt. En kunde forteller at hun mottok en kalender med feil bilder, til tross for at forsiden var korrekt.