Forbrukerrådet klager inn klesgiganten Shein for ulovlig markedsføring
Forbrukerrådet, sammen med 24 europeiske organisasjoner, har klaget inn klesgiganten Shein for brudd på markedsføringsloven, med påstander om manipulerende design og falske tilbud. Saken belyser en økende bekymring for "fast fashion"-industriens metoder og dens innvirkning på forbrukere og miljø.
Kort oppsummert
- Forbrukerrådet og 24 andre europeiske organisasjoner klager inn Shein for brudd på markedsføringsloven.
Forbrukerrådet og 24 andre europeiske forbrukerorganisasjoner har klaget inn den kinesiske nettbutikken Shein til EU-kommisjonen og nasjonale forbrukermyndigheter for brudd på markedsføringsloven. De anklager Shein for å bruke manipulerende design, som falske nedtellinger på tilbud og tvilsomme kundeanmeldelser, for å presse spesielt unge kvinner til kjøp.
Elin Volder Rutle i Forbrukerrådet peker på at dette bidrar til overforbruk og har negative konsekvenser for miljøet. Shein, ved kommunikasjonsdirektør Robin Kiely, avviser kritikken og hevder de ønsker dialog, men at Den europeiske forbrukerorganisasjonen (BEUC) har avslått møteforespørsler.
Forbrukerrådet håper klagen vil føre til granskning av hele "fast fashion"-bransjen.
Elin Volder Rutle
Robin Kiely
Forbrukerrådet
Shein
EU-kommisjonen
Forbrukertilsynet
Den europeiske forbrukerorganisasjonen (BEUC)
Europa