Rapport: Nordmenn handler mest fra Temu i Norden
En ny rapport avslører at nordmenn handler markant mer fra den kinesiske nettbutikken Temu enn resten av Norden. Denne uventede dominansen reiser spørsmål om hvorfor Temu har fått et så sterkt fotfeste nettopp i Norge.
Kort oppsummert
- 41 prosent av netthandlende nordmenn handler fra Temu, noe som gjør Norge til det ledende landet i Norden.
En fersk netthandelsrapport fra Postnord Norge viser at Temu har etablert seg som en betydelig aktør i Norge, med 41 prosent av netthandlende nordmenn som kunder. Dette plasserer Norge på topp i Norden, med nesten dobbelt så høy Temu-andel som Sverige (23 prosent), og betydelig høyere enn Danmark (26 prosent) og Finland (25 prosent).
Markedssjef Astrid Åmellem Brøto fra Postnord Norge forklarer suksessen med Temus kombinasjon av lave priser, bredt utvalg og aggressiv markedsføring i sosiale medier. Hun peker også på at Temu trolig har hatt lettere for å ta markedsandeler i Norge grunnet mindre konkurranse fra aktører som Amazon, sammenlignet med for eksempel Sverige.
Rapporten viser en økning på 5 prosentpoeng i Temu-handelen i Norge fra fjorårets resultater.
Astrid Åmellem Brøto
Postnord Norge
Amazon
Norge
Norden
Sverige
Danmark
Finland