Posten opplever en ny og omfattende svindelstorm, der kinesiske nettverk sender ut falske meldinger i Postens navn. Kenneth Pettersen, kommunikasjonssjef i Posten, bekrefter en enorm økning i henvendelser om mistenkelige tekstmeldinger, fra rundt 50 daglig til 2000 i uken etter ferien. Svindlernes mål er å lure nordmenn til å oppgi kortinformasjon og sikkerhetskoder for å tømme bankkontoer. NRK og sikkerhetsselskapet Mnemonic har avdekket at den nye svindelbølgen aktivt bruker programvaren «Magic Mouse», som har overtatt etter den tidligere avslørte «Magic Cat».
Magic Mouse tilbyr hundrevis av kopier av kjente merkevarers nettsider og anslås å samle inn kortinformasjon fra 650. 000 personer månedlig, noe som kan føre til at 150. 000 bankkort kapres.
Telenor bekrefter også et «rush» av phishing-forsøk via iMessage, som omgår tradisjonelle SMS-brannmurer. Både Posten og Telenor oppfordrer folk til å være forsiktige, aldri trykke på lenker i slike meldinger, og heller oppsøke Postens offisielle nettsider eller apper direkte ved tvil. De understreker viktigheten av å rapportere svindelmeldinger for å få lurenettsidene blokkert.