
EU krever mindre dekkslitasje fra 2028: NAF bekymret
6 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
6 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
EU innfører nye krav til bildekk fra 2028 for å redusere mikroplastutslipp med 30 prosent innen 2030. Dette vekker bekymring hos NAF for potensielt dårligere veigrep og sikkerhet, mens dekkprodusentene avviser slike ulemper.
Nye miljøreguleringer fra EU, som en del av Euro 7-standarden, vil fra 2028 stille krav til bildekk med mål om å kutte mikroplastutslipp med 30 prosent innen 2030. Daniel Thorsell fra Statens vegvesen bekrefter at detaljene for disse kravene er under utarbeidelse. Hensikten er å konstruere dekk som slites mindre, til tross for at moderne biler blir stadig tyngre og øker dekkslitasjen. NAF, representert ved Jan Harry Svendsen, deler bekymringen som er uttrykt i sosiale medier; tradisjonelt har lavere slitasje betydd hardere dekk med dårligere veigrep, spesielt på vått føre, og økt støy.
Svendsen viser til tidligere erfaringer med «eco»-dekk for elbiler som hadde lengre bremselengde, en advarsel NAF ga for tre år siden og som ble støttet av svenske Vi Bilägare og deres testansvarlig Nils Svärd. Dekkprodusenter som Continental og Nokian avdramatiserer imidlertid situasjonen. Per Linder fra Continental hevder de kontinuerlig utvikler nye gummiblandinger, mønstre og produksjonsprosesser som reduserer slitasje uten å kompromittere veigrep eller sikkerhet.
Bransjen peker på nye syntetiske gummimaterialer som en del av løsningen, og understreker at sikkerhet er førsteprioritet. Nokian bekrefter at motstandsdyktighet mot dekkslitasje kan forbedres uten betydelige ulemper for andre viktige egenskaper, takket være fremskritt innen råmaterialer og gummiprosessering. Dette skaper en debatt om hvordan miljømål kan balanseres med trafikksikkerhet i fremtidens dekkteknologi.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!