Artikkelen tar for seg dagligvarekjeders tilbud av bæreposer. Meny opplever høy etterspørsel etter papirposer, men har leveringsutfordringer.
Coop har fjernet papirposer for å satse på gjenbruk og har redusert plastposebruken betydelig. Rema 1000 tilbyr heller ikke papirposer, og understreker at den beste løsningen er å bruke poser flere ganger.
Felles mål for alle kjedene er å redusere det totale poseforbruket og oppmuntre til mer miljøvennlige alternativer som gjenbruksnett.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
25 dager siden
Prisen på plastposer i dagligvarebutikker har økt med ca. 22 prosent fra 1. april, som følge av økt kontingent til Handelens Miljøfond. Handelens Miljøfond ønsker å redusere plastposeforbruket i Norge og oppfordrer folk til å bruke handlenett. Dagligvarekjedene Meny og Coop melder om nedgang i posesalget. Coop forklarer at de har høyere priser på plastposer i sine Coop Mega-butikker fordi det er dyrere å drifte supermarkeder.
19 dager siden
Prisen på plastposer har økt til 6,75 kroner i butikker som Kiwi, Rema 1000 og Extra, for å møte EUs krav om redusert plastposebruk. BI-professor Ragnhild Silkoset er skeptisk til at ytterligere prisøkninger vil ha stor effekt, da mange kunder ikke er prissensitive. Hun foreslår heller at butikkene vurderer å slutte å selge plastposer eller likestille prisen med gjenbruksnett. Handelsens miljøfond mottar en betydelig del av poseprisen, som brukes til miljøprosjekter. Norge ligger etter Sverige og Danmark i reduksjon av plastposebruk, men miljøfondet forventer fortsatt et fall i poseforbruket fremover.
29 dager siden
Fra 1. april øker avgiften på plastposer fra tre til fire kroner for å redusere forbruket, og for å møte EUs krav om maks 40 poser per innbygger innen 2025. Handelens Miljøfond understreker at norske forbrukere må bli flinkere til å bruke handlenett. Undersøkelser viser at mange allerede har endret vaner, men ytterligere innsats er nødvendig. Avgiften finansierer miljøtiltak, men fondet påpeker at ikke alle butikker bidrar, og oppfordrer forbrukerne til å være oppmerksomme på dette.
1 måned siden
Handelens Miljøfond øker prisen på plastposer til fire kroner fra 1. april 2025. Dette gjøres fordi forbruket av plastposer ikke reduseres raskt nok. Målet er å få ned forbruket til 40 poser per innbygger, men tallet ligger nå på 70. Ifølge Handelens Miljøfond er dette en frivillig kontingent som går til å løse plastens miljøutfordringer. De håper at prisøkningen vil føre til at flere bruker handlenett, sekk eller veske.
1 måned siden
Handelens Miljøfond øker plastposekontingenten med én krone, slik at prisen blir 6,50 kroner per pose. Målet er å redusere nordmenns bruk av plastposer til under 40 per person innen 2025, i tråd med EUs krav. Tiltaket er en frivillig kontingent som finansierer arbeid for å løse miljøutfordringer knyttet til plast. Undersøkelser viser at et flertall av nordmenn støtter kontingenten, og at mange bruker handlenett regelmessig.
1 måned siden
Fra 1. april 2025 øker prisen på plastposer til fire kroner for å redusere forbruket og møte EUs krav om maksimalt 40 poser per innbygger innen utgangen av 2025. Handelens Miljøfond håper prisøkningen vil motivere de siste brukerne til å velge handlenett. En undersøkelse viser at et flertall av nordmenn støtter tiltaket og bruker handlenett regelmessig.
3 måneder siden
I desember i fjor kjøpte nordmenn 5,5 millioner færre plastposer enn året før, noe som resulterte i en samlet besparelse på 30 millioner kroner. Ifølge Handelens Miljøfond er dette en positiv utvikling, spesielt med tanke på det høye forbruket i julemåneden. Likevel er det totale gjennomsnittlige forbruket på 70 poser per person i 2024 fortsatt langt over EUs mål om 40 poser. Prisøkningen på plastposer er en del av et tiltak for å redusere forbruket og nå EUs mål fra 2022.
