
Nordlendinger skaper global spillsuksess med skispillet «Snø»
Bodøværingen Christer Rebni og hemnesværingen Alexander Jonassen har oppnådd global suksess med sitt nye skispill «Snø: Ultimate Freeriding», som allerede har solgt over 13.000 eksemplarer. Spillet, som fokuserer på følelsen av frikjøring og har en dedikert spillerbase, viser at det er mulig å lykkes i et tøft spillmarked.
19 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
Kort oppsummert
- Nordlendingene Christer Rebni og Alexander Jonassen har oppnådd global suksess med skispillet «Snø: Ultimate Freeriding», som har solgt over 13.000 eksemplarer.
Sammendrag
Bodøværingen Christer Rebni og hemnesværingen Alexander Jonassen har skapt global suksess med sitt nye dataspill «Snø: Ultimate Freeriding», et skikjører-spill som fanger følelsen av puddersnø og frihet. Spillet, som ble lansert i februar, har solgt over 13. 000 eksemplarer og mottatt overveldende positive tilbakemeldinger. Duoen har tidligere hatt suksess med «Elgspillet» i 2016, men også opplevd mislykkede prosjekter.
NRKs spillkritiker Rune Fjeld Olsen fremhever «Snø» som et av årets mest utmerkede norske spill, til tross for skarp konkurranse og et marked med nesten 19. 000 nye spill på Steam i 2024. Spillere som amerikanske Alex og franske Elouan roser spillets beroligende følelse, enkle grafikk, mangel på musikk, og imponerende lyddesign og fartsopplevelse.
Utviklernes tette dialog med spillerne via en Discord-kanal har vært avgjørende for suksessen, da fansen aktivt bidrar med tilbakemeldinger og motivasjon. Den korte utviklingstiden på under ett år bidro også til å treffe markedets strømninger. Suksessen bekrefter at Rebni og Jonassen kan leve av spillutvikling.
Nøkkelentiteter
Christer Rebni
Alexander Jonassen
Rune Fjeld Olsen
Alex
Elouan
NRK
Steam
Red Bull
Discord
Nordland
Bodø
Hemnes
Chicago
Frankrike