
NRK
Havarikommisjonen: Baksetesikkerhet for dårlig etter frontkollisjon
Statens havarikommisjon har gransket en alvorlig frontkollisjon i Flå og konkluderer med at dagens regelverk for baksetesikkerhet er mangelfullt. Ulykken, hvor baksetepassasjerer ble kritisk skadd, avdekker at sikkerheten bak i bilen ikke har utviklet seg like mye som foran.
1 dag siden
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Statens havarikommisjon konkluderer med at regelverket for baksetesikkerhet er utilstrekkelig etter en frontkollisjon i Flå.
Statens havarikommisjon (SHK) har gransket en frontkollisjon i Flå sentrum der to baksetepassasjerer ble kritisk skadd, mens de i forsetene fikk lettere skader. Kommisjonen konkluderer med at regelverket for baksetesikkerhet er utilstrekkelig. Til tross for at bilen, en Tesla Model S, oppfylte minstekravene, kollapset bakseteryggen under kollisjonen på grunn av 30 kilo bagasje i bagasjerommet.
Avdelingsdirektør Ingvild K. Ytrehus påpeker at regelverket ikke tar høyde for kombinert belastning fra passasjerer og last. SHK viser til en lignende ulykke i Volda i 2019.
Som et tiltak anbefaler kommisjonen Statens vegvesen å foreslå for Euro NCAP at baksetesikkerhet inkluderes i sikkerhetsvurderingen av personbiler. Feil bruk av bilbelte bidro også til skadene i Flå-ulykken.
Ingvild K. Ytrehus
Statens havarikommisjon (SHK)
Statens vegvesen
Euro NCAP
Flå
Volda