Nyhetssaker
Nettavisen nyheter: Rema 1000-kampanje tolkes som Trump-kritikk i Danmark
Artikkel

Rema 1000-kampanje tolkes som Trump-kritikk i Danmark

En ny Rema 1000-kampanje i Danmark vekker oppsikt. Kampanjen tolkes av mange som en markering mot Donald Trump.

3 måneder siden siste oppdatering

3 min lesetid

Nettavisen logo

Kort oppsummert

  • Rema 1000 i Danmark har lansert en kampanje med sterkt fokus på danske produkter.

Sammendrag

Artikkelen beskriver en ny kampanje fra Rema 1000 i Danmark som fokuserer sterkt på danske produkter. Kampanjen, med slagord som «Meget mere dansk! », tolkes av mange som en indirekte kritikk av USAs tidligere president Donald Trump og amerikanske varer.

Dette skjer i en tid med økende boikott av amerikanske produkter i Europa og Canada. Detaljehandelsekspert Bruno Christensen mener Rema 1000s initiativ har samme mål som konkurrenten Salling Groups stjernemerking av europeiske varer. Dansker som Jens Olsen og Michael Ramgil Stæhr uttrykker sterk misnøye med Trumps politikk og boikotter amerikanske varer.

Rema 1000 selv sier kampanjen handler om deres satsing på danske varer, selv om tilbudsavisen også inkluderer europeiske og noen amerikanske produkter. Rema 1000 Danmark opplever samtidig sterk vekst etter oppkjøpet av ALDI-butikkene.

Kontekst

Donald Trump

Bruno Christensen

Jens Olsen

Michael Ramgil Stæhr

Nicolaj Buchwald Kattrup

Rema 1000

B.T.

Salling Group

Reitan Retail

NTB

Danmark

USA

Europa

Canada

Grønland