Varsity vurderer USA-satsing tross Trumps tollsatser
Norske capsgründere i Varsity vurderer å intensivere sin USA-satsing til tross for nye tollsatser fra Donald Trump og fjerning av tollfritak. Selskapet, som allerede selger 40 prosent av varene på nett til USA, står overfor et strategisk valg om å tilpasse seg eller søke andre markeder.
19 timer siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Varsity vurderer å satse hardere i USA til tross for nye tollsatser og fjerning av tollfritak som rammer nettsalg.
Sammendrag
Det norske capsmerket Varsity, som allerede selger opp mot 40 prosent av sine varer på nett til USA, vurderer sin strategi i lys av nye amerikanske tollsatser og fjerningen av «de minimis»-fritaket. Gründer Sebastian Adams forteller at selv om Trumps 15 prosent toll mot Norge ikke direkte rammer Varsity, da produksjonen skjer i EU og Vietnam, vil fjerningen av tollfritaket for varer under 800 dollar ramme dem hardt.
Adams uttrykker også bekymring for potensielle doble eller triple toller på grunn av nye opprinnelseslandsregler, spesielt for varer som passerer gjennom Vietnam. Med 18 prosent av sin omsetning på 57 millioner kroner i 2024 fra USA, står Varsity overfor et valg om å satse enda hardere i det amerikanske markedet eller se til andre regioner.
Adams understreker at det er vanskelig å ignorere USA, da 55 prosent av alle hodeplagg selges der, og at selskapet trolig må tenke og oppføre seg mer som et amerikansk selskap, eventuelt flytte produksjonen til USA. Selskapet forventer umiddelbare tollkonsekvenser for høstkolleksjonen.
Kontekst
Bakgrunn
Artikkelen nevner at Trump har innført to forskjellige toller mot Vietnam, og at EU nylig landet en handelsavtale som generelt innebærer 15 prosent USA-toll.
Perspektiver
Sebastian Adams: Tollnyhetene er ikke så ille som fryktet, men fjerning av «de minimis»-fritaket rammer Varsity veldig.
Sebastian Adams: Selskapet må nå lande en strategi og trolig jobbe mer amerikansk for å tilpasse seg den nye verdenshandelen.
Sebastian Adams: Det er vanskelig å se bort fra det amerikanske markedet da 55 prosent av alle hodeplagg selges der.
Mulige konsekvenser
Varsity må lande en strategi for å tilpasse seg den nye verdenshandelen.
Selskapet må vurdere å satse enda hardere i USA eller se til andre markeder.
Det kan bli aktuelt å flytte produksjonen til USA på sikt.
Varsity vil kjenne tollkonsekvensene umiddelbart for høstkolleksjonen.
Sebastian Adams
Donald Trump
Varsity
E24
EU
USA
Norge
Vietnam
EU
Manhattan