
SINTEF anbefaler bredere parkeringsplasser: Mindre bulker og stress
Trange parkeringsplasser fører til omfattende frustrasjon og titusenvis av dyre bilskader årlig, da dagens biler er betydelig bredere enn tidligere. Nå foreslår SINTEF å øke standardbredden på parkeringsplasser for å forbedre sikkerheten og redusere skadeomfanget, noe som kan spare bilister for store summer.
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- SINTEF anbefaler å øke bredden på parkeringsplasser fra 2,5 til 2,6 meter for å tilpasse seg bredere biler og redusere skader.
Sammendrag
Trange parkeringsplasser skaper betydelig frustrasjon og fører til et stort antall bilskader, ifølge Finans Norge. I fjor ble det meldt om 100 000 påkjørsler under parkering og 77 000 skader under rygging, med kostnader på 30 000 til 40 000 kroner per skade. Dette skyldes at gjennomsnittsbilen har økt i bredde fra 1,68 meter i 1990 til for eksempel 2,13 meter for en Tesla Model Y, mens parkeringsplassene har forblitt like trange.
Som svar på dette har SINTEF anbefalt å øke bredden på parkeringsplasser fra 2,5 til 2,6 meter. Anbefalingen gjelder for alle typer parkering, inkludert boligbebyggelse, uteparkering, parkeringshus og garasjeanlegg. Seniorrådgiver Anders Kirkhus fra SINTEF understreker at målet er funksjonelle plasser hvor man enkelt kan manøvrere og åpne dører, selv med passasjerer og gods i bilen.
Dette vil også redusere risikoen for alvorlige ulykker, spesielt ved søyler hvor mange skader oppstår. Pressesjef Sigmund Clementz i If bekrefter at forsikringsbransjen ser svært positivt på forslaget, da det vil redusere stress, øke tryggheten og kutte de store utbetalingene for parkeringsskader, som til syvende og sist belastes kundene.
Nøkkelentiteter
Anders Kirkhus
Sigmund Clementz
SINTEF
If
Finans Norge