4 måneder siden
Til tross for en generell nedgang i plastposebruk i Norge, øker salget i taxfreebutikker. Travel Retail Norway, som driver taxfreebutikkene på flere store flyplasser, oppfordrer nå kundene til å endre sine vaner. De ber reisende ta med egne handlenett for å redusere forbruket av plastposer. Selskapet har solgt 2,2 millioner plastposer så langt i år. Inntektene fra posesalget går til miljøtiltak, og selskapet jobber med å få tillatelse til å selge flergangsnett i taxfreebutikkene.
4 måneder siden
En plutselig økning i etterspørselen etter kjøkkenredskaper i tre har ført til at butikker over hele landet opplever å bli utsolgt. Kunder ønsker å bytte ut plastredskaper med tre, drevet av en økende bevissthet rundt mikroplast og dens negative innvirkning på miljø og helse. Denne trenden har ført til at butikker har vanskelig for å holde tritt med etterspørselen, og mange kunder går fra butikk til butikk på jakt etter de populære treproduktene. Flere kunder har uttalt at de ønsker å bytte ut plastredskaper med mer miljøvennlige alternativer.
14 dager siden
Artikkelen omhandler tilgjengeligheten av påskegodt i butikkene inn mot påskeaften. Coop melder om at varene merket med påske begynner å bli utplukket, men at det finnes andre alternativer. Kiwi har bestilt rekordmye påskegodt, men får ikke flere leveranser før påskeaften. Freia har kjørt ut 720 000 pakninger med påskeegg, men er nå tomme på lager. DinSide har sjekket flere butikker i Oslo og funnet at påskeegg fra Freia er vanskelig å finne i Kiwi og Extra, men tilgjengelig (dog dyrere) hos Spar og Meny.
12 dager siden
Forbrukerrådet anklager dagligvarekjedene Kiwi og Rema for å drive med «griskflasjon» ved å øke fortjenesten på plastposer. Prisøkningen på butikkenes andel av poseprisen har vært på 75 prosent siden 2017, dobbelt så mye som økningen i matvarepriser. Kjedene forklarer prisstigningen med økte innkjøpspriser, svinn, transport- og energikostnader. Forbrukerrådet påpeker at nordmenn årlig bruker nesten to milliarder kroner på plastposer, hvorav en betydelig del tilfaller butikkene.
15 dager siden
En priskrig på påskegodteri har ført til at mange butikker er utsolgt for populære produkter som Freias fylte påskeegg. Romerikes Blad melder om tomme hyller hos flere dagligvarekjeder, inkludert Kiwi og Coop. Kiwi forklarer at de hadde bestilt rekordmye påskegodt, men likevel opplever utsolgtsituasjoner. Freia bekrefter at de er tomme på lager og har sendt ut alt de har produsert. Coop mener det er snakk om sunn konkurranse, mens Meny valgte å holde høyere priser og har fortsatt varer i hyllene. Rema 1000 har fremdeles påskevarer, men er utsolgt for Nidars egg.
19 dager siden
Artikkelen melder om at det ser ut til å være nok egg i butikkene før påske, etter en periode med mangel. Butikkjeder som Rema 1000, Kiwi og Coop melder om god tilgang, selv om enkelte varianter kan være utsolgt. Import av danske egg har bidratt til å bedre situasjonen. Nortura opplyser at de har rekruttert nye eggprodusenter og forventer at markedet vil stabilisere seg mot slutten av sommeren. Coop er mindre berørt av mangelen, da de har en annen hovedleverandør.
4 måneder siden
En ny studie om mikroplast har ført til en markant økning i etterspørselen etter kjøkkenredskaper i tre og stål. Kunder bytter ut plastredskaper etter medieomtale om mikroplast og frykter inntak av dette. Butikker melder om femdobbel økning i salg av tre- og stålredskaper. Leverandører jobber på spreng for å møte den store etterspørselen. Mange kjøper også treredskaper som julegaver. Til tross for økt etterspørsel, understreker butikkene at plastprodukter solgt i Norge er av høy kvalitet.
2 måneder siden
Artikkelen gir en oversikt over når ulike matvarekjeder fyller på sine tilbudskroker med nedprisede varer, og hvor mye man kan spare. Tidspunktene varierer, men generelt lønner det seg å være tidlig ute. Kiwi fyller på om morgenen, spesielt lørdager og mandager, mens Coop fyller fortløpende. Rema 1000 har ingen faste tidspunkter, og Meny nedpriser varer om morgenen. De fleste kjedene har også egne ordninger for brød, frukt og grønt.