Kristine Askjem opplever problemer med sin nye varmepumpe fra Jula, som lager en høy lyd når det er minusgrader. Produsenten mener at problemet skyldes at utedelen er montert på veggen og anbefaler at den plasseres på bakken.
Jula henviser til installatøren, som mener at installasjonen er korrekt utført. Kristine må betale for flytting av utedelen selv, noe hun er misfornøyd med.
Hun ønsker å få pengene tilbake dersom problemet ikke løses. Installatøren har sagt at de vil se på saken på nytt og eventuelt spandere flyttingen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Det nye sykehuset i Narvik har store problemer med temperaturen. Pasienter opplever at noen rom er for kalde, mens andre er for varme. En pasient beskriver det som uholdbart og mener sykehuset burde vært stengt. Driftsleder ved sykehuset bekrefter at det er problemer med å fordele varmen jevnt, men avviser at temperaturene har vært uforsvarlig lave. Sykehuset bruker bergvarme, men sliter med å få varmen distribuert riktig. Pasientene roser de ansatte for deres innsats, men temperaturen er fortsatt et problem som sykehuset jobber med å løse.
2 måneder siden
Stig Høisæther opplevde store problemer med sitt nye Ikea-kjøkken til 110.000 kroner. Monteringen var mangelfull med skader, feilplasserte skjøter og en stor sprekk mellom bakplate og skap. Høisæther fikk først avslag på sin klage, og Ikea skyldte på kunden. Forbrukerrådet kritiserte Ikea for å legge skylden på kunden og mente at Ikea må dokumentere avtaler skriftlig. Etter mye frem og tilbake innrømmer Ikea feil i tegneprosessen og tilbyr nå en spesialtilpasset benkeplate uten ekstra kostnad. De vil også forsøke å finne en bedre løsning for å skjule sprekken. Ikea har tidligere betalt 3500 kroner i kompensasjon for dårlig kommunikasjon rundt monteringen.
4 måneder siden
Anne Lise Korsnes opplevde store problemer med monteringen av et Ikea-kjøkken utført av Montera. Kjøkkenet ble feilmontert og ikke ferdigstilt til jul, noe som førte til avlyste planer. Montera tilbød kompensasjon mot sletting av et kritisk Facebook-innlegg, noe Korsnes reagerte sterkt på. Kommunikasjonen mellom Montera og Ikea var mangelfull, noe som forsinket utbedring av feilene. Etter lang tid og mange purringer ble feilene rettet opp, og Korsnes slapp å betale en del av regningen. Både Montera og Ikea beklaget hendelsen og lovet forbedringer.
1 måned siden
Jørgen Brath kjøpte nytt kjøkken fra Ikea i 2022, der Montera var ansvarlig for monteringen. Underveis oppstod flere problemer: platetoppen ble knust, benkeplaten ble skadet, og viften ble ikke koblet til ventilasjonsanlegget, noe som skapte brannfare. Brath opplevde at selskapene skyldte på hverandre, og at det tok lang tid å få løst problemene. Ikea hevdet at Brath ikke hadde gitt korrekt informasjon om veggplater, noe som ble tilbakevist. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, beklaget Montera og byttet benkeplaten. Saken om den manglende vifte-tilkoblingen er fortsatt ikke løst.
2 måneder siden
Ane Albertsen fra Tromsø opplevde betydelige problemer med en leveranse fra Power etter et større innkjøp av hvitevarer og elektronikk. Leveringen ble forsinket, og vaskemaskinen manglet da varene endelig ankom. Albertsen måtte selv sørge for innbæring av tunge varer. Etter gjentatte feil fra Power sin side, valgte hun å kjøpe en ny vaskemaskin fra en annen leverandør. Forbrukerrådet ga sin fulle støtte til Albertsen i saken. Power har beklaget situasjonen, refundert hennes utlegg og tilbudt kompensasjon for ulempene.
4 måneder siden
Christoffer Hellenes kjøpte en ny Nissan Leaf i 2022, men har siden opplevd vedvarende problemer med bilens bomveiassistent, som ikke kan deaktiveres. Til tross for ti verkstedsbesøk og bytte av kjørecomputer, er problemet fortsatt uløst. Hellenes har også opplevd problemer med Bluetooth og DAB-antenne, som ble reparert. Etter å ha kontaktet forbrukerrådet, forsøkte han å heve kjøpet, men bilforhandleren avviste dette og hevdet at det ikke er en feil. Nissan bekrefter at det er en feil og beklager situasjonen, men mener saken er løst etter siste verkstedsbesøk. Forhandleren har ikke kommentert saken.
3 måneder siden
Merima Gogic opplevde problemer med Helthjem-levering via Finn.no sin «Fiks ferdig»-tjeneste. Flere av hennes pakker ble feilaktig registrert som «ikke hentet», selv om de var plukket opp av budet. Dette førte til at salgene ble kansellert og kjøperne mistet interessen for varene. Gogic har klaget til Helthjem, men opplever at de ikke tar ansvar. Forbrukerrådet mener at enten Finn eller Helthjem må dekke selgers økonomiske tap. Helthjem har erkjent feil og vil undersøke saken nærmere, men har ikke umiddelbart tilbudt kompensasjon. Gogic er kritisk til Helthjems håndtering og mener de har et erstatningsansvar.
