Nettselskapene sliter med å utbetale strømstøtte til tusenvis av kunder fordi de mangler kontonummer. Norges største nettselskap, Elvia, har over 7000 kunder med til sammen nærmere 10 millioner kroner til gode. Problemet oppstår særlig ved gjennomfakturering, der nettleien betales via strømselskapet, og nettselskapene får ikke tilgang til kundens kontoinformasjon.
Etter tre år må ubetalte beløp tilbakeføres til staten, noe som kan føre til klagesaker. Nettselskapene har forsøkt å kontakte kundene, men mange har ikke registrert kontonummer. Reguleringen forbyr nettselskapene å trekke strømstøtten fra utestående nettleie på fakturaen.
Årsaker til manglende utbetaling inkluderer bankbytte, nye kundeforhold og avsluttede kontonumre. Elvia oppfordrer kundene til å registrere kontonummer for å unngå tap av støtte.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
10 dager siden
Norsk Tipping opplever tekniske problemer som forsinker utbetalingen av millionpremier til 62 Lotto-vinnere etter lørdagens Supertrekning. Problemet skyldes at spillmotoren henger, noe som gjør at trekningstallene ikke kobles til kundedata i databasen. Varslingen av vinnerne startet søndag kveld og er godt i gang mandag, men ikke alle er kontaktet ennå. Norsk Tipping forventer å nå alle vinnerne i løpet av mandagen, men erkjenner at det ikke alltid er lett å få tak i alle med en gang. Lotteritilsynet krever en grundig forklaring på hendelsen. Flere spillere har uttrykt frustrasjon over situasjonen, og tidligere i år ble Norsk Tipping ilagt et gebyr på 36 millioner kroner for andre avvik i spillappen.
3 måneder siden
DNB melder om tekniske problemer som påvirker nettbanken, mobiloverføringer og mobilbetalinger mandag morgen. I tillegg opplever enkelte brukere problemer med Vipps. Banken jobber med å løse problemene, men har ikke gitt noen tidshorisont for når tjenestene vil være fullt operative igjen. Dette kan skape utfordringer for kunder som er avhengige av disse tjenestene for å utføre banktjenester og betalinger.
2 måneder siden
Flere banker opplever problemer med lønnsutbetalinger. Danske Bank bekrefter at en teknisk feil i et eksternt system forårsaker betalingsproblemer for deres bedriftskunder, og at de jobber med å løse problemet. Feilen påvirker inn- og utbetalinger fra bedriftskonti. Flere personer har kontaktet VG og meldt om manglende lønnsutbetalinger, og Downdetector viser at det er rapportert om feil hos flere banker.
2 måneder siden
Rumenske bilister skylder Fjellinjen over 12 millioner kroner i bompenger, hovedsakelig fordi selskapet mangler tilgang til rumenske kjøretøyregistre for å sende regninger. Svært få av disse bompengene blir betalt, og et lite antall biler står for en stor andel av de ubetalte passeringene. Manglende betaling fra utenlandsregistrerte biler er et stort problem, og koster Norge betydelige summer hvert år. Bompenger finansierer viktig infrastruktur, og ubetalte regninger går utover fellesskapet. Samferdselsbyråden etterlyser raskere innføring av felles EU-regler for å løse problemet.
28 dager siden
Flere norske banker, deriblant DNB og Sparebank 1 Sør-Norge, opplever tekniske problemer som påvirker nett- og mobilbanktjenester. DNB arbeider med å løse problemer knyttet til overføringer og betalinger, mens Sparebank 1 Sør-Norge melder om at betalingstjenester er utilgjengelige. Bankene beklager ulempene dette medfører for kundene.
4 måneder siden
Over 7000 strømkunder på Østlandet er uten strøm, ifølge nettsidene til Elvia. Først var tallet oppe i 8300, men det har siden sunket. Oslo er hardest rammet med 4310 kunder uten strøm. Elvia jobber med å rette feilen, men det er ikke oppgitt noen tidsramme for når strømmen vil være tilbake.
28 dager siden
En rekke norske banker opplever tekniske problemer som påvirker betalingstjenester og innlogging i nettbank og Vipps. Problemene skyldes en feil hos IT-leverandøren Tietoevry. Feilen hindrer kunder i å betale med Vipps og utføre betalinger i mobil- og nettbank. Kortbetalinger i butikk og på nett fungerer som normalt. DNB, Sparebank 1, Sparebanken Vest og Obos-banken er blant de berørte bankene. Tietoevry beklager problemene og jobber med å rette feilen, men kan ikke si hvor lang tid det vil ta.
