Kiwi har startet en priskrig på solkrem ved å tilby rabatt tilsvarende solfaktoren, med mål om å fremme bruk av høyere faktor og redusere hudkreft. Kreftforeningen støtter initiativet som et folkehelsetiltak.
En hudlege ved Volvat påpeker at høy faktor er viktig fordi folk ofte smører for lite solkrem. Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet anbefaler solbeskyttelse på grunn av høy UV-stråling.
Konkurrentene Meny, Rema 1000 og Coop svarer med å justere prisene for å opprettholde konkurransedyktigheten.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Dagligvarekjedene Extra og Kiwi har startet priskrig på sunnere matvarer etter jul. Extra kutter prisene med 20 prosent på en rekke fiskeprodukter fra flere leverandører frem til 26. januar. Kiwi følger etter med prisreduksjoner på minst 20 prosent på over 100 sunne varer, inkludert fisk, frukt og grønnsaker, i fem uker. Begge kjedene begrunner tiltakene med et ønske om å hjelpe kundene med å spise sunnere i det nye året. Rema 1000 har ingen tilsvarende kampanje, men lover å være billigst på dagligvarer i 2025.
20 dager siden
Artikkelen understreker viktigheten av solkrem om våren, da huden er ekstra sårbar etter vinteren. Hudlege Reza Sohrab forklarer at huden er uforberedt på vårsolen. Kjemiker Alexander Sandtorv anbefaler solfaktor 30 eller høyere, og råder til å prøve billigere alternativer først. Valg av solkrem bør baseres på preferanser og hudtype; solfaktoren er viktigere enn prisen. For barn anbefales solkremer med fysiske filtre, og babyer under 12 måneder bør unngå direkte sollys. Artikkelen minner om å kombinere solkrem med andre solbeskyttelsestiltak og sjekke holdbarheten på gamle solkremer.
1 måned siden
REMA 1000 har startet årets påskepriskrig ved å kutte prisene på over 40 påskevarer. Extra svarer umiddelbart med egne priskutt på populære varer som Kvikk Lunsj og grillpølser. Kiwi forsikrer at de vil ha de laveste prisene og følger nøye med på konkurrentene sine. Dagligvarekjedene konkurrerer om å tilby de beste tilbudene til kundene i forkant av påsken, og forventer at kundene setter pris på priskrigen.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler en priskrig på frossenpizza, der flere butikkjeder tilbyr store rabatter. Meny er billigst på Grandiosa, mens Mega har den største rabatten på Dr. Oetker Ristorante. Flere reagerer på at usunn mat er billigere enn sunn, og mener dette går ut over folkehelsen. Matvarekjedene forsvarer priskuttene med at de følger konkurransen, og at de også har tilbud på sunne varer. Kiwi, Rema 1000 og Coop fremhever at de har hatt kampanjer på sunne varer, men kutter også prisene på pizza. Enkelte kunder lar seg friste av de lave prisene på pizza, til tross for nyttårsforsetter om et sunnere kosthold.
4 måneder siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra har startet en priskrig på juleøl, med priser så lave som 25 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Dette har ført til kritikk fra blant annet Actis, som mener at lave priser på alkohol kan føre til økt konsum og utfordringer for familier i julen. Samtidig har kjedene også redusert prisene på alkoholfrie alternativer, med opptil 72 prosent prisreduksjon på enkelte produkter. Feilprising i butikkene har blitt rapportert, men kjedene forklarer dette med høyt salgstrykk og hyppige prisjusteringer. Kjedene forsvarer prisreduksjonene som en del av konkurransen i dagligvaremarkedet.
1 måned siden
Dagligvarekjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 konkurrerer om kundene med priskrig på frukt og grønt før påsken. Kunder kan finne varer som squash til fem kroner og blomkål til ti kroner. Kiwi tilbyr 30 prosent bonus for sine medlemmer, Extra gir rabatt på utvalgte varer, og Rema 1000 har faste kilopriser på frukt. En ekspert mener at de reduserte prisene kan føre til økt konsum av frukt og grønt.
