Etter flere overgrep i Oslo-taxier, der ni kvinner ble rammet, iverksetter taxibransjen tiltak for å bedre sikkerheten. Overgrepene ble begått av sjåfører uten tilknytning til etablerte selskaper.
Norges Taxiforbund innfører krav om sentraltilknytning fra april for å sikre opplæring og tryggere reiser.
Oslo Taxi fremhever sine egne tiltak, inkludert grundige intervjuer og kurs, for å garantere passasjerenes sikkerhet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Politiet etterforsker anmeldelser om overgrep i taxier siden 2022, flere involverer sjåfører fra Bolt. Fire nye anmeldelser om voldtekt, frihetsberøvelse, forsøk på voldtekt og seksuell handling har kommet inn den siste måneden. Bolt har iverksatt tiltak som lydopptak, SOS-knapp og GPS-sporing, men selskapet ønsker bedre informasjonsdeling fra politiet om sjåførenes vandel. Norges Taxiforbund understreker at det skal være trygt å ta taxi, og nye krav fra 1. april skal stoppe useriøse sjåfører.
4 måneder siden
Drosjenæringen står overfor en stor utfordring med flere rapporterte tilfeller av seksuelle overgrep i drosjer. Flere drosjesjåfører er dømt for overgrep, og det er en økende bekymring for passasjersikkerheten. Drosjeselskaper som Oslo Taxi og Bolt jobber med tiltak for å øke tryggheten, inkludert opplæring av sjåfører og varslingstjenester. Dereguleringen av drosjenæringen i 2019 har ført til en økning i antall sjåfører og mindre kontroll, men det blir innført krav om tilknytning til drosjesentraler fra 2025. Det er et ønske om strengere reguleringer og bedre kontroll av sjåfører for å sikre tryggere drosjeturer.
1 måned siden
Avisa Oslo har avslørt ni tilfeller av seksuelle overgrep i Oslo-taxier fra juli 2022 til desember 2023. Syv taxisjåfører er anmeldt og straffeforfulgt, hovedsakelig fra selskaper som Bolt, MyTaxi og City Cab. Fem av sjåførene kjørte for Bolt. Politiet påpeker at frislippet i 2020 har svekket kontrollen i taxinæringen. Bolt beklager hendelsene og understreker nulltoleranse for utrygg oppførsel. Flere dommer er anket og skal behandles på nytt, mens politiet anbefaler bruk av profilerte taxier for økt trygghet.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler flere tilfeller av seksuelle overgrep begått av taxisjåfører i Oslo mot kvinnelige passasjerer. Den belyser hvordan kvinner ofte føler seg utrygge når de reiser alene om natten, spesielt i taxi. Flere sjåfører er dømt for alvorlige overgrep, inkludert voldtekt og frihetsberøvelse. En kvinne fortalte i retten at hun måtte late som hun var bevisstløs for å stoppe overgrepet. Artikkelforfatteren argumenterer for at taxiselskapene må innføre klare etiske retningslinjer for å beskytte passasjerene, og forby sjekking og seksuell kontakt mellom sjåfører og passasjerer.
29 dager siden
Taxibransjen ber politiet om hjelp etter en økning i antall overgrepssaker i drosjer tilknyttet plattformselskaper siden 2022. Plattformene sjekker vandelen til sjåførene ved registrering, men får ikke beskjed om den endres senere. Bolt ønsker en digital løsning for å sjekke sjåførenes kjøretillatelse i sanntid, og har innført lydopptak og GPS-sporing. Fra april 2025 må alle sjåfører være tilknyttet en sentral, noe som gir selskapene større ansvar.
19 dager siden
Politiet har mottatt minst 13 anmeldelser om overgrep i taxier siden 2022. Politikere fra Sp og Rødt reagerer kraftig på hendelsene, og etterlyser et varslingssystem mellom politi og taxiselskaper. Dette for å hindre at sjåfører som har mistet kjøreseddelen fortsetter å kjøre. Alle sjåførene som er dømt for overgrepene i 2022 og 2023 kjørte for selskaper som Bolt, Uber og Yangoo. Taxiselskapene ønsker en digital løsning som gir dem sanntidstilgang til informasjon om sjåførenes kjøresedler.
11 dager siden
Amalie (23) deler sin historie om å ha blitt utsatt for seksuelle overgrep av en Bolt-sjåfør i Oslo. Sjåføren ble dømt for misbruk av stilling, men frikjent for voldtekt. Amalie advarer nå andre unge kvinner mot å ta taxi alene og forteller om sine traumer etter hendelsen. Overgrepsmottak bekrefter at de ser en økning i slike saker, spesielt knyttet til private taxiselskaper. Politiet oppfordrer til å velge seriøse aktører i taximarkedet, og Bolt ønsker bedre kontrollsystemer for å øke tryggheten.
2 måneder siden
NRK har mottatt en rekke historier om seksuelle overgrep og sjikane i travsporten, der flere kvinner beskriver en ukultur preget av press, utnyttelse og manglende varslingsrutiner. Enkelte forteller om konkrete tilfeller av seksuell trakassering og overgrep, inkludert tilbud om å favorisere hester mot seksuelle tjenester. Travselskapet varsler nå en full oppvask og iverksetter tiltak for å styrke varslingssystemet og bedre holdninger. Samtidig er det kvinnelige aktører som ikke kjenner seg igjen i beskrivelsene, men understreker at de tar avstand fra alle former for overgrep.
1 måned siden
Overgrepsmottaket i Oslo rapporterer at de også i 2025 har mottatt kvinner som har blitt utsatt for seksuelle overgrep i taxier. Flere av sakene involverer sjåfører fra selskaper som Bolt. Selv om konkrete tall mangler, opplever mottaket en økning i antall taxisaker. Mange kvier seg for å anmelde slike overgrep på grunn av frykt for ikke å bli trodd og en lang rettsprosess. Overgrepsmottaket understreker at de tilbyr trygg hjelp og kan oppbevare sporsikret materiale i ett år, og i spesielle saker over flere år.
3 måneder siden
En kartlegging fra VG viser at ni ansatte ved barnevernsinstitusjoner er dømt for overgrep mot barn de siste syv årene. Flere av overgrepene, inkludert voldtekt, har skjedd inne på institusjonene. Barneminister Kjersti Toppe har reagert med hastetiltak og understreker behovet for et tryggere system. Bufdir jobber med tiltak for å forebygge overgrep, inkludert gjennomgang av rutiner og krav til ansatte. Justisminister Emilie Enger Mehl ser på regelverket for politiattester, spesielt for utenlandske statsborgere, for å styrke sikkerheten.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler innføringen av nye maksprisregler for taxi i Oslo fra 1. januar, som følge av mange klager på høye priser. Thea Gudmundsen opplevde en taxitur på 11 minutter som kostet 626 kroner, men samme tur vil koste 314 kroner med de nye reglene. Hun har fått mange kommentarer på TikTok fra andre som har opplevd det samme. Frislippet i taxinæringen i 2020 førte til en økning i antall taxiløyver og priser. Flere reisende, som Cato Bratbakk og Astrid Hedvig Thorbjørnsen, foretrekker nå taxi-apper for å få en forutsigbar pris og økt sikkerhet, selv med de nye maksprisene.
4 måneder siden
Regjeringen innfører en maksimalpris for taxitjenester i sentrale områder av større byer, som Oslo. Dette tiltaket, som trer i kraft 1. januar 2025, skal gi kundene trygghet mot urimelig høye priser ved praiing av taxi. Den nye forskriften setter et tak på avstands-, tids- og starttakster, og gjelder for kommuner med over 20.000 innbyggere og en befolkningstetthet på minst 80 personer per kvadratkilometer. Prisene vil være 30 prosent høyere enn i mindre kommuner. Forskriften er midlertidig og skal i utgangspunktet vare i ett år, mens regjeringen jobber med andre tiltak for å regulere drosjebransjen.
4 måneder siden
Natt til lørdag opplevde influenser Isabelle Eriksen en ubehagelig situasjon med en taxisjåfør i Oslo. Sjåføren oppførte seg upassende, blant annet ved å be om en klem etter å ha kjørt henne hjem. Eriksen delte opplevelsen på sosiale medier, noe som førte til stor respons fra andre kvinner som har opplevd lignende situasjoner. Hun oppfordrer til å bruke taxitjenester som kan spores, som Bolt eller Uber. Norges Taxiforbund har fordømt hendelsen som uakseptabel og understreker viktigheten av trygghet i bransjen.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler høye taxipriser i Oslo, der kunder har opplevd å betale opp mot 855 kroner for korte turer. En kvinne valgte å gå i regnet med plastposer på beina for å unngå en taxitur til 700 kroner. Som følge av dette har regjeringen innført makspris for taxiturer i kommuner med over 20.000 innbyggere for å beskytte kundene mot urimelig høye priser og fjerne useriøse aktører. I tillegg er det gjeninnført krav om fagkompetanse, sentraltilknytning og bankgaranti for drosjeløyver.
4 måneder siden
Regjeringen har vedtatt en forskrift om maksimalpris på taxi i sentrale områder i større byer, som Oslo, for å bekjempe useriøse aktører og sikre forutsigbare priser for kundene. Forskriften, som trer i kraft 1. januar 2025, setter et tak på avstands-, tids- og starttakstene for taxier som praies på gaten eller holdeplass. Takstene vil være høyere enn i mindre kommuner som allerede har maksimalpris. Tiltaket er ment å være midlertidig i ett år, men kan forlenges hvis andre tiltak ikke har tilstrekkelig effekt. Forskriften gjelder for kommuner med over 20.000 innbyggere og en befolkningstetthet på minst 80 personer per kvadratkilometer.