Citigroup overførte ved en feil 81. 000 milliarder dollar til en kundekonto i april i fjor, istedenfor de planlagte 280 dollarene.
Feilen skjedde da en ansatt glemte å slette 15 nuller i et reservesystem. Overføringen ble raskt reversert, og ingen penger forlot banken.
Hendelsen skjer i en periode hvor Citigroup er under press fra amerikanske tilsynsmyndigheter for å forbedre risikostyringen, etter en tidligere feiloverføring på 900 millioner dollar i 2020. Banken har fått en bot på 136 millioner dollar for manglende forbedringer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Eivind Tolo opplevde et «Klarna-mareritt» da han feilaktig ble trukket 74.174 kroner for en viskerarm til 741 kroner. Etter gjentatte forsøk på å få hjelp fra Klarna, ble pengene refundert til feil konto. Tolo opplevde mangelfull kundeservice og følte seg maktesløs i situasjonen. Finanstilsynet og Forbrukertilsynet påpekte at Klarna er ansvarlig for korrekte betalingsoverføringer og god dokumentasjon. Klarna beklaget hendelsen, forklarte at feilen skyldtes en manuell glipp, og har nå tilbakebetalt pengene pluss gitt kompensasjon til Tolo.
3 måneder siden
Nordea opplevde en teknisk feil som førte til at noen kunder mottok årsoppgaver som tilhørte andre. Feilen er nå rettet, og de feilsendte oppgavene er slettet fra den digitale postkassen E-boks. Kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen beklager hendelsen og forsikrer at de vil følge opp de berørte kundene. Nordea vil også rapportere saken til relevante myndigheter, inkludert Datatilsynet og Finanstilsynet. Banken har ikke opplyst om hvor mange som er berørt eller hva som var årsaken til feilen.
2 måneder siden
En ansatt i Elon Musks kommisjon DOGE fikk ved en feil redigeringstilgang til det amerikanske Finansdepartementets betalingsdatabase, som brukes til å utbetale billioner av dollar årlig. Tilgangen var kortvarig og ble raskt korrigert. Den ansatte skal ikke ha benyttet seg av tilgangen, men hendelsen har ført til interne undersøkelser. Riksadvokaten i New York har reist søksmål for å begrense DOGE-ansattes tilgang til systemene. Trump-administrasjonen begrunner DOGEs tilgang med at de skal stanse urettmessige utbetalinger og sløseri.
1 måned siden
Norsk Tipping er ilagt et gebyr på 36 millioner kroner av Lotteritilsynet etter at en feil i spillappen for Apple-brukere hindret selvutestengelse fra pengespill i fire måneder. Feilen ble oppdaget etter en henvendelse fra en kunde. Lotteritilsynet anser dette som et alvorlig brudd på spillereglene, da Norsk Tipping har en plikt til å beskytte sårbare spillere. Selv om Norsk Tipping meldte avviket selv og rettet feilen raskt, mener tilsynet at overtredelsen er alvorlig. Selskapet aksepterer boten, men er uenig i størrelsen på den. I perioden feilen var aktiv, var det en nedgang i antall spillere som benyttet seg av selvutestengelse.
2 måneder siden
Norsk Tipping har fått et varsel om en bot på 36 millioner kroner fra Lotteritilsynet etter at en kunde oppdaget at vedkommende ikke klarte å stenge seg ute fra et spill i Norsk Tippings app. Feilen oppsto som følge av en oppdatering i Apples mobilsystem i januar i fjor, men er nå rettet. Administrerende direktør i Norsk Tipping, Tonje Sagstuen, beklager hendelsen og sier at selskapet vil akseptere boten og lære av feilen for å hindre at lignende situasjoner oppstår i fremtiden.
2 måneder siden
Telenor har fått en bot på 50 millioner kroner av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter problemer med nødnumrene høsten 2024. Dette er den største boten Nkom har gitt. Nkom kritiserer Telenor for manglende rutiner og risikovurderinger, som de mener kunne ha forhindret svikten. Telenor beklager hendelsene og sier de jobber for å sikre at det ikke skjer igjen. Nkom foreslår også at flere operatører bør involveres i nødnummertjenesten for å sikre bedre beredskap.
1 måned siden
Norsk Tipping er ilagt en bot på 36 millioner kroner av Lotteritilsynet på grunn av en feil i selskapets spillapp for Apple-brukere. Feilen varte i fire måneder og hindret spillere i å utestenge seg selv fra pengespill. Norsk Tipping erkjenner feilen, men mener boten er for høy. Lotteritilsynet understreker at Norsk Tipping har et ansvar for å beskytte sårbare spillere. Selskapet har innført nye overvåkingsrutiner for å forhindre lignende feil.
