Flypassasjerer må forberede seg på dyrere billetter i 2024, både i Norge og Tyskland. I Norge foreslår regjeringen å redusere flypassasjeravgiften for reiser i Europa, men økte flyplassavgifter og andre kostnader vil føre til høyere priser.
Tyske luftfartsmyndigheter varsler også prisøkninger grunnet økte sikkerhetsgebyrer, flysikringskostnader og luftfartsskatt. Flyselskapene har begrensede marginer og må overføre kostnadene til kundene.
I tillegg har færre ruter og økte driftskostnader bidratt til prisøkning. NHO Luftfart advarer om at norske flyplassavgifter kan stige ytterligere grunnet Avinors budsjettoverskridelser, noe som kan belaste passasjerene med opp mot 600 millioner kroner årlig.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Antall nordmenn som reiser med fly øker, spesielt utenlands. Flyselskaper forventer bedre lønnsomhet i 2025, men begrenset kapasitet på grunn av leveringsproblemer og vedlikehold kan føre til dyrere billetter. IATA anslår en prisøkning på 12 prosent i Europa. Travelmarket spår derimot at økt kapasitet fra mindre selskaper kan tvinge flyselskapene til å senke prisene hvis etterspørselen ikke holder tritt, og forventer dermed stabile priser.
3 måneder siden
Flere populære ferieland i Europa og Asia øker eller innfører turistskatt, noe som kan gjøre ferien dyrere for nordmenn. I Hellas kan en ukes ferie koste over 650 kroner ekstra per person, mens Thailand vurderer en engangsavgift på 100 kroner for flyturister. Portugal og Spania øker også sine skatter. Turistskattene begrunnes med behovet for å dekke kostnader knyttet til turisme og beskytte lokale ressurser, men møter motstand fra reiselivsnæringen.
1 måned siden
Oslo lufthavn planlegger å innføre et nytt sikkerhetssystem som potensielt kan forenkle sikkerhetskontrollen for reisende. Det nye røntgensystemet kan tillate at elektronikk som PC-er og nettbrett kan ligge i håndbagasjen under kontroll. Avinor søker nå etter en leverandør, og forventer at de nye slusene med det nye utstyret vil være på plass i 2027 eller 2028. Det er foreløpig usikkert om dette vil føre til økte kostnader for passasjerene, men Avinor understreker at flere faktorer spiller inn på avgiftsnivået.
3 måneder siden
Senterpartiet foreslår å fjerne flypassasjeravgiften i sitt nye partiprogram, da de mener den er en belastning for både bransjen og passasjerer. NHO Luftfart støtter forslaget og mener avgiften er feil både skatte- og miljømessig. Samtidig er Avinor i en økonomisk krise, og det er bekymring for at en fjerning av flypassasjeravgiften kan føre til økte flyplassavgifter. Frp har også foreslått å fjerne avgiften, mens Venstre og MDG ønsker å øke den. Senterpartiets forslag kommer fra Nordland, som ønsker å styrke konkurransevilkårene for norsk luftfart.
3 måneder siden
Norske flyselskaper, som Norwegian og Widerøe, frykter økte drivstoffkostnader fordi Norge ikke har innført EUs fornybardirektiv. Dette direktivet gir europeiske selskaper kompensasjon for bruk av biodrivstoff, noe som gir norske selskaper en konkurranseulempe. Norwegian anslår en merkostnad på 400 millioner kroner uten direktivet. Regjeringen nøler med å innføre direktivet på grunn av politisk motstand, spesielt fra Senterpartiet og Fellesforbundet. EU presser på for at Norge skal innføre reglene og er i dialog med regjeringen om tilpasninger. Widerøe påpeker at direktivet kunne ha redusert utslipp og kostnader i distrikts-Norge.
29 dager siden
Artikkelen omhandler de høye parkeringsprisene ved norske flyplasser, som genererer store inntekter for både statseide Avinor og private aktører som Onepark. Kritikken fra kunder går på at parkering har blitt en melkeku, der prisen ofte overstiger selve flybilletten. Avinor forsvarer prisnivået med at inntektene bidrar til å finansiere norsk luftfart. Samtidig innrømmer de å lytte til tilbakemeldinger om dynamisk prising og vil vurdere justeringer dersom prisene ikke er tilstrekkelig opplyst.
3 måneder siden
SAS-sjef Kjetil Håbjørg uttrykker bekymring for høye skatter og avgifter i Norge, som han mener hindrer selskapet i å utvikle et bedre rutetilbud. Han oppfordrer Norge til å se til Sverige, som har fjernet sin passasjeravgift. Samtidig er Avinor-sjef Abraham Foss bekymret for at norske flyplasser skal bli utkonkurrert av København. Han mener det er et sjokk at avgiftene øker, og at det er viktig å finne langsiktige løsninger. SAS mener Avinor må ta ansvar for egne kostnader, mens Avinor fokuserer på digitalisering og effektivisering. SAS satser på USA og etablerer en global hub i København, men lover at dette ikke skal gå på bekostning av Norge.