4 måneder siden
Nora Røssland Wessels (14) Airpods sluttet å fungere, og Elkjøp avviste først reklamasjonen med henvisning til støv i mikrofonen. Dette til tross for at produktet er markedsført som støvbestandig. Forbrukerrådet kritiserte Elkjøps håndtering og påpekte at reklamasjonsretten gjelder uavhengig av garanti. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, erkjente Elkjøp feilkommunikasjon og erstattet Airpodsene. Saken illustrerer viktigheten av forbrukerrettigheter og viser at Elkjøp ikke håndterte reklamasjonen korrekt i første omgang.
1 måned siden
Brukere har reagert på en endret, kornete konsistens i Decubal leppepomade, noe som har skapt forvirring. Produsenten, Karo Healthcare, avviser at formelen er endret, men bekrefter nytt design. De forklarer at temperatursvingninger, spesielt kulde, kan påvirke konsistensen. Selv om dette ikke utgjør noen helserisiko, oppfordres kunder som opplever problemet til å returnere produktet til apoteket.
4 måneder siden
Tine opplever problemer med å levere nok julegrøt på grunn av økt etterspørsel og priskrig i butikkene. Til tross for en daglig produksjon på opptil 80 000 beger, klarer ikke meieriet på Tretten å holde tritt med etterspørselen. Priskrigen har presset prisene ned til under 3 kroner per beger, noe som har ført til tomme hyller i flere butikker. Tine er kritisk til priskrigen og mener den er respektløs overfor produktet, som de anser som et kvalitetsprodukt med en god normalpris.
2 måneder siden
En eldre kvinne i Hamar har arvet et hus der en vannlekkasje har ført til en regning på over tre millioner kroner. Lekkasjen oppstod etter at en stoppekran frøs i stykker, noe som resulterte i et enormt vannforbruk registrert av husets vannmåler. Kvinnens advokat kritiserer Hamar kommune for å kreve full betaling for det unormalt høye forbruket og mener kommunen bør vurdere rimelighetshensyn. Forsikringsselskapet JBF får også kritikk for manglende kommunikasjon og oppfølging etter en tidligere vannlekkasje i huset. Hamar kommune har satt saken i bero og ønsker dialog med kvinnen, men opprettholder kravet inntil videre, noe som truer kvinnen med inkasso og tvangssalg.
2 måneder siden
Kristin Lilletvedt Roti (30) sliter med å komme inn på boligmarkedet i Bergen, til tross for fast jobb og 800.000 kroner i egenkapital. Som alenemor får hun avslag på boliglån på grunn av bankenes krav om betjeningsevne. DNB og Sparebanken Vest tilbyr lån, men med hennes budsjett er det kun fire boliger i Bergen med mer enn ett soverom hun har råd til. Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet foreslår tiltak for å hjelpe folk i hennes situasjon, som økt boligbygging, styrking av Husbanken og endringer i utlånsforskriften.
3 måneder siden
Sara og Børge Larsson opplevde store problemer etter å ha bestilt et nytt kjøkken fra Elkjøp. Leveransen var mangelfull med feil farge på deler av kjøkkenet og manglende varer. Monteringen utført av Montera var også dårlig, med feil størrelse på skap, limsøl og sprekker i benkeplaten. Til tross for gjentatte henvendelser til Elkjøp og Montera, har ikke feilene blitt rettet opp, og paret har ventet i over ett år på å få kjøkkenet ferdigstilt. Forbrukerrådet mener Elkjøp og Montera burde ha tatt grep tidligere, og paret har rett til å få kjøkkenet ferdigstilt og eventuelt kjøpe inn manglende deler selv. Elkjøp og Montera beklager situasjonen og har avtalt befaring for å rette opp feilene.
2 måneder siden
Marianne Hatle opplevde bagasjetrøbbel etter en utenlandstur med SAS, der hennes koffert ble skadet. Hun reagerer sterkt på flyselskapets kundebehandling, med lang ventetid og vanskeligheter med å få hjelp. SAS tilbød først en voucher som ikke dekket kostnaden for en ny koffert, og krevde kvittering for den ødelagte kofferten, noe Hatle ikke hadde. Etter at saken ble omtalt i media, tilbød SAS full refusjon og beklaget samtidig feil i saksbehandlingen. Hatle er likevel kritisk til måten SAS håndterte saken på, og mener de ikke tar vare på kundene sine.
2 måneder siden
Kirsten (72) og Jarle (79) har vært uten strøm i over syv måneder etter at Elvia stengte den på grunn av en tvist om installasjon av ny strømmåler. Paret er bekymret for helseeffektene av AMS-målere, og viser til tidligere negative erfaringer med slike målere. De har betalt alle strømregninger, men ønsker dokumentasjon på målerens teknologi før installasjon. Forbrukerrådet mener strøm er en nødvendighetsvare og at strømselskapene har plikt til å vurdere helserisiko ved stenging av strøm. Elvia sier de følger myndighetenes krav og at strømstengning er siste utvei, men vil ikke kommentere enkeltsaker. Paret frykter for helsen i vinterkulda og ser ingen løsning på situasjonen.