2 måneder siden
Flere banker i Norge, deriblant DNB, Sparebank 1 og Danske Bank, opplever problemer med lønnsutbetalinger som følge av en teknisk feil i et eksternt system. Bedriftskunder er spesielt rammet, og bankene arbeider med å løse problemene. Feilen ble oppdaget i morgentimene, og omfanget av den kartlegges. Norges Bank rapporterer at deres systemer fungerer som normalt, og at det ikke er noen problemer der. Flere personer har kontaktet VG og meldt om manglende lønnsutbetalinger, og Downdetector viser også meldinger om feil i flere banker.
3 måneder siden
Skatteetaten har opplevd betydelige dataproblemer med a-ordningen, noe som har skapt vanskeligheter for landets arbeidsgivere og regnskapsførere. Det har oppstått feil i innrapporteringen av lønn og ytelser, og Regnskap Norge har kritisert Skatteetaten for manglende kommunikasjon og utilstrekkelige løsninger. Skatteetaten bekrefter de tekniske problemene, men hevder at situasjonen nå er normalisert, selv om det tar lengre tid å få tilbakemelding på innsendte a-meldinger. Problemene skyldes blant annet vedlikehold og årsrevisjoner av a-meldingen ved årsskiftet, noe som har ført til frustrasjon og bekymring for overholdelse av innbetalingsfrister.
2 måneder siden
Flere nettsider og innloggingstjenester, deriblant Nav og Helsenorge, opplever problemer med innlogging. Brukere som forsøker å logge seg inn i nettbanker og lignende tjenester, møter utfordringer. BankID undersøker også om de er berørt. Digitaliseringsdirektoratet jobber med å finne årsaken til driftsforstyrrelsene i ID-porten og rette feilen. Det er foreløpig uklart hvor lang tid dette vil ta. Downdetector rapporterer også om problemer hos flere andre nettsider.
29 dager siden
Apotekforeningen bekrefter at apotek over hele landet opplever problemer med å ekspedere resepter på grunn av en feil i personregisteret i Norsk helsenett. Feilen hindrer apotekene i å få tilgang til nødvendig informasjon. Norsk helsenett arbeider med å rette feilen, men det er foreløpig uklart hvor lenge problemene vil vedvare. Apotekene, inkludert Vitus Apotek og Apotek 1, har iverksatt alternative løsninger for å sikre at kunder med akutt behov for medisiner får hjelp.
3 måneder siden
DNB opplever tekniske problemer med nettbanken, mobiloverføringer og betaling med mobilen. Samtidig melder Vipps om problemer for enkelte brukere knyttet til kortbetalinger. Ifølge Vipps skyldes problemene en feil hos deres betalingsleverandør. Både DNB og Vipps jobber med å løse problemene så raskt som mulig. BankID er ikke berørt av problemene og fungerer som normalt.
2 måneder siden
Flere viktige innloggingstjenester, som MinID, eFormidling, ID-porten og Ansattporten, opplever driftsforstyrrelser. Dette fører til problemer for brukere som forsøker å logge seg inn i nettbanker og andre tjenester. Digitaliseringsdirektoratet jobber med å undersøke og løse problemene, men det er foreløpig usikkert hvor lang tid det vil ta å rette feilen. BankID undersøker også om de er rammet av problemene.
2 måneder siden
500.000 Telia-kunder risikerer å miste tilgangen til TV 2s sendinger fra ski-VM i Trondheim, inkludert femmila, grunnet manglende enighet om en ny distribusjonsavtale. Norges Skiforbund uttrykker bekymring for redusert eksponering, da VM er et viktig utstillingsvindu. TV 2 beklager situasjonen, men påpeker at kundene kan få tilgang til innholdet via TV 2 Play. Telia beklager også og tilbyr kompensasjon til sine kunder i form av en månedsrabatt. Kunder må tegne et TV 2 Play-abonnement for å se VM.
27 dager siden
Telia-kunder er frustrerte etter at TV 2-kanalene ble fjernet fra deres TV-pakker grunnet manglende enighet om en ny distribusjonsavtale. Kunder klager over manglende informasjon og utilstrekkelig kompensasjon, og mener de ikke får det de betaler for. Telia tilbyr poeng eller en kontantkompensasjon, men Forbrukerrådet mener dette er utilstrekkelig for mange, spesielt de som bor i sameier. TV 2 beklager situasjonen og erkjenner at avstanden mellom partene er stor, men understreker at kundene finner veien til TV 2s innhold på andre måter.