21 dager siden
Artikkelen belyser økningen i bompenger i Norge, hvor bilister betalte omtrent 16 milliarder kroner i 2024. Elbiler må nå betale opptil 70 prosent av taksten for fossilbiler. E6 gjennom Gudbrandsdalen fremstår som den dyreste strekningen. Bilister som kjører uten bombrikke risikerer høyere kostnader. Flere nye bomfinansierte veiprosjekter er planlagt, noe som vil føre til ytterligere utgifter for bilistene. Det understrekes at man kan spare penger ved å bruke bombrikke, spesielt for elbiler.
1 måned siden
Klimaeksperter i Storbritannia har foreslått en ny skatt på flyreiser for å redusere klimautslipp. Forslaget innebærer at familier som reiser på flere utenlandsferier årlig, kan oppleve en betydelig økning i billettprisene. Målet er å redusere flytrafikken og nå ambisiøse klimamål, da bærekraftig flydrivstoff ikke forventes å være tilgjengelig før på 2040-tallet. Kritikere advarer om at en slik skatt vil ramme lavinntektsfamilier og svekke luftfartsindustriens konkurranseevne. Flyselskaper hevder de har alternative planer for å nå nullutslipp uten å begrense folks reisemuligheter, inkludert økte avgifter og begrensninger på flyplasskapasitet. Den britiske regjeringen vurderer nå forslaget.
20 dager siden
Artikkelen omhandler forventet stor reiseaktivitet på norske flyplasser i påsken, spesielt på Oslo lufthavn. Avinor forventer høye besøkstall og oppfordrer reisende til å forberede seg godt for å unngå kø og forsinkelser. Viktige forberedelser inkluderer korrekt pakking av spesialbagasje, beregning av god tid på flyplassen og forberedelse til sikkerhetskontrollen. Påsken fungerer som en generalprøve foran sommerens høysesong, og Avinor forsikrer at de er godt bemannet og forberedt på å håndtere den store trafikken. Norge er den mest populære destinasjonen, men mange reiser også til utlandet.
1 måned siden
Artikkelen belyser den økende utfordringen med lange køer og potensielle forsinkelser på norske flyplasser, særlig Oslo Lufthavn, i forkant av høysesongen. Den advarer mot en ny trend der reisende forsøker å rekke flyet i siste liten for å dele det i sosiale medier, og understreker viktigheten av å møte opp i god tid før avgang. Flyplassen og SAS anbefaler å ankomme minst to timer før avgang for å unngå stress og problemer i sikkerhets- og passkontrollen. Økningen i antall reisende, spesielt turister med mye håndbagasje, bidrar til lengre ventetid. Reisende oppfordres til å være forberedt og beregne ekstra tid.
14 dager siden
Matprisene på Gardermoen er høyere enn utenfor flyplassen, noe som får flere reisende til å reagere. Enkelte er villige til å betale ekstra for bekvemmeligheten, mens andre synes det er for dyrt. Butikkene begrunner prisene med høye leiekostnader, sikkerhetskrav og lange åpningstider. Avinor påpeker at reisende kan fylle tomme drikkeflasker gratis med vann i terminalen.
1 måned siden
Donald Trumps handelspolitikk med økte tollsatser truer lønnsomheten ved grensehandel for nordmenn. EU vurderer mottiltak, og Norge forsøker å sikre en avtale med EU for å unngå negative konsekvenser. En handelskrig kan føre til høyere priser på varer, noe som vil merkes i lommeboka ved utenlandshandel. Tollvesenet påpeker at privatpersoner ikke vil merke endringer så lenge de holder seg innenfor verdigrensene for import.
3 måneder siden
Regjeringen planlegger å øke trafikkbøtene i år, etter betydelige økninger i 2023 og 2024. Dette begrunnes med behovet for å opprettholde bøtenes forebyggende effekt i takt med prisveksten. Forslaget møter imidlertid motstand fra politiet, som mener bøtesatsene allerede er høye nok. Politidirektoratet og UP argumenterer for at det er viktigere å øke risikoen for å bli tatt enn å øke bøtesatsene ytterligere. Samferdselsdepartementet står fast på at jevnlig justering er nødvendig for å sikre at bøtene fortsatt har en avskrekkende virkning.
3 måneder siden
Ryanair har bedt europeiske myndigheter om å innføre en grense på to alkoholenheter per passasjer på flyplasser for å redusere forstyrrelser og kostnader knyttet til berusede passasjerer. Selskapet foreslår å bruke stempler på boardingkort for å håndheve grensen. Dette kommer etter flere hendelser, inkludert en omdirigering av et fly som kostet selskapet over 15.000 euro. Bransjeorganisasjoner påpeker at mange serveringssteder allerede har restriksjoner, og at ansvaret ligger hos alle som serverer alkohol på flyplasser. Data viser en økning i antall hendelser med forstyrrende passasjerer de siste årene.