Arbeiderpartiet (Ap) står overfor et betydelig problem med å nå unge menn, en trend som kan gjøre partiet lite konkurransedyktig i fremtidige valg. En undersøkelse fra Aftenposten viser at 40 prosent av menn under 30 år foretrekker Fremskrittspartiet (Frp), mens kun 14,7 prosent velger Ap. Ap har derimot sterk støtte blant unge kvinner, hvor 52 prosent foretrekker partiet.
AUF-leder Gaute Skjervø har slått alarm og foreslår å bruke "Marstein-oppskriften" for å nå unge velgere. Dette innebærer å møte dem på plattformer som TikTok og YouTube, slik rapperen Marstein gjorde i en debatt med influenceren Sebastian Brevik ("Barisbrevik") på YouTube-kanalen "Gutta". Debatten om skatt for de rike viste hvordan man kan engasjere unge på deres premisser.
Artikkelen peker også på at "anti-woke"-budskap har stor tiltrekningskraft på unge menn, noe som bidrar til Frps popularitet og fenomener som Andrew Tate. En anekdote antyder imidlertid at fascinasjonen for slike figurer ikke er irreversibel, dersom man møter argumentene på en direkte måte. Dette understreker viktigheten av å tilpasse kommunikasjonen for å nå unge velgere.