5 dager siden
Nordmenn har en av verdens høyeste forekomster av hudkreft, mye på grunn av uvettig soleksponering. Eksperter anbefaler å bruke cirka to fingerlengder solkrem i ansiktet og en håndfull på kroppen for voksne, men mange bruker fortsatt for lite. Solkremens faktor (SPF) angir beskyttelsestiden mot UVB-stråler, men det er viktig å smøre seg jevnlig, minst hver time, og oftere ved svette eller bading. Det finnes to typer solfiltre: fysiske som reflekterer UV-stråler, og kjemiske som absorberer dem. Personer med hudtilstander som rosacea bør velge fysiske filtre. Mange undervurderer også viktigheten av å beskytte seg når solen endelig kommer etter vinteren eller ved reiser til varmere strøk. Riktig og regelmessig påføring av solkrem er avgjørende for å redusere risikoen for hudkreft.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene konkurrerer om kundene med tilbud på sunne varer i januar. Coop Extra, Kiwi og Rema 1000 har alle lansert kampanjer med prisreduksjoner på fisk, frukt og grønnsaker. Kiwi matcher priser, men unntar medlemstilbud, mens Rema 1000 og Coop Extra tilbyr rabatter til sine medlemmer. Forbrukerrådet kritiserer medlemskampanjene for å gjøre det vanskelig å sammenligne priser, og påpeker at det er vanskelig for forbrukere å få oversikt over de reelle kostnadene.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene Extra, Kiwi og Rema 1000 har innført priskutt på sunne varer som fisk, frukt og grønt. Extra og Kiwi tilbyr 20 prosent rabatt på utvalgte fiskeprodukter ut januar, mens Rema 1000 kutter prisene med 50 prosent på fem utvalgte frukt- og grøntvarer. Markedsføringsekspert Karl-Fredrik Tangen er kritisk til de tidsbegrensede kampanjene og mener det er viktigere med lavere priser på sunne varer over tid. Han påpeker også at kjedene ikke bør skryte av å fremme folkehelse når butikkene er strukturert for å friste med usunne varer ved kassen. «Gjerrigknarken» Rune Kaino Nikolaisen ser på priskuttene som en gavepakke til kundene, men med en mistanke om at prisene øker på andre varer.
15 dager siden
VG har gjennomført en matbørs for å finne billigste kjede for påskehandelen. Kiwi vant, fulgt av Rema 1000 og Extra. Oda kom sist, mye grunnet høy pris på solkrem. Testen viste også varierende utvalg av lammekjøtt og feilprising i butikk. Rema 1000 fremhever priskutt på frukt og grønt, Extra hevder prisene er justert etter testen, og Oda mener de tilbyr kvalitet og sparer kundene tid.
4 måneder siden
Priskrig på juleøl har oppstått blant norske lavpriskjeder som Rema 1000, Coop Extra og Kiwi, med priser på henholdsvis 25 og 26,9 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Helsedirektoratet og Blå Kors har uttrykt bekymring over dette, da de mener prisreduksjoner på alkohol kan bidra til økt forbruk og går imot prinsippene i norsk alkoholpolitikk. Helsedirektoratet oppfordrer heller til prisreduksjoner på sunne produkter. Samtidig påpeker lavpriskjedene at de også har redusert prisene på alkoholfri øl før jul.
1 måned siden
Rema 1000 har startet en «storgodt»-kampanje der de reduserer prisen på frukt i løsvekt til 14,90 kroner per kilo. Dette som et svar på Kiwis bonusordning på frukt og grønt, og Extras priskutt på faste frukt- og grønttilbud. Rema 1000 ønsker å tilby et sunnere alternativ i påsken, og kampanjen gjelder populære frukter som klementiner, epler og pærer. Kiwi svarer med å sette ned prisen ytterligere til 14,80 kr/kg og fremhever sin bonusavtale for medlemmer. Begge kjedene oppfordrer kundene til å benytte seg av de lave prisene på frukt og grønt.
1 måned siden
Dagligvarekjedene har startet priskrig før påsken, med store prisforskjeller på populære varer. Rema 1000 leder an med tilbud på Kvikklunsj, Freia sjokolade og potetgull, mens Kiwi satser på frukt og grønt med rabatter. Ekspert Odd Gisholt råder forbrukere til å sammenligne priser. Rema 1000 har kampanjen «Fyll påskekurven» og har satt ned prisene på over 40 varer, inkludert lammelår og grillpølser.
3 måneder siden
Dagligvarekjedene Kiwi og Extra har varslet priskutt på en rekke varer i starten av det nye året. Kiwi reduserer prisene med minst 20 prosent på over 100 produkter i fem uker, inkludert sunnere alternativer som fisk, kylling og grønnsaker. Extra følger etter med 20 prosent prisreduksjon på flere fiskeprodukter frem til 26. januar. Begge kjedene begrunner priskuttene med et ønske om å hjelpe kundene med å etablere sunnere vaner og spare penger etter jul.
14 dager siden
Artikkelen tar for seg vanlige myter om soling og solkrem. Hudlege Miray Al-Mustafa understreker viktigheten av å unngå sterk sol, bruke fysiske barrierer som klær og hatt, og bruke solkrem som siste utvei. Fagrådgiver Anne Blakseth Nordby i Apotek 1 avkrefter også flere myter, som at solkrem gir kviser, reduserer vitamin D-produksjonen, er klissete, eller at sminke med solfaktor er tilstrekkelig. Det understrekes at tilstrekkelig mengde solkrem og hyppig påføring er viktig for å oppnå tilstrekkelig beskyttelse, og at soling generelt øker risikoen for hudkreft.