Artikkelen omhandler innføringen av nye maksprisregler for taxi i Oslo fra 1. januar, som følge av mange klager på høye priser.
Thea Gudmundsen opplevde en taxitur på 11 minutter som kostet 626 kroner, men samme tur vil koste 314 kroner med de nye reglene. Hun har fått mange kommentarer på TikTok fra andre som har opplevd det samme.
Frislippet i taxinæringen i 2020 førte til en økning i antall taxiløyver og priser. Flere reisende, som Cato Bratbakk og Astrid Hedvig Thorbjørnsen, foretrekker nå taxi-apper for å få en forutsigbar pris og økt sikkerhet, selv med de nye maksprisene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Artikkelen omhandler høye taxipriser i Oslo, der kunder har opplevd å betale opp mot 855 kroner for korte turer. En kvinne valgte å gå i regnet med plastposer på beina for å unngå en taxitur til 700 kroner. Som følge av dette har regjeringen innført makspris for taxiturer i kommuner med over 20.000 innbyggere for å beskytte kundene mot urimelig høye priser og fjerne useriøse aktører. I tillegg er det gjeninnført krav om fagkompetanse, sentraltilknytning og bankgaranti for drosjeløyver.
4 måneder siden
Regjeringen innfører en maksimalpris for taxitjenester i sentrale områder av større byer, som Oslo. Dette tiltaket, som trer i kraft 1. januar 2025, skal gi kundene trygghet mot urimelig høye priser ved praiing av taxi. Den nye forskriften setter et tak på avstands-, tids- og starttakster, og gjelder for kommuner med over 20.000 innbyggere og en befolkningstetthet på minst 80 personer per kvadratkilometer. Prisene vil være 30 prosent høyere enn i mindre kommuner. Forskriften er midlertidig og skal i utgangspunktet vare i ett år, mens regjeringen jobber med andre tiltak for å regulere drosjebransjen.
3 måneder siden
Regjeringen har innført en midlertidig makspris på taxi i større byer for å beskytte kunder mot urimelig høye priser. Dette tiltaket kommer etter et frislipp i taxibransjen i 2020 som førte til økt antall løyver og høyere priser. De nye reglene gjelder i kommuner med over 20.000 innbyggere og høy befolkningstetthet. Maksprisen omfatter starttakst, kilometerpris og tidstakst, med mulighet for tillegg for natt, helg og helligdager. Maksprisen skal evalueres etter ett år. Regjeringen har også gjeninnført krav om fagkompetanse, sentraltilknytning og bankgaranti for drosjeløyver.
2 måneder siden
Oslo Taxi og Norges Taxiforbund er sterkt kritiske til en ny bestillingsløsning for taxi på Oslo S, som de mener omgår den nylig innførte maksimalpris-forskriften. De hevder at de nye automatene er et fordyrende mellomledd som vil føre til høyere priser for kundene. Bane Nor har inngått en avtale med selskapet Fast Travel, som også står for taxibestillinger på Gardermoen, uten at det har vært en anbudsprosess. Taxiforbundet frykter at dette vil føre til en rekke gebyrer for drosjeeierne, og at ordningen vil spre seg til andre steder i landet. Fast Travel slår tilbake og hevder at deres system gir lavere priser og løser kaoset på togstasjoner og flyplasser. De mener søksmålet er et forsøk på å hindre konkurranse.
4 måneder siden
Regjeringen har vedtatt en forskrift om maksimalpris på taxi i sentrale områder i større byer, som Oslo, for å bekjempe useriøse aktører og sikre forutsigbare priser for kundene. Forskriften, som trer i kraft 1. januar 2025, setter et tak på avstands-, tids- og starttakstene for taxier som praies på gaten eller holdeplass. Takstene vil være høyere enn i mindre kommuner som allerede har maksimalpris. Tiltaket er ment å være midlertidig i ett år, men kan forlenges hvis andre tiltak ikke har tilstrekkelig effekt. Forskriften gjelder for kommuner med over 20.000 innbyggere og en befolkningstetthet på minst 80 personer per kvadratkilometer.
3 måneder siden
Nye makspriser for taxi i storbyene er innført for å beskytte kunder mot urimelig høye priser og presse useriøse aktører ut av markedet. Taxiselskapet Taxi 1 mener imidlertid at de nye prisene slår feil ut og rammer de seriøse aktørene. De frykter å tape betydelig omsetning og har klaget til Næringsdepartementet, og vurderer å saksøke staten. Taxi 1 mener det finnes andre virkemidler for å bekjempe useriøse aktører og at myndighetene har satt prisene for lavt. Regjeringen på sin side mener tiltaket vil bidra til å seriøsere drosjenæringen og luke ut useriøse aktører.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler bompengeutgifter for bilister i Norge, særlig i vinterferien. E6 gjennom Gudbrandsdalen er fortsatt dyrest, men er litt billigere etter at noen bommer er fjernet. Samtidig planlegges nye bommer nord for Moelv. Finnmark er uten bompenger. Alternative ruter rundt Oslo kan redusere kostnadene. Elbileiere må ha Autopass-avtale og bombrikke for å få rabatt.