1 måned siden
DNB har beklaget at rundt 3.000 fondskunder har fått feil kurs og kursdato etter en teknisk oppussing og overgang til en ny spareløsning. Feilen gjelder handler utført fredag 7. mars, og banken lover å rette opp dette innen to uker. I tillegg opplevde noen kunder at transaksjoner fra 6. og 7. mars ikke var synlige, men dette er nå rettet. DNB korrigerer også kursdatoer der det er fordelaktig for kunden. Rundt 1.000 kunder venter fortsatt på å bli flyttet over til den nye løsningen, men de kan handle fond ved å kontakte banken.
2 måneder siden
Norsk Tipping er varslet om en bot på 36 millioner kroner fra Lotteritilsynet på grunn av feil i spillappens pause- og utestengelsesverktøy for Apple-brukere. Feilen, som hindret kunder i å stenge seg ute fra spill, ble oppdaget i mai 2023 og rapportert til tilsynet i juni 2024. Norsk Tipping aksepterer boten og beklager hendelsen. Lotteritilsynet anser dette som et brudd på pengespilloven, som skal beskytte sårbare spillere.
1 måned siden
Norsk Tipping er ilagt en bot på 36 millioner kroner av Lotteritilsynet på grunn av en feil i deres spillapp for Apple-brukere. Feilen, som varte i fire måneder, hindret spillere i å utestenge seg selv fra pengespill. Lotteritilsynet anser dette som et alvorlig brudd på loven, da Norsk Tipping har en viktig oppgave i å beskytte sårbare spillere. Selv om Norsk Tipping selv rapporterte avviket etter å ha blitt kontaktet av en kunde, mener tilsynet at boten er berettiget. Norsk Tipping aksepterer boten, men er uenig i størrelsen.
1 måned siden
Skien kommune har sendt krav om tilbakebetaling av feilutbetalt lønn til over 1000 ansatte etter en programmeringsfeil i lønnssystemet. Feilen, som oppsto mellom august 2023 og juli 2024, resulterte i utbetaling av totalt 20 millioner kroner for mye. Ordføreren har oppfordret ansatte til å godta kravet, men understreker at tilbakebetaling er frivillig. Ansatte som allerede har svart, kan endre sitt svar frem til 11. april. Fagforbundet mener feilen var vanskelig å oppdage for de ansatte og håper kommunen vil frafalle kravet.
1 måned siden
Skien kommune har utbetalt 20 millioner kroner for mye i lønn på grunn av en programmeringsfeil i lønnssystemet. Ordføreren i Skien oppfordrer ansatte til å betale tilbake pengene, men understreker at kommunen ikke har juridisk grunnlag for å kreve tilbakebetaling. Varaordføreren beklager feilen og påpeker at kommunen trenger pengene tilbake på grunn av et betydelig overforbruk innen helse og velferd. Rundt 1000 ansatte har mottatt en melding der de ble oppfordret til å signere en avtale om tilbakebetaling av inntil 30.000 kroner.
1 måned siden
DNB og Sbanken stengte tirsdag formiddag aksjehandelen etter at en kunde oppdaget å ha fått tilgang til en annen kundes VPS-konto. Banken bekrefter at et fåtall innloggede aksjekunder i en begrenset periode kan ha sett opplysninger om andre kunder. Feilen oppsto etter en teknisk oppgradering av systemene. DNB understreker at ingen feilaktige overføringer ble gjennomført, og de gjennomgår nå alle aksjeordre for å forsikre seg om at ingen har lagt inn ordre på andres vegne. Aksjehandelen er nå åpnet igjen, og hendelsen er rapportert til Data- og Finanstilsynet. En kunde forteller at han opplevde det samme som tidligere har skjedd med Nordnet.
2 måneder siden
Norsk Tipping har ved en feil sendt ut melding om at en norsk spiller hadde vunnet én million kroner i Eurojackpot. Dette skjedde etter at det ble avdekket feil i systemet rundt trekningen av den nasjonale millionpremien, hvor andelslag hadde en fordel. Spillselskapet forsøker nå å rette opp feilen og har varslet Lotteritilsynet, som ser alvorlig på saken. Samtidig opplyser Norsk Tipping at den korrekte vinneren av mandagens millionpremie er en mann fra Førde.
1 måned siden
Finanstilsynet har bøtelagt Sparebank 1 Østlandet med 30 millioner kroner etter mangler i etterlevelsen av hvitvaskingsregelverket. Tilsynet, som ble gjennomført i 2022, avdekket at banken hadde for få ressurser, svak opplæring og manglende rutiner. Banken skal også ha undervurdert risikoen knyttet til sin kundemasse, og i et tilfelle ble en tidligere Økokrim-rapport ikke fulgt opp. Sparebank 1 Østlandet vurderer å klage på vedtaket, men understreker at boten ikke er knyttet til mistanke om hvitvasking.