Matprisene på Gardermoen er høyere enn utenfor flyplassen, noe som får flere reisende til å reagere. Enkelte er villige til å betale ekstra for bekvemmeligheten, mens andre synes det er for dyrt.
Butikkene begrunner prisene med høye leiekostnader, sikkerhetskrav og lange åpningstider.
Avinor påpeker at reisende kan fylle tomme drikkeflasker gratis med vann i terminalen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
29 dager siden
Artikkelen omhandler de høye parkeringsprisene ved norske flyplasser, som genererer store inntekter for både statseide Avinor og private aktører som Onepark. Kritikken fra kunder går på at parkering har blitt en melkeku, der prisen ofte overstiger selve flybilletten. Avinor forsvarer prisnivået med at inntektene bidrar til å finansiere norsk luftfart. Samtidig innrømmer de å lytte til tilbakemeldinger om dynamisk prising og vil vurdere justeringer dersom prisene ikke er tilstrekkelig opplyst.
3 måneder siden
En fanklubbleder kritiserer de høye prisene i Trondheim under Ski-VM, og mener det grenser til økonomisk utnyttelse av folk. Han påpeker at prisene på overnatting, bobilparkering og transport er langt høyere enn ved andre internasjonale arrangementer. Dette skremmer bort både norske og utenlandske supportere, og kan føre til at mange ikke får oppleve mesterskapet. Arrangørene frykter at overprising kan føre til at utleiere ikke får leid ut. Trondheim Parkering begrunner prisøkningen med økte driftskostnader og høy etterspørsel.
2 måneder siden
Flere utenlandske turister reagerer på høye alkoholpriser i Norge, spesielt på skidestinasjoner som Hafjell. Enkelte turister velger å ta med egen alkohol for å unngå de høye prisene, mens andre mener Norge er et rimeligere alternativ på grunn av den svake kronekursen. Daglig leder i Hafjell rapporterer om økte besøkstall og understreker at de ikke har mottatt klager på alkoholprisene. Han påpeker at folk neppe besøker Hafjell primært for billig alkohol.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler turisters reaksjoner på høye priser i norske skianlegg, spesielt i Hemsedal og Trysil, hvor dagskort kan koste over 700 kroner. Prisene sammenlignes med utlandet, og turister vurderer alternativer som sesongkort og Airbnb for å spare penger. Enkelte påpeker at det er dyrt å drive skianlegg i Norge, og at anleggene forsøker å tilby mer enn bare skikjøring, som terrengparker og bedre serveringssteder. Artikkelen forteller også om en 16-åring som fikk bindingen ødelagt, men raskt fikk hjelp på Geilo. Slaatta Skisenter tilbyr også gratis hjelmer for å øke sikkerheten.
2 måneder siden
Artikkelen belyser hvordan høye togpriser påvirker folks reisevalg, og mange velger fly som et rimeligere alternativ. Lesere påpeker at togreiser, spesielt for ungdom som ikke er studenter, er blitt uforholdsmessig dyre. Vy forsvarer sin dynamiske prissetting som et middel for å jevne ut passasjertrafikken, men møter kritikk for at prisene ofte er høyest når folk har mulighet til å reise. Dette skaper frustrasjon og reiser spørsmål om togtilbudets tilgjengelighet for «folk flest».
2 måneder siden
Oslo Taxi og Norges Taxiforbund er sterkt kritiske til en ny bestillingsløsning for taxi på Oslo S, som de mener omgår den nylig innførte maksimalpris-forskriften. De hevder at de nye automatene er et fordyrende mellomledd som vil føre til høyere priser for kundene. Bane Nor har inngått en avtale med selskapet Fast Travel, som også står for taxibestillinger på Gardermoen, uten at det har vært en anbudsprosess. Taxiforbundet frykter at dette vil føre til en rekke gebyrer for drosjeeierne, og at ordningen vil spre seg til andre steder i landet. Fast Travel slår tilbake og hevder at deres system gir lavere priser og løser kaoset på togstasjoner og flyplasser. De mener søksmålet er et forsøk på å hindre konkurranse.
18 dager siden
«Airfryer-Trude» reagerer på høye priser og redusert størrelse på grønnsaker i butikkene, og krever kilopris i stedet for stykkpris. Hun mener butikker og grossister tjener på dette, mens forbrukerne betaler mer for mindre. Dagligvarekjedene forklarer at deres prising baserer seg på bransjestandarder, værforhold og valutakurser. Forbrukerrådet støtter kravet om kilopris, da det vil gjøre det enklere for forbrukerne å sammenligne priser og sikre at de betaler for det de får.