3 måneder siden
Etter at Fast Travel overtok organiseringen av taxitilbudet på Oslo Lufthavn i 2021, har flere endringer ført til en betydelig forbedring. Taxisvindel er så godt som borte, da useriøse aktører ikke lenger kan spekulere i å melke kunder med høye priser. Prisene har blitt redusert med 60 prosent, og antall drosjeturer har økt med 25 prosent. En ny ordning uten taxikø gjør at taxier kun slipper inn ved bestilling, noe som gir kundene mulighet til å velge basert på pris og kvalitet. Sjåførene opplever også kortere ventetid, og de reisende har fått et mer forutsigbart tilbud.
2 måneder siden
Bolt saksøker den norske staten etter innføringen av nye regler for drosjenæringen. Reglene, som trer i kraft 1. mars, krever at plattformselskaper som Bolt oppretter en drosjesentral for å operere i Norge. Bolt mener dette vil redusere fleksibiliteten for sjåførene og føre til dyrere tjenester for kundene. Selskapet hevder også at de nye reglene er i strid med EØS-regelverket og at regjeringen ikke har lyttet til deres argumenter. Norgessjefen i Bolt, Thomas Barbo, uttaler at søksmålet er nødvendig for å kunne fortsette å tilby rimelige og tilgjengelige taxitjenester.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler turisters reaksjoner på høye priser i norske skianlegg, spesielt i Hemsedal og Trysil, hvor dagskort kan koste over 700 kroner. Prisene sammenlignes med utlandet, og turister vurderer alternativer som sesongkort og Airbnb for å spare penger. Enkelte påpeker at det er dyrt å drive skianlegg i Norge, og at anleggene forsøker å tilby mer enn bare skikjøring, som terrengparker og bedre serveringssteder. Artikkelen forteller også om en 16-åring som fikk bindingen ødelagt, men raskt fikk hjelp på Geilo. Slaatta Skisenter tilbyr også gratis hjelmer for å øke sikkerheten.
4 måneder siden
Drosjenæringen står overfor en stor utfordring med flere rapporterte tilfeller av seksuelle overgrep i drosjer. Flere drosjesjåfører er dømt for overgrep, og det er en økende bekymring for passasjersikkerheten. Drosjeselskaper som Oslo Taxi og Bolt jobber med tiltak for å øke tryggheten, inkludert opplæring av sjåfører og varslingstjenester. Dereguleringen av drosjenæringen i 2019 har ført til en økning i antall sjåfører og mindre kontroll, men det blir innført krav om tilknytning til drosjesentraler fra 2025. Det er et ønske om strengere reguleringer og bedre kontroll av sjåfører for å sikre tryggere drosjeturer.
2 måneder siden
Artikkelen ser på priser for dagspass for voksne ved 65 skisentre i Norge i vinterferien. Trysil og Hemsedal, begge drevet av Skistar, er dyrest med 764 kroner for dagspass ved kjøp samme dag. Skistar Norge melder om stor trafikk, hovedsakelig fra Norge, Sverige og Danmark. De forklarer de høye prisene med økte kostnader, men fremhever at kundene får mer for pengene i form av et stort antall kilometer og heiser. Trysil har daglig 12-13.000 besøkende, mens Hemsedal har 6-7.000.
29 dager siden
Artikkelen omhandler de høye parkeringsprisene ved norske flyplasser, som genererer store inntekter for både statseide Avinor og private aktører som Onepark. Kritikken fra kunder går på at parkering har blitt en melkeku, der prisen ofte overstiger selve flybilletten. Avinor forsvarer prisnivået med at inntektene bidrar til å finansiere norsk luftfart. Samtidig innrømmer de å lytte til tilbakemeldinger om dynamisk prising og vil vurdere justeringer dersom prisene ikke er tilstrekkelig opplyst.
2 måneder siden
Artikkelen belyser hvordan høye togpriser påvirker folks reisevalg, og mange velger fly som et rimeligere alternativ. Lesere påpeker at togreiser, spesielt for ungdom som ikke er studenter, er blitt uforholdsmessig dyre. Vy forsvarer sin dynamiske prissetting som et middel for å jevne ut passasjertrafikken, men møter kritikk for at prisene ofte er høyest når folk har mulighet til å reise. Dette skaper frustrasjon og reiser spørsmål om togtilbudets tilgjengelighet for «folk flest».
2 måneder siden
Plattformselskapet Bolt har saksøkt den norske staten etter innføringen av nye drosjeregler som krever at de etablerer en drosjesentral. Bolt argumenterer med at dette vil føre til mindre fleksibilitet for sjåførene og dyrere tjenester for kundene. Selskapet mener også at de nye reglene er i strid med EØS-regelverket, da de hindrer fri etablering og konkurranse i drosjemarkedet. Bolt fremhever at de tilbyr en trygg og sporbar tjeneste via sin app, og at alternative løsninger de har foreslått ikke har blitt vurdert av regjeringen.