Nyhetssaker
NRK nyheter: Koselige spill eksploderer: Søker ro i urolig tid
Artikkel

Koselige spill eksploderer: Søker ro i urolig tid

En ny spilltrend kalt «koselige spill» opplever en enorm vekst, med nesten en tjuedobling i lanseringer siden 2020. Denne populariteten forklares med et ønske om ro og avkobling i en urolig verden, men hva betyr det for spillkulturen?

5 dager siden siste oppdatering

2 min lesetid

NRK logo

Kort oppsummert

  • Antall lanseringer av «koselige spill» har nesten tjuedoblet seg på Steam siden 2020, fra 15 til nesten 300.

Sammendrag

Sjangeren «koselige spill», eller «cozy games», har opplevd en eksplosiv vekst de siste fem årene, med nesten en tjuedobling i antall lanseringer på spillplattformen Steam fra 15 i 2020 til nesten 300 halvveis i 2025. Fenomenet forklares av forsker Kristian A. Bjørkelo med at folk søker ro og stabilitet i en urolig tid preget av pandemi, krig og usikkerhet.

Et sentralt eksempel er Animal Crossing: New Horizons, som ble lansert i mars 2020 og solgte 31 millioner eksemplarer samme år. Spillkritiker Rune Fjeld Olsen påpeker at sjangeren ikke er ny, og trekker frem The Sims fra 2000 som en tidlig popularisator av rolige spillopplevelser.

Han tror ikke det er en motreaksjon til actionspill, men heller et ønske om virkelighetsflukt uten vold. Spillere som Merethe Strandos finner meditasjon og avkobling i spillene, og sjangeren spås en lys fremtid som kan tiltrekke seg også de som ikke anser seg som tradisjonelle «gamere».

Kontekst

Bakgrunn

Sjangeren «koselige spill» har røtter tilbake til 80- og 90-tallet, men ble for alvor popularisert med lanseringen av The Sims i 2000. Den nylige eksplosjonen i popularitet sammenfaller med utbruddet av pandemien i mars 2020, da Animal Crossing: New Horizons ble lansert.

Perspektiver

  • Forsker Kristian A. Bjørkelo tror populariteten skyldes at folk søker det stabile og rolige i en urolig tid med pandemi og krig.

  • Spillkritiker Rune Fjeld Olsen mener mange søker tilflukt i spill som gjør dem i bedre humør og tilbyr en virkelighetsflukt uten vold.

  • Gamer Merethe Strandos opplever spillene som en form for meditasjon og avkobling fra en stressende hverdag.

Mulige konsekvenser

  • Sjangeren «koselige spill» spås en lys fremtid

  • Flere som ikke anser seg som tradisjonelle «gamere» kan bli tiltrukket av sjangeren

Merethe Strandos

Kristian A. Bjørkelo

Rune Fjeld Olsen

Steam

Nintendo

NRK

Facebook

Oslo