1 måned siden
En kunde reagerer på Rema 1000s prising av laks, hvor økologisk laks prises per stykk mens billigere alternativer prises per kilo. Dette gjør det vanskelig å sammenligne priser, og kunden mener det er en form for lureri for å få kundene til å kjøpe dyrere produkter. Rema 1000 forklarer at kilopris brukes når vekten varierer, og stykkpris når vekten er fast, men de vil vurdere om de kan kommunisere prisene tydeligere. Rema 1000 mener de overholder prisopplysningsforskriften.
3 måneder siden
En undersøkelse viser store forskjeller i priser for 30-dagers bussbillett i norske storbyer. Trondheim har de dyreste billettene for både studenter og voksne, mens Tromsø og Porsgrunn/Skien har de billigste. Fylkesvaraordfører i Trøndelag forklarer de høye prisene i Trondheim med en stor sone 1, som inkluderer flere kommuner. Det diskuteres om man skal redusere sonen for å senke prisen. MDG ønsker et nasjonalt månedskort til 499 kroner, men staten ser utfordringer med dette. Staten bidrar med midler til kollektivtrafikk, men det er uenighet om hvorvidt dette er nok for å senke prisene.
4 måneder siden
Flypassasjerer må forberede seg på dyrere billetter i 2024, både i Norge og Tyskland. I Norge foreslår regjeringen å redusere flypassasjeravgiften for reiser i Europa, men økte flyplassavgifter og andre kostnader vil føre til høyere priser. Tyske luftfartsmyndigheter varsler også prisøkninger grunnet økte sikkerhetsgebyrer, flysikringskostnader og luftfartsskatt. Flyselskapene har begrensede marginer og må overføre kostnadene til kundene. I tillegg har færre ruter og økte driftskostnader bidratt til prisøkning. NHO Luftfart advarer om at norske flyplassavgifter kan stige ytterligere grunnet Avinors budsjettoverskridelser, noe som kan belaste passasjerene med opp mot 600 millioner kroner årlig.
3 måneder siden
Prisen for å lade elbil på kommunale gateplasser i Oslo har økt med 75 prosent på dagtid, fra 20 til 35 kroner per time. Oslo kommune begrunner prisøkningen med at de ønsker å sikre sirkulasjon på ladeplassene og hindre at de brukes som parkeringsplasser. Elbilforeningen kritiserer økningen og mener den er ufornuftig og at politikerne ikke forstår behovet for gatelading. Beboerparkering har også blitt dyrere, men økningen er størst for fossilbiler. Kommunen forventer å hente inn 40 millioner kroner med de nye prisene.
2 måneder siden
Artikkelen ser på priser for dagspass for voksne ved 65 skisentre i Norge i vinterferien. Trysil og Hemsedal, begge drevet av Skistar, er dyrest med 764 kroner for dagspass ved kjøp samme dag. Skistar Norge melder om stor trafikk, hovedsakelig fra Norge, Sverige og Danmark. De forklarer de høye prisene med økte kostnader, men fremhever at kundene får mer for pengene i form av et stort antall kilometer og heiser. Trysil har daglig 12-13.000 besøkende, mens Hemsedal har 6-7.000.
1 måned siden
Onsdag morgen oppsto det lange køer i sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn Gardermoen. Ifølge rapporter var køen opptil 200 meter lang, noe som skapte frustrasjon blant reisende. Avinor forklarer situasjonen med at det er midt i morgenrushet kombinert med vinterferieutfart fra enkelte landsdeler. Til tross for lange køer, forsikrer Avinor at situasjonen flyter fint, med en estimert køtid på rundt 20 minutter. Enkelte reisende uttrykker likevel bekymring for å rekke sine flyavganger.
1 måned siden
Nettavisen kritiserer Oneparks høye og uforutsigbare parkeringspriser på Gardermoen. Selskapet, som har et tilnærmet monopol gjennom en avtale med Avinor, bruker dynamisk prising, noe som gjør det vanskelig for kundene å vite hva de skal betale. Prisene kan overstige en tur/retur-billett til London. Kritikken omfatter manglende prisskilt og at dynamisk prising utnytter stressede reisende uten reelle alternativer. Artikkelen stiller spørsmål ved lovligheten av praksisen og oppfordrer politikere til å undersøke om et statlig selskap og en privat monopolbedrift utnytter forbrukerne.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer de høye matprisene i Norge og etterlyser en forklaring fra matvarekjedene om hvordan de fastsetter priser og tilbud. Prisene har steget kraftig de siste årene, og Konkurransetilsynet har bøtelagt flere kjeder for ulovlig prissamarbeid. Forfatteren hevder at matbutikkene bruker lokkepriser og villedende tilbud for å lure kundene, og at de konkurrerer mer om medlemsprogrammer enn om å tilby lave priser. Det understrekes at sunn mat bør være tilgjengelig og rimelig for alle, og at dagens situasjon bidrar til usunne kostholdsvalg.