Artikkelen belyser problemet med trange parkeringsplasser og økningen i parkeringsskader. Bilene har blitt bredere, mens mange parkeringsplasser har beholdt sin opprinnelige størrelse, noe som fører til bulking og skader.
SINTEF har utarbeidet nye anbefalinger for parkeringsplassstørrelser, der de anbefaler en minimumsbredde på 2,6 meter for å sikre funksjonell parkering.
Anbefalingene er imidlertid kun rådgivende, og forsikringsselskap anbefaler å ta seg god tid ved parkering.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Artikkelen belyser økningen i bilskader, særlig i parkeringshus, og de tilhørende kostnadene. Siv Andresen deler sin erfaring der en bulk i et parkeringshus kostet henne 18.000 kroner. Trange parkeringsplasser kombinert med stadig større biler bidrar til problemet. Forsikringsselskapet Fremtind påpeker at mange skader skjer i lav fart, ofte som følge av kontakt med stolper. Svein Halland (87) etterlyser bredere parkeringsplasser og mer hensynsfull oppførsel fra bilister. De høye kostnadene ved bilskader fører til økte forsikringspremier for kundene, og flere parkeringshus har startet utvidelse av parkeringslukene.
4 måneder siden
Gjensidige spår mange bilbulker i desember, spesielt rundt 22. desember. Kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad påpeker at parkeringshus er åsted for mange skader, ofte forårsaket av rygging, stolper og handlevogner. Han anbefaler å rygge inn ved parkering, unngå trange plasser og stress. I fjor kostet slike uhell 267 millioner kroner i desember. Rysstad forteller at mange opplever å finne skader på bilen sin uten at noen har lagt igjen en lapp, og dette må dekkes av egen forsikring. Han råder folk til å vurdere kollektivtransport som et alternativ for å unngå bulker.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg problemet med biler som blir stående forlatt gjennom vinteren i norske byer. Disse bilene hindrer trafikk, vanskeliggjør brøyting og kan føre til farlige situasjoner. I tillegg forfaller bilene, med fuktskader som fører til rust og råte. En verkstedseier forklarer hvordan batterier blir ødelagt, lakk skades og interiør mugner. Mangelen på garasjeplasser og høye parkeringskostnader bidrar til at biler blir stående.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en kraftig økning i steinsprutskader på biler i Norge, hvor kostnadene i 2023 var 2,1 milliarder kroner. Forsikringsselskapene melder om en markant økning i år, og eksperter forklarer dette med værsvingninger, bruk av skarpere strømateriale og økt bruk av piggfrie dekk. Skader som ikke dekkes av forsikringen kan bli svært kostbare, spesielt på moderne biler med avansert teknologi. Artikkelen gir råd om hvordan man kan redusere risikoen for steinsprut, blant annet ved å holde god avstand og reparere skader raskt.
4 måneder siden
En nyhetsartikkel rapporterer om en betydelig økning i bilskader på parkeringsplasser i dagene før jul. I fjor ble det registrert 8500 skader de tre siste handledagene, med en kostnad på over 236 millioner kroner. Ryggeskader og påkjørsler av parkerte biler er de vanligste skadene, ofte forårsaket av stress og dårlig sikt. Menn er overrepresentert i statistikken over skader. Forsikringsselskapene advarer bilister om å ta det med ro og unngå stress i julehandelen. Selv små skader kan bli dyre å reparere, med kostnader som varierer fra 5 000 til 50 000 kroner.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler skader som oppstår på biler i vaskehaller, hvor det årlig registreres rundt 1000 skader i Norge. Vanlige årsaker er slitte børster som skraper opp lakken, eller at antenner og takstativ henger seg fast. Bileiere rådes til å lese bruksanvisningen nøye, fjerne løse deler, låse bilen og parkere korrekt for å unngå skader. Ved skade skal man dokumentere hendelsen, varsle betjeningen og melde skaden til forsikringsselskapet. Ansvarsfordelingen avhenger av om skaden skyldes feil ved maskinen eller manglende forberedelser fra bileieren.
3 måneder siden
Artikkelen advarer om parkeringsbøter i Oslomarka i forbindelse med helgens skiforhold. Bymiljøetaten og Skiforbundet oppfordrer til bruk av kollektivtransport for å unngå trengsel og feilparkering. Det understrekes at feilparkering kan medføre bøter på opptil 990 kroner, og at bybetjenter vil ha ekstra tilsyn. Artikkelen nevner også at feilparkering kan hindre utrykningskjøretøy. I tillegg informeres det om at piggdekk uten gyldig oblat kan gi bot på 750 kroner.
2 måneder siden
Antall bilskader i Norge øker, til tross for at moderne biler har mer sikkerhetsutstyr. Enkelte eksperter mener at den økende andelen elbiler bidrar til dette. Elbiler har ofte kraftig akselerasjon og høyere vekt, noe som kan skape utfordringer, spesielt på vinterføre. Statistikker viser at elbiler er mer involvert i ulykker på vinterføre enn fossilbiler. Det understrekes at nye bilister bør gjøre seg kjent med bilens egenskaper for å unngå ulykker.
12 dager siden
Statens Vegvesen iverksetter tiltak med trafikkdirigenter på riksvei 7 over Hardangervidda for å håndtere problemer knyttet til feilparkering. Langfredag førte titalls biler parkert i veibanen til trafikkork og vanskeligheter, spesielt for utrykningskjøretøy. Vegvesenet understreker at eksisterende parkeringsplasser er fulle og minner om at feilparkering kan medføre bøter og borttauing. De oppfordrer også folk til å benytte seg av kollektivtransport med buss fra Geilo til Hardangervidda.
4 måneder siden
Antall bulkeskader på bil øker markant i desember, spesielt de to dagene før julaften. Stress og distraksjon i julerushet fører til mange ulykker, særlig på parkeringsplasser. I fjor kostet disse skadene 1,3 milliarder kroner, med en snittpris på 28.000 kroner per ulykke. Menn er overrepresentert i ulykkesstatistikken, og det advares mot bruk av mobiltelefon og blind tillit til ryggesensorer. Bilister oppfordres til å være mer oppmerksomme i trafikken for å unngå skader.
1 måned siden
Artikkelen omhandler den økende forekomsten av glasskader på biler, spesielt som følge av steinsprut om våren. Forsikringsbransjen rapporterer om en betydelig kostnadsøkning knyttet til disse skadene. Det anbefales å holde tilstrekkelig avstand til andre kjøretøy for å redusere risikoen for steinsprut. Et praktisk råd er å umiddelbart dekke steinsprutskader med teip for å forhindre at smuss forverrer skaden. Hurtig reparasjon kan ofte utføres uten kostnad gjennom forsikringen, mens større skader kan medføre egenandel.
1 måned siden
Artikkelen omhandler en kraftig økning i steinsprutskader på biler. I 2023 ble det meldt inn 310 000 glasskader, og økningen fortsetter i år. Bruk av knust stein til strøing og piggfrie vinterdekk bidrar til problemet. Risikoen er størst på veier med påkjøringsfelt, der akselererende biler slynger stein. Artikkelen anbefaler å holde god avstand til andre kjøretøy for å unngå skader, som kan bli kostbare, spesielt hvis lykter eller lakk blir skadet.
27 dager siden
Artikkelen omhandler den kraftige økningen i ferjetrafikken etter at flere samband ble gratis. Dette har ført til kapasitetsproblemer og frustrasjon, spesielt i helgene, der mange biler blir stående igjen på kaia. Ordføreren i Austevoll ønsker ikke å gjeninnføre betaling, mens fylkesordføreren i Vestland peker på manglende midler til å øke kapasiteten og foreslår å prioritere lokale innbyggere. Regjeringen sier fylkeskommunene må løse utfordringene innenfor eksisterende budsjettrammer, uten å love endringer i prisstrukturen.
16 dager siden
Påsketurister skaper trafikale problemer på Hardangervidda ved å parkere ulovlig. Vegtrafikksentralen melder om biler parkert på begge sider av veien ved Ørteren, noe som fører til trangt veibane. Bilbergingsselskapene har allerede hatt mange oppdrag med feilparkerte biler og oppfordrer folk til å parkere hensynsfullt og bruke sunn fornuft, spesielt med tanke på fremkommeligheten for tungtransport og brøytebiler. Det er vanskelig å få tak i bileiere som er langt oppe på fjellet.
3 måneder siden
Bilverksteder og forsikringsselskaper rapporterer om en økning i skader som skyldes at bilførere stoler for mye på bilens sensorer. Moderne biler er utstyrt med ryggekamera, avstandsfølere og blindsonevarsling, men disse systemene er ikke feilfrie og kan svikte. Flere bilførere opplever at sensorer ikke varsler om hindringer, noe som fører til bulking. Selv om bilene blir stadig smartere, øker antall skader. Trygg Trafikk understreker at førerstøttesystemer er viktige, men at de ikke fritar føreren fra ansvar. Det er viktig å huske at sensorer er ment som en støtte, og at førerens oppmerksomhet og vurderingsevne fortsatt er avgjørende for å unngå